Vanliga frågor och anvisningar

Information om avtal och kundrelationen kan ses i systemet ILMO.  Du kan begära information om ärenden som gäller larmanläggningar med hjälp av en separat blankett för begäran om information.

Se dataskyddspolicyn i larmanordningsregistret. 

Om du inte hittar svaret på din fråga nedan, vänligen kontakta kundtjänsten.

Centrala faktorer i utformningen och implementeringen av den elektroniska tjänsten har varit kundens användarupplevelse samt en fungerande e-tjänst. Ge respons med responsblanketten. 

Vanliga frågor om larmanläggningar

Moms och det pris som ska faktureras bestäms på grundval av om larmanordningen som installerats på fastigheten är obligatorisk eller frivillig.  

Enheten prissätts som en offentligrättslig prestation om byggnadstillsynen eller räddningsmyndigheten bestämt att den ska finnas i fastigheten.  offentligrättsliga prestationer prissätts till självkostnadspris, och då tar fakturorna inte ut mervärdesskatt.
Anordningen är prissatt på företagsekonomiska grunder om den installerats frivilligt (av egen fri vilja). Då omfattar fakturan även moms.

Ett statligt enskilt organ är inte skattskyldigt eftersom den finska staten är kollektivt skattskyldig. Detta gör att vi debiterar mervärdesskatt för företagsekonomiskt prissatta prestationer.

Fakturans innehåll grundar sig på innehållskraven i mervärdesskattelagen (209 b §).
Ordernumret som visas på fakturan är en fakturaidentifierare som automatiskt skapas av ILMO-systemet. Kunden kan inte påverka numret.

Fakturan visar automatiskt namn och adress på larmanläggningen samt månadspriset för testningen och de månader som ska faktureras. Kunden kan dela upp fakturorna som egna fakturor med hjälp av olika referensuppgifter. Referensuppgifterna ska rapporteras specifikt för avtal i ILMO-systemet.  

Nödcentralsverket fakturerar kunden enligt avtal en gång om året för periodisk testning av larmanläggningens funktionsberedskap, mottagning och förmedling av larm samt en fast månadsavgift för underhåll av utrustning och programvara. Priset bestäms i enlighet med inrikesministeriets gällande förordning.

Nödcentralsverket fakturerar alltid enligt faktureringsuppgifter som finns i avtalet vid faktureringstillfället. 

Långsiktigt underhåll innebär att underhållet inte påbörjas och avslutas samma dag och att det varar mer än 24 timmar.

Ett brandlarmanläggningsobjekt som ska kopplas till långvarigt underhåll kräver alltid ett utlåtande från räddningsmyndigheten. Räddningsmyndighetens utlåtande för långsiktigt underhåll skaffas av kunden. Vänligen ange tillståndsinformationen till e-postadressen [email protected].

Faktureringen fortsätter som vanligt trots långvarigt underhåll. Kunden har också rätt att testa larmanordningen under underhåll.

Efter uppdateringen uppmanar ILMO-systemet automatiskt användaren att lägga till uppgiften.

De avtalsansvarigas uppgifter kan senare kontrolleras och ändras i Avtalsansvariga under punkten Fakturerings- och kontaktuppgifter i ILMO-systemet.

Kunden kan uppdatera uppgifterna om den avtalsansvariga i ett enskilt avtal i punkten Avtal och ansökningar på avtalssidan genom att välja det avtal som ändringen gäller. 

Kunden kan uppdatera uppgifterna om den avtalsansvariga i många avtal om brandlarmanläggningar i punkten Avtal och ansökningar genom att välja önskade avtal från en lista och under avtalslistan klicka på Gör ändring för valda, Ändra avtalsansvariga. 

Du kan göra ändringar i ILMO-systemet. Inloggning i ILMO-systemet sker med bankkoder eller mobilcertifikat. För att kunna uträtta ärenden i systemet ILMO behöver du företagets fullmakt, om du inte är vd för företaget, styrelseordförande eller näringsidkare. Fullmakten kan göras på webbplatsen suomi.fi.

Privatkunder kan inte logga in i ILMO-systemet, så ändringar görs med hjälp av formulären som finns på vår webbplats.

Inloggning i systemet ILMO sker med bankkoder eller mobilcertifikat. För att kunna uträtta ärenden i systemet ILMO behöver du företagets fullmakt, om du inte är vd för företaget, styrelseordförande eller näringsidkare. Fullmakten kan göras på webbplatsen suomi.fi.

Privatkunder kan inte logga in i systemet ILMO, så ändringar görs med hjälp av formulären som finns på vår webbplats.

Du hittar instruktioner på webbplatsen suomi.fi för att söka fullmakter. Befullmäktiga en person att använda ILMO-systemet i suomi.fi-tjänsten under ”Underhåll av avtal om larmanordningar”.

Avbrott i testningen påverkar inte användningen av ILMO-systemet, förutsatt att avtalsinformationen är aktuell. Om det finns brister i avtalsinformationen eller om det inte finns något avtal kan objektet inte testas.

Kontakta kundtjänsten för larmanläggningar.

Enligt avsnitt 5 § 1 i statens avgiftsförordning får myndigheten bevilja tid för att betala avgiften. Enligt förordningen ska betalningsperioden som regel inte beviljas för mer än ett år. Betalningsperioden och dess villkor måste överenskommas skriftligen via e-post [email protected].
 
För betalningsperioden ska debiteras den årliga räntesatsen enligt den referensränta som avses i artikel 12 i räntelagen, plus tre procentenheter.

Kundens basuppgifter hämtas till systemet ILMO direkt från företags- och organisationsdatasystemet (YTJ). Om adressuppgifterna för ditt företag behöver ändras, ändra dem alltid i första hand i YTJ.

Andra ändringar kan göras i systemet ILMO.

Avtalsansvariga för larmanordningskunder ska komma ihåg att hålla faktureringsadressinformationen för larmanordningsavtalen uppdaterad så att faktureringen går utan avbrott och betalningstransaktionerna följer avtalet. Observera att till exempel ett byte av e-fakturaoperatör inte uppdateras automatiskt i faktureringsinformationen.

Nödcentralsverket fakturerar alltid larmanordningskunder i enlighet med ett giltigt avtal och levererar i sista hand fakturorna till den adress som anges i kundens FO-nummer.

Ändringar i faktureringsadressen kan meddelas via Nödcentralsverkets elektroniska tjänst ILMO. När företaget vars ärenden hanteras har valts i ILMO-systemet kan faktureringsadressen ändras via avsnittet Faktureringsinformation i rullgardinsmenyn Fakturerings- och kontaktuppgifter.

Kunden kan själv uppdatera sin nuvarande faktureringsadress eller ange en ny faktureringsadress. Om avtalskunden byts ut måste den nya kunden ansöka om anslutning och den giltiga avtalskunden måste säga upp det giltiga avtalet.

FO-numret för det företag eller den organisation som är markerad som kund i avtalet skrivs alltid ut på fakturan.  

Avtalsuppgifter lämnas inte ut från systemet till andra myndigheter eller parter.

Uppdatera alltid uppgifterna hos räddningstjänsten på ert område och larmöverföringsoperatören/tjänsteleverantören samtidigt då ni anmäler ändringar gällande en brandlarmanläggning via ILMO-systemet till Nödcentralsverket.

Ur ILMO-systemet får ni lätt ut en pdf-kopia av avtalet, som går att sända vidare om nu vill.

Samfunds- och företagskunder gör i första hand ändringar och nya ansökningar förknippade med kundrelationen och larmanordningar i Nödcentralsverkets elektroniska tjänst ILMO.  

Med ILMO-systemet avses Nödcentralsverkets elektroniska tjänst för kunder som har brand- och brottslarmanläggningar. Genom systemet kan kunderna skicka anslutningsansökan, granska och upprätthålla avtal samt säga upp avtal.

Privatkunder kan inte logga in i systemet ILMO, så ändringar görs med hjälp av formulären som finns på vår webbplats. 

Det är möjligt att sköta ärenden för ett företags eller samfunds räkning i tjänsten Nödcentralsverkets register över larmanläggningar om: 

  • du är företagets verkställande direktör, näringsidkare, styrelseordförande i ett aktiebolag eller styrelseordförande i en förening, 
  • om du genom din ställning eller utsedd representationsrätt har rätt att företräda företaget, samfundet eller föreningen (t.ex. representationsrätt på grundval av personens ställning enligt en bestämmelse i bolagsordningen eller bolagsavtalet eller representationsrätt given till en namngiven person i ett aktiebolag)
  • du har fått följande ärendefullmakt av företagets representant: Underhåll av avtal om larmanordningar

Uppgifterna kontrolleras mot handelsregistret, företags- och organisationsdatasystemet, föreningsregistret och suomi.fi fullmakterna. 

Objektets ärendekod är en beteckning som identifierar kontraktet och objektet och genereras av ILMO-systemet. Ärendekoden används som identifierare för objektet, till exempel i e-postmeddelanden som avtalsansvariga får i anslutning till avtalet. Ärendekoden avslöjar inte kundrelationen, personerna eller mer detaljerad information om destinationen. 

När avtalsansvariga får ärendekoden till sin e-post kan hen använda den för att söka efter avtal och objekt i ILMO-systemet på flera ställen. 

Den avtalsansvariga är en person som Nödcentralsverket kontaktar i frågor som gäller ansökan eller ett giltigt avtal och som verkar som kontaktperson till Nödcentralsverket.

Nödcentralsverkets elektroniska tjänst ILMO skickar automatiska meddelanden angående ansökningar och avtal via e-post till personer som registrerats som avtalsansvariga i avtal om larmanläggningar. Syftet med meddelandena är att förbättra kommunikationen mellan Nödcentralsverket och kunderna. Därför är det mycket viktigt att kunderna ser till att uppgifter om avtalsansvariga är uppdaterade i ILMO-systemet och att det finns en avtalsansvarig för varje avtal.

Enligt lagen om nödcentralsverksamhet får brottslarmanläggningar anslutas till Nödcentralsverkets övervakning med motiveringen särskilt skydd, förhöjd personsäkerhet samt objekt av ekonomiskt eller kulturhistoriskt värde. Nödcentralerna tar emot uppdrag som omfattas av lagen om privata säkerhetstjänster (282/2002) om ett viktigt allmänt intresse förutsätter det.

Privata företag i säkerhetsbranschen och operatörer tillhandahåller också tjänster som anknyter till brottslarmanläggningar. Då är det möjligt för fastighetens ägare att få larmen till sina egna telefoner. Då skickas inget larm från brottslarmanläggningen till nödcentralen.

Brandlarmanläggningen och brottslarmen måste vara anslutna till övervakningen som sina egna objekt, dvs. med sina egna unika larmanordningsnummer. Ett brottslarm kan inte förmedla ett brandlarm och ett rån- eller inbrottslarm inte från en brandlarmanordning. 

Testningen rekommenderas att schemaläggas under de första veckorna i månaden. Det är rusning i testningen av larmanordningen under de två sista veckorna i månaden.
 
Enheten testas genom att ringa testningsnumret för larmanläggningar.

Faktureringen sker enligt faktureringsinformationen i avtalet.  Det är kundens skyldighet att hålla uppgifterna i systemet ILMO uppdaterade. 

Kontakta e-postadressen [email protected] om du behöver en ny faktura. Kontrollera din faktureringsadress i ILMO-systemet och korrigera den vid behov. Reklamationer om fakturor ska alltid lämnas in skriftligen till Nödcentralsverket.  

Du ska ansöka om en personlig fullmakt för att sköta ärenden i systemet ILMO, om

  • du är företagets VD eller ersättare eller näringsidkare, om du har rätt att teckna företagets firma eller om du är föreningens eller aktiebolagets styrelses ordförande
  • du har fått en av de följande fullmakterna att uträtta ärenden av en företrädare för organisationen: Underhåll av avtal om larmanordningar.

När du vill uträtta ärenden för en organisation, kontrolleras din behörighet med hjälp av Suomi.f-fullmakter i handelsregistret, företags- och organisationsregistret, föreningsregistret eller fullmaktsregistret.

För mer information om hur man uträttar ärenden för en organisation och om eventuella hinder för det, gå till anvisningarna i Suomi.fi i punkten Uträttande av ärenden för en organisation.

Du kan skapa eller begära en ärendefullmakt på sidan för Suomi.fi-fullmakter i punkten för utfärdande av och begäran om fullmakter.

E-tjänstens namn:
Nödcentralsverkets larmanläggningsregister
Fullmaktsärendets namn:
Underhåll av avtal om larmanordningar  

När den befullmäktigade personen eller organisationen fått de nödvändiga ärendefullmakterna, kan de uträtta följande ärenden för organisationen: 

  • ansöka om anslutning av brand- och brottslarmanläggningar till nödcentralsdatasystemet
  • ingå avtal om testning av enhetens funktion
  • administrera uppgifter om kundrelationer och avtal
  • säga upp avtal.

För mer information om godkännande, se avsnittet Organisationens fullmakter i riktlinjerna för befogenheter på Suomi.fi.

Om en organisation inte kan utfärda fullmakter Suomi.fi själv, kan en myndighet registrera fullmakterna på ansökan.

Kontaktinformation

Om du har problem med att uträtta ärenden för någon annan, kontakta kundtjänsten för Nödcentralsverkets larmanläggningsregister.

Stöd och rådgivning i fråga om användningen av Suomi.fi-fullmakter:
•    Medborgarrådgivning (privatkunder)
•    Kundtjänst för organisationer (organisationskunder)
•    FöretagsFinland-telefontjänst (företagskunder)