28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 28 300 (34 300 år 2023) nödsamtal mellan fredagen den 21 juni och söndagen den 23 juni.
Sommaren och sommarens fester är traditionellt en hektisk tid på nödnumret. En typisk utmaning för midsommartiden har varit enstaka toppar av rusning, när det kommer många nödsamtal samtidigt. Mellan fredag och söndag besvarades nödmeddelanden på i genomsnitt 8 sekunder (6 sekunder år 2023).
Totalt 49 procent av nödmeddelandena förmedlades som uppdrag till andra myndigheter. Uppdragen fördelades på myndigheterna enligt följande: akutvården 49 procent, polisen 40 procent, social- och krisjouren 6 procent, räddningsväsendet 5 procent. De vanligaste uppdragen under midsommar var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta.
Antal nödmeddelanden
Fredag 21 juni
- Antal nödmeddelanden: 9 900
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 4 800
Lördag 22 juni
- Antal nödmeddelanden: 10 400
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 5 200
Söndag 23 juni
- Antal nödmeddelanden: 8 000
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 4 000
Se även
Finländarna litar på Nödcentralsverket
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.