112 Suomi -sovelluksen saavutettavuusseloste

Lisää saavutettavuusdirektiivistä ja saavutettavuudesta voit lukea Aluehallintoviraston ylläpitämältä saavutettavuusvaatimukset.fi -sivustolta.

112 Suomi-sovelluksen saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua 112 Suomi -mobiilisovellus ja on laadittu 24.06.2021 ja päivitetty 12.9.2023. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen ja mobiilisovellusten on oltava saavutettavia.

Tämä sovellus on julkaistu

Kesäkuussa 2015 ja päivitetty viimeksi toukokuussa 2023.

112 Suomi -sovellus on arvioitu ulkopuolisella auditoinnilla kesäkuussa 2021 (iOS ja Android -käyttöliittymät).

Käytetyt välineet: apuvälinetestaus toteutettiin iPhonen VoiceOver-ruudunlukijalla (iOS 14.6) ja Androidin TalkBack-ruudunlukijalla (Android 11 ja 8.1). Näppäimistötestaus toteutettiin ulkoisella bluetooth-näppäimistöllä.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Sovellus täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. 

Sovellus on käyttöliittymältään yksinkertainen ja sen kontrastit täyttävät pääsääntöisesti saavutettavuusvaatimukset.

Ei-saavutettava sisältö

Sovellus ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen. Sovelluksen saavutettavuudessa tavoitellaan WCAG 2.1 -standardin AA‐tasoa. Voit ottaa yhteyttä Hätäkeskuslaitoksen viestintään, mikäli tarvitset neuvontaa sovelluksen käytön suhteen [email protected].

Havainnot:

Ohjelmallisessa rakenteessa olevat puutteet:

  1. Ohjelmallinen toteutus ei paikoin vastaa sivun visuaalista ulkoasua.
    Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty: WCAG 1.3.1

Elementtikohtaisia havaintoja:

  1. Navigaatioelementtejä luetaan englantilaisittain.
    Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty: WCAG 1.3.1, WCAG 2.4.6

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi

Verkkolomakkeella

Anna palautetta Hätäkeskuslaitoksen palautelomakkeella.

Sähköpostilla

[email protected]

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sovelluksessa saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sovelluksen ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
https://saavutettavuusvaatimukset.fi
[email protected]
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Olemme sitoutuneet digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen

Ulkopuolinen taho on arvioinut sovelluksen saavutettavuuden kesäkuussa 2021. Yllä esitetyt saavutettavuuspuutteet pyritään korjaamaan vuoden 2023 loppuun mennessä.