Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta

Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 21.6. ja sunnuntain 23.6. välisenä aikana yhteensä noin 28 300 hätäilmoitusta (34 300 vuonna 2023), joista 14 000 välitettiin tehtäväksi viranomaisille.
Kesä ja kesän juhlat ovat perinteisesti kiireistä aikaa hätänumerossa. Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput, jolloin hätäpuheluita tulee runsaasti samaan aikaan. Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana hätäilmoituksiin vastattiin keskimäärin 8 sekunnissa (6 sekuntia vuonna 2023).
Käsitellyistä hätäilmoituksista 49 prosenttia välitettiin tehtäväksi muille viranomaisille. Välitetyt tehtävät jakaantuivat viranomaisille seuraavasti: ensihoito 49 %, poliisi 40 %, sosiaali- ja kriisipäivystys 6 %, pelastustoimi 5 %. Juhannuksen kolme yleisintä tehtävälajia liittyivät sairastumiseen, kaatumiseen ja rintakipuun.
Hätäilmoitusten määrä
Perjantaina 21.6.
- Hätäilmoitusten määrä: 9 900
- Välitettyjen tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista: 4 800
Lauantaina 22.6.
- Hätäilmoitusten määrä: 10 400
- Välitettyjen tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista: 5 200
Sunnuntaina 23.6.
- Hätäilmoitusten määrä: 8 000
- Välitettyjen tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista: 4 000
Se även
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Under semesterperioden behövs 112-tjänsten mer än vanligt
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.