Usein kysyttyjä kysymyksiä ilmoitinlaitteista

Ilmoitinlaitteiden asiakaspalvelunumero
0295 481 480

  • Palvelu on avoinna arkisin 9-15
  • Neuvontaa ilmoitinlaitteiden sopimus- ja laskutusasioihin
  • Sähköposti: ilmoitinlaitteet(at)112.fi 

Ilmoitinlaitteiden testaukset, tilamuutokset ja numeromuutokset sekä uusien ilmoitinlaitteiden käyttöönotot:

Uusimaa
09 2297 0102

Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
09 2297 0402

Kainuu, Lappi ja Pohjois-Pohjanmaa  
09 2297 0602

Etelä-Pohjanmaa, Keskipohjanmaa, Pohjanmaa ja Keski-Suomi
09 2297 0502

Satakunta ja Pirkanmaa
09 2297 0302

Varsinais-Suomi ja Häme
09 2297 0202
 

Arvonlisävero ja perittävä hinta laskuilla määräytyvät sen perusteella, onko ilmoitinlaite asennettu kiinteistöön pakollisena vai omaehtoisena.  

Laite hinnoitellaan julkisoikeudellisena suoritteena, jos se on kiinteistössä rakennusvalvonnan tai pelastusviranomaisen määräämä.  Julkisoikeudelliset suoritteet hinnoitellaan omakustannushintaan, jolloin laskuilla ei peritä alvia.

Laite hinnoitellaan liiketaloudellisin perustein, jos laite on asennettu omaehtoisena (asiakkaan omasta tahdosta). Tällöin laskulla on myös arvonlisävero.

Valtiolla yksittäinen virasto ei ole verovelvollinen, koska Suomen valtio on toiminnasta yhteisesti verovelvollinen. Tähän perustuu, että perimme liiketaloudellisesti hinnoiteltavista suoritteista alvin.
 

Voit tehdä muutokset ILMO-järjestelmässä. ILMO-järjestelmään kirjaudutaan käyttämällä pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Tarvitset ILMO-järjestelmässä asiointia varten yrityksen valtuutuksen, mikäli et ole yrityksen toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja tai elinkeinonharjoittaja. Valtuutuksen voi tehdä suomi.fi-sivustolla.

Henkilöasiakkaat eivät voi kirjautua ILMO-järjestelmään, jolloin muutokset tehdään verkkosivuiltamme löytyvillä lomakkeilla.

ILMO-järjestelmään kirjaudutaan käyttämällä pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Tarvitset ILMO-järjestelmässä asiointia varten yrityksen valtuutuksen, mikäli et ole yrityksen toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja tai elinkeinonharjoittaja. Valtuutuksen voi tehdä suomi.fi-sivustolla.

Henkilöasiakkaat eivät voi kirjautua ILMO-järjestelmään, jolloin muutokset tehdään verkkosivuiltamme löytyvillä lomakkeilla.

Linkki ILMO-järjestelmään löytyy verkkosivuiltamme.

Valtuuksien hakemisesta löydät ohjeet suomi.fi-sivustolta.

Valtuuta henkilö suomi.fi palvelussa käyttämään ILMO-järjestelmän käyttäjäksi kohdasta "Ilmoitinlaitesopimusten ylläpito".

Valtion maksuasetuksen 5 §:n 1 momentin mukaan viranomainen voi myöntää maksun suorittamiselle maksuaikaa. Säännöksen mukaan maksuaikaa ei yleensä tule myöntää yli vuodeksi. Maksuajasta ja sen ehdoista on sovittava kirjallisesti sähköpostilla [email protected] Maksuajalta peritään vuotuista korkolain 12 §:ssä tarkoitetun viitekoron mukaista korkoa lisättynä kolmella prosenttiyksiköllä.

Voit reklamoida laskusta kirjallisesti sähköpostilla osoitteeseen: [email protected]

Ole sähköpostitse yhteydessä osoitteeseen [email protected], mikäli tarvitset uuden laskun. Tarkastathan laskutusosoitteesi ILMO-järjestelmästä ja korjaa tarvittaessa. 

Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä ja keskimääräinen käsittelyaikamme on 1-2 viikkoa. Käsittely sujuu nopeammin, jos kaikki vaadittavat dokumentit ovat hakemuksen liitteenä. 

Laskun sisältö perustuu arvonlisäverolaissa (209 B§) säädettyihin laskun sisältövaatimuksiin.
Laskulla näkyvä tilausnumero on laskun tunniste, jonka ILMO-järjestelmä luo automaattisesti. Asiakas ei voi vaikuttaa numeroon.

Asiointipalveluun liittyvä ohjeistus löytyy ILMO-järjestelmän sisältä.  Voit myös soittaa asiakaspalveluumme arkisin kello 9-15. Asiakaspalvelun yhteystiedot löytyvät tältä sivustolta. 

Pitkäaikaisesta huollosta on kyse silloin, kun huolto ei ala ja pääty saman päivän aikana ja se kestää yli 24 tuntia.
 
Pitkäaikaiseen huoltoon kytkettävä paloilmoitinkohde vaatii aina pelastusviranomaisen lausunnon. Pelastusviranomaisen lausunnon pitkäaikaiselle huollolle hankkii asiakas. Toimita lupatiedot sähköpostiosoitteeseen [email protected]
 
Laskutus jatkuu normaalisti pitkäaikaisesta huollosta huolimatta. Asiakkaalla on myös oikeus testata ilmoitinlaitetta huollon aikana