112.fi saavutettavuus

Hätäkeskuslaitoksen saavutettavuusseloste

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni erilainen ihminen voi käyttää verkkopalveluja mahdollisimman helposti. Hätäkeskuslaitoksen 112-fi -sivustolla pyrimme AA-tason saavutettavuuteen.

Lisää saavutettavuusdirektiivistä ja saavutettavuudesta voit lukea Aluehallintoviraston ylläpitämältä saavutettavuusvaatimukset.fi -sivustolta.

Saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua 112.fi ja on laadittu 29.09.2020 / päivitetty 20.1.2021. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.

Olemme arvioineet palvelun saavutettavuuden itse.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset pääosin. Voit ottaa yhteyttä Hätäkeskuslaitoksen viestintään, mikäli tarvitset apua materiaalin lukemiseen.

Ei saavutettava sisältö

Kohtuuton rasite

Osa linketetyistä materiaaleista ei täytä AA-tason saavutettavuutta (mm. julisteet, osa pdf:stä, linkitetyt You Tube -videot). Materiaali on tehty ennen verkkosivun julkaisemista tai WCAG voimaantulemista.

Valtion yhteisellä julkaisualustalla kaikki toiminnot eivät ole vielä saavutettavia (mm. vai-aria lebeleitä ja alt-tekstejä puuttuu). Hätäkeskuslaitos ei voi korjata näitä koodiin liittyviä saavutettavuus ongelmia itse.

Ennen vuotta 2021 julkaistuissa pdf:ssä puutteita: mm. kirjanmerkit, otsikoinnit ja kaavioiden ja taulukoiden lukujärjestykset eivät vastaa kaikilta osin AA-tasoa.

Tesktivastineet videoille julkaistaan suomeksi.

Muita korjauksessa olevia huomioita

Elmenttien ID-tunnuksia ollaan päivittämässä, otsikointeja ja lukujärjestystä korjataan.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi

Verkkolomakkeella

Jätä palautetta saavutettavuudesta Hätäkeskuslaitoksen verkkosivujen palautelomakeella.

Sähköpostilla

[email protected]

Muilla tavoin

Palautetta voi antaa verkkosivujen sisältösivuilla aktivisuusnapeilla. Lisäksi voit ottaa suoraan yhteyttä viestintään (tekninen viestintä).

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Olemme sitoutuneet digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen

112.fi -sivuston rakentaminen on kesken ja osa aineistoista ja toiminnallisuuksista on vielä kesken (mm. kieliversioissa). Sivustoa tullaan rakentamaan aktiivisesti vuoden 2020 loppuun ja asiakkaalla on mahdollisuus palata vanhalle verkkosivulle, joka löytyy osoitteesta hatakeskuslaitos.fi Sivustosta tehdään ulkopuolinen saavutettavuusarviointi vuoden 2021 alussa, jolloin verkkosivujen sisältö on saatu perustasolle.

Tämä verkkosivusto/sovellus on julkaistu

29.09.2020