112.fi saavutettavuus

Hätäkeskuslaitoksen saavutettavuusseloste

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni erilainen ihminen voi käyttää verkkopalveluja mahdollisimman helposti. Hätäkeskuslaitoksen 112-fi -sivustolla pyrimme AA-tason saavutettavuuteen.

Lisää saavutettavuusdirektiivistä ja saavutettavuudesta voit lukea Aluehallintoviraston ylläpitämältä saavutettavuusvaatimukset.fi -sivustolta.

Saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua 112.fi ja on laadittu 29.09.2020 / päivitetty 24.2.2021. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.

Olemme arvioineet palvelun saavutettavuuden itse.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

112.fi -sivusto täyttää saavutettavuusvaatimukset pääosin. Voit ottaa yhteyttä Hätäkeskuslaitoksen viestintään, mikäli tarvitset apua materiaalin lukemiseen.

Ei saavutettava sisältö

Hätäkeskuslaitoksella on seuraavat sosisaalisen median kanavat käytössä: Facebook, Instagram, Twitter, You Tube ja Linked In. Pyrimme julkaisemaan sosiaalisen median päivitykset saavutettavasti pois lukien käyttäjätarinat ja lyhyet mikrofilmit, jotka on kuvattu live-tilassa.

Kohtuuton rasite

Osa linketetyistä materiaaleista ei täytä AA-tason saavutettavuutta (mm. julisteet, osa pdf:stä, linkitetyt You Tube -videot). Materiaali on tehty ennen verkkosivun julkaisemista tai WCAG voimaantulemista.

Valtion yhteisellä julkaisualustalla kaikki toiminnot eivät ole vielä saavutettavia (mm. vai-aria labeleitä ja alt-tekstejä puuttuu sekä dynaamisten lomakkeiden vihjekentät). Hätäkeskuslaitos ei voi korjata näitä koodiin liittyviä saavutettavuus ongelmia itse.

Ennen vuotta 2021 julkaistuissa pdf:ssä puutteita: mm. kirjanmerkit, otsikoinnit ja kaavioiden ja taulukoiden lukujärjestykset eivät vastaa kaikilta osin AA-tasoa.

Tesktivastineet videoille julkaistaan suomeksi.

Muita korjauksessa olevia huomioita

Elementtien ID-tunnuksia ollaan päivittämässä, otsikointeja, dynaamisia lomakkeita ja lukujärjestystä korjataan.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme?

Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Jätä palautetta saavutettavuudesta Hätäkeskuslaitoksen verkkosivujen palautelomakkeella.

Sähköpostilla: [email protected]

Lisäksi voit antaa nimetöntä palautetta verkkosivujen sisältösivuilla aktivisuusnapeilla. 

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuusvaatimukset.fi
[email protected]
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Sitoumus digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen

Olemme sitoutuneet saavutettvuuden parantamiseen.

112.fi -sivuston rakentaminen on kesken ja osa aineistoista ja toiminnallisuuksista on vielä kesken (mm. kieliversioissa). Sivustosta tehdään ulkopuolinen saavutettavuusarviointi vuoden 2021 aikana, jolloin verkkosivujen sisältö on saatu perustasolle.

Tämä verkkosivusto/sovellus on julkaistu

29.09.2020