112 Hätäkeskus -podcast
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätilanteessa ihmisen tavanomainen käyttäytyminen ja ajattelu voivat muuttua. Keskittyminen supistuu ja ajantaju hämärtyy, jolloin ihminen saattaa fokusoitua vain uhkaan ja sekunnit voivat tuntua minuuteilta. Joillakin taas harjoitellut toimintamallit kuten ensiaputaidot voivat aktivoitua. Hätätilannekäyttäytymisen lisäksi puhelussa saattavat korostua shokki, päihtymys, muistisairaus tai mielenterveysongelmat.
Hätäkeskuspäivystäjän vuorovaikutustaidot ovat keskeisessä asemassa kriisissä olevan ihmisen kohtaamisessa ja onnistuneen hätäilmoituksen käsittelyssä. Pelastusopistossa hätäkeskuspäivystäjiä kouluttava Titta Lindholm avaa podcastissa, miksi päivystäjän rauhoittavalla, turvallisuutta luovalla ja rohkaisevalla toiminnalla on valtava merkitys psyykkisessä sokissa olevalle ihmiselle. Auttamistyö on tunnetyötä, ja keskeistä on ymmärtää ihmisten hätätilannekäyttäytymistä.
Podcast antaa vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat haasteelliset vuorovaikutustilanteet?
- Miten shokissa olevan ilmoittajan toimintakyky voidaan palauttaa?
- Miksi asiakkaan odotukset eivät aina kohtaa lopputuloksen kanssa?
112 Hätäkeskus on Hätäkeskuslaitoksen podcast, jossa keskustellaan turvallisuuteen liittyvistä ajankohtaisista asioista ja hätänumeron oikeasta käytöstä. Tuotantokauden neljä jaksoa julkaistaan kahden viikon välein marras-joulukuun aikana. Jaksot juontaa hätäkeskuspäivystäjätaustainen viestintäasiantuntija Patrick Tiainen.
Podcastit on koottu 112.fi-sivustolle ja ne ovat kuunneltavissa Spotifyssa ja Apple Podcastissa.
Tutustu myös
Mielenterveyskriisi näkyy myös hätäpuheluissa
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
Saako ihminen ambulanssin?
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.
Hätäkeskuslaitoksen maine tukevalla tasolla
Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on julkishallinnon neljänneksi paras maine. Parhaimmaksi maineen osa-alueeksi suuri yleisö koki vastuullisuuden sekä tuotteet ja palvelut.
Mielenterveyskriisi näkyy myös hätäpuheluissa
112 Hätäkeskus -podcastin kolmannessa jaksossa käsitellään mielenterveyteen liittyviä hätäilmoituksia. Studiossa vieraana on ylipäivystäjä Jonne Joukanen Hätäkeskuslaitokselta.
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
112 Hätäkeskus -podcastin uuden tuotantokauden toisessa jaksossa pureudutaan siihen, kun hätäilmoitus ei johda hälyttämiseen. Miksi apua ei voida välittää kaikille ja miten päätetään, kuka saa apua?