28 300 nödmeddelanden under midsommaren

Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 28 300 (34 300 år 2023) nödsamtal mellan fredagen den 21 juni och söndagen den 23 juni.
Sommaren och sommarens fester är traditionellt en hektisk tid på nödnumret. En typisk utmaning för midsommartiden har varit enstaka toppar av rusning, när det kommer många nödsamtal samtidigt. Mellan fredag och söndag besvarades nödmeddelanden på i genomsnitt 8 sekunder (6 sekunder år 2023).
Totalt 49 procent av nödmeddelandena förmedlades som uppdrag till andra myndigheter. Uppdragen fördelades på myndigheterna enligt följande: akutvården 49 procent, polisen 40 procent, social- och krisjouren 6 procent, räddningsväsendet 5 procent. De vanligaste uppdragen under midsommar var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta.
Antal nödmeddelanden
Fredag 21 juni
- Antal nödmeddelanden: 9 900
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 4 800
Lördag 22 juni
- Antal nödmeddelanden: 10 400
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 5 200
Söndag 23 juni
- Antal nödmeddelanden: 8 000
- Andel uppdrag som förmedlades av alla nödmeddelanden: 4 000
Se även
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.