29.09.2020.
112.fi - Nördcentralsverkets tillgänglighetsutlåtande
Tillgänglighet innebär att så många olika personer som möjligt kan få tillgång till webbtjänster så enkelt som möjligt. På Nödcentralsverkets 112-en-webbplats strävar vi efter tillgänglighet på WCAG 2.1 -standard AA-nivån.
Tillgänglighetsutlåtandet
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten 112.fi och har utarbetats 29.09.2020 / uppdaterat 9.10.2024. Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster som föreskriver att offentliga webbtjänster ska vara tillgängliga.
Tjänsterna uutispalvelu.112.fi och ekstranet.112.fi är webbplatsens underdomän. Detta utlåtande gäller även tjänsterna som finns bakom inloggningen. Nyhetstjänstens språk är finska och svenska, extranät-tjänsten produceras på finska.
Vi har låtit utvärdera tillgängligheten på webbplatsen 112.fi hos en extern sakkunnigorganisation och mottagit en rapport 9.11.2023.
Status för tillgänglighet för digitala tjänster
112.fi -webbplats uppfyller tillgänglighetskraven till sin huvuddel. Du kan kontakta Nördcentralsverkets kommunikation om du behöver hjälp med att läsa materialet.
Icke tillgängligt innehåll
- De som använder hjälpmedel får inte de uppgifter som beskrivs i statistikgrafiken i tillräcklig utsträckning. WCAG 1.1.1
- Sökcentret förser inte skärmläsare med resultat i alla användargränssnitt. WCAG 4.1.3
Orimlig börda
- Kontraster i små bakgrundselement, WCAG 1.4.3, 1.4.11
- Hopp mellan nivåer i rubrikerna, WCAG 1.3.1
- Under vissa bilder finns onödiga textmotsvarigheter eller textmotsvarighet saknas, WCAG 1.1.1
- Vissa inbäddade You Tube-videor uppfyller inte tillgänglighetskraven (publicerade innan webbplatsen publiceras), WCAG 1.2.1, 1.2.2
Om webbplatsens användbarhet
Språket som du lägger till en bilaga på i registreringsformuläret för 112-dagarsevenemang på beror på språket i användarens webbläsare.
Upptäckte du någon tillgänglighetsbrist i vår digitala tjänst?
Berätta om den för oss så gör vi vårt bästa för att rätta till bristen.
Lämna feedback om tillgänglighet med hjälp av feedbackformuläret på Nödverkscentralens webbplats.
E-postadress: [email protected].
Tillsynsmyndighet
Om du märker tillgänglighetsproblem på webbplatsen, ge först feedback till oss, dvs. webbplatsadministratören. Svaret kan ta upp till 14 dagar. Om du inte är nöjd med det svar du fått eller inte får något svar alls inom två veckor, kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats förklaras exakt hur anmälan kan lämnas in och hur ärendet handläggs.
Kontaktuppgifterna till tillsynsmyndigheten
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enhet för tillgänglighetstillsyn
saavutettavuusvaatimukset.fi
[email protected]
telefon växel 0295 016 000
Åtagande att förbättra tillgängligheten till digitala tjänster
Vi har åtagit oss att förbättra tillgängligheten
Webbplatsen 112.fi är fortfarande under uppbyggnad och en del av materialen och funktionerna är fortfarande under arbete (bl.a. i språkversionerna).
Webbplatsen kommer att bli föremål för nästa externa tillgänglighetsbedömning 2026. Den tidigare tillgänglighetsbedömningen gjordes 9.11.2023 och korrigeringarna har gjorts senast 31.12.2024.
Webbplatsservern upprätthålls av Valtori och webbplatsen har implementerats på statens gemensamma publiceringsplattform. Plattformens tillgänglighet förbättras ständigt i utvecklingsarbetet.