Ändringar i ILMO-systemet

Ändringar ska göras i företagskundernas e-kommunikationssystem (ILMO) den 1. augusti. I den nya versionen ombeds kunden att uppdatera den avtalsansvarigas uppgifter innan kunden kan fortsätta använda systemet. Dessutom har kundernas anvisningar preciserats.
Efter uppdateringen ombeds kunderna att i samband med följande inloggning uppdatera uppgifterna om den avtalsansvariga i avtalsuppgifterna. Den avtalsansvariga är en person som Nödcentralsverket kontaktar i frågor som gäller ett avtal och som verkar som Nödcentralsverkets kontaktperson.
Anvisningar om tillägg av avtalsansvarig
Efter uppdateringen uppmanar ILMO-systemet automatiskt användaren att lägga till uppgiften.
De avtalsansvarigas uppgifter kan senare kontrolleras och ändras i Avtalsansvariga under punkten Fakturerings- och kontaktuppgifter i ILMO-systemet.
Kunden kan uppdatera uppgifterna om den avtalsansvariga i ett enskilt avtal i punkten Avtal och ansökningar på avtalssidan genom att välja det avtal som ändringen gäller.
Kunden kan uppdatera uppgifterna om den avtalsansvariga i många avtal om brandlarmanläggningar i punkten Avtal och ansökningar genom att välja önskade avtal från en lista och under avtalslistan klicka på Gör ändring för valda, Ändra avtalsansvariga.
ILMO-systemet utvecklas även i fortsättningen med beaktande av och utifrån respons. Om du lägger märke till att problem uppstår i användningen i samband med versionsuppdateringen kan du ge respons med Nödcentralsverkets responsblankett eller per e-post till [email protected].
Vi tar också gärna emot annan respons om ILMO-systemet eller brandlarmanläggningarnas funktion.
Med ILMO-systemet avses Nödcentralsverkets e-kommunikationssystem för kunder som har anläggningar för brand- och brottslarm. Genom systemet kan kunderna skicka en anslutningsansökan, granska och upprätthålla avtal samt säga upp ett avtal. ILMO-systemet introducerades för företags- och samfundskunder i december 2021.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.