Ny webbpublikation om Nödcentralsverkets verksamhet
I den nya publikationen "Nödcentralsverksamheten i Finland" ges en kortfattad beskrivning av Nödcentralsverkets verksamhet och tjänster. Publikationen är avsedd för alla som är intresserade av 112-verksamheten och Nödcentralsverket. Intressentgrupperna kan också utnyttja publikationen i sin egen verksamhet.
eCall ökar säkerheten då bilföraren inte kan larma hjälp själv
Automatiska nödsamtalssystem i fordon har varit aktuella i nyheterna under den senaste tiden. Systemet eCall, som fungerar i hela Europa, tar förbindelse direkt med den närmaste nödcentralen och skickar information direkt till nödcentralsdatasystemet.
Journumret för försvunna barn skapar trygghet inom hela EU
Om en minderårig försvinner är det viktigt att snabbt informera den ansvariga myndigheten, och EU har velat säkerställa att det finns hjälp att få i dessa situationer med ett gemensamt europeiskt nummer. Numret fungerar dock som en tipstelefon i Finland, eftersom det i nödsituationer är 112 som hjälper hos oss.
Det nya ledningssystemet träder i kraft i början av år 2024
Nödcentralsverkets ledningssystem genomgår en reform. Till följd av detta stärker man nödcentralernas roll ytterligare. Ämbetsverkets nya struktur träder i kraft 1.1.2024 och medför också nya uppgifter och utnämningar.
Personalsituationen och arbetstillfredsställelsen blev bättre under början av året
Under början av året rekryterades 61 nya nödcentraloperatörer till Nödcentralsverket, sjukfrånvaron började minska och personalens arbetstillfredsställelse ökade.
Ändringar i ILMO-systemet

Ändringar ska göras i företagskundernas e-kommunikationssystem (ILMO) den 1. augusti. I den nya versionen ombeds kunden att uppdatera den avtalsansvarigas uppgifter innan kunden kan fortsätta använda systemet. Dessutom har kundernas anvisningar preciserats.
Efter uppdateringen ombeds kunderna att i samband med följande inloggning uppdatera uppgifterna om den avtalsansvariga i avtalsuppgifterna. Den avtalsansvariga är en person som Nödcentralsverket kontaktar i frågor som gäller ett avtal och som verkar som Nödcentralsverkets kontaktperson.
Anvisningar om tillägg av avtalsansvarig
Efter uppdateringen uppmanar ILMO-systemet automatiskt användaren att lägga till uppgiften.
De avtalsansvarigas uppgifter kan senare kontrolleras och ändras i Avtalsansvariga under punkten Fakturerings- och kontaktuppgifter i ILMO-systemet.
Kunden kan uppdatera uppgifterna om den avtalsansvariga i ett enskilt avtal i punkten Avtal och ansökningar på avtalssidan genom att välja det avtal som ändringen gäller.
Kunden kan uppdatera uppgifterna om den avtalsansvariga i många avtal om brandlarmanläggningar i punkten Avtal och ansökningar genom att välja önskade avtal från en lista och under avtalslistan klicka på Gör ändring för valda, Ändra avtalsansvariga.
ILMO-systemet utvecklas även i fortsättningen med beaktande av och utifrån respons. Om du lägger märke till att problem uppstår i användningen i samband med versionsuppdateringen kan du ge respons med Nödcentralsverkets responsblankett eller per e-post till [email protected].
Vi tar också gärna emot annan respons om ILMO-systemet eller brandlarmanläggningarnas funktion.
Med ILMO-systemet avses Nödcentralsverkets e-kommunikationssystem för kunder som har anläggningar för brand- och brottslarm. Genom systemet kan kunderna skicka en anslutningsansökan, granska och upprätthålla avtal samt säga upp ett avtal. ILMO-systemet introducerades för företags- och samfundskunder i december 2021.