Kadonneiden lasten numero tuo turvaa kaikkialla EU-alueella
Alaikäisen kadotessa on tärkeää saada tieto nopeasti vastuuviranomaiselle, ja EU onkin halunnut varmistaa avunsaannin yhteiseurooppalaisella numerolla näitä tilanteita varten. Numero toimii Suomessa kuitenkin vihjepuhelimena, sillä hätätilanteessa meillä auttaa 112.
Uusi johtamisjärjestelmä voimaan vuoden 2024 alussa
Hätäkeskuslaitoksen johtamisjärjestelmä on uudistuksen alla. Sen myötä hätäkeskusten roolia vahvistetaan entisestään. Uusi virastorakenne astuu voimaan 1.1.2024 alkaen, ja se tuo mukanaan myös uusia tehtäviä ja nimityksiä.
Pyörä siivittää matkan tekoa sekä töihin että vapaa-ajalla
Hätäkeskuslaitoksen työntekijöillä on ollut keväästä asti mahdollisuus hankkia työsuhdepolkupyörä. Pitkään toivotulla työsuhde-edulla Hätäkeskuslaitos kannustaa työntekijöitä liikkumaan ja pitämään itsestä huolta.
Henkilöstötilanne sekä työtyytyväisyys paranivat alkuvuonna
Alkuvuoden aikana Hätäkeskuslaitokseen rekrytoitiin 61 uutta hätäkeskuspäivystäjää, sairauspoissaolot kääntyivät laskuun ja henkilökunnan työtyytyväisyys lisääntyi.
Reaaliaikainen tekstinsyöttö hätäilmoitustavaksi vuonna 2025
Hätäilmoituksen tekeminen reaaliaikaisella tekstinsyötöllä (RTT) tulee mahdolliseksi vuoden 2025 loppuun mennessä. Uusi hätäilmoitustapa auttaa erityisesti henkilöitä, joilla on kuulemisen tai puhumisen kanssa haasteita. Hätäkeskuslaitoksella on jo otettu ensiaskelia RTT:n kehitystyössä.
ILMO-järjestelmän päivitys

Yritysasiakkaiden sähköiseen asiointijärjestelmään (ILMO) on tullut päivitys elokuun 1. päivänä. Uudessa versiossa asiakasta pyydetään päivittämään sopimusvastaavan tiedot ennen kuin asiakas voi jatkaa järjestelmän käyttöä. Lisäksi asiakkaiden ohjeistusta on tarkennettu.
Asiakkaita pyydetään päivittämään sopimuksien tietoihin sopimusvastaava seuraavan kirjautumisen yhteydessä. Sopimusvastaava on henkilö, jota Hätäkeskuslaitos tavoittelee kyseiseen sopimukseen liittyvissä kysymyksissä ja joka toimii yhteyshenkilönä Hätäkeskuslaitokseen.
Ohjeet sopimusvastaavan lisäämiseen
Ilmo-järjestelmä huomauttaa käyttäjää automaattisesti päivityksen jälkeen tiedon lisäämisestä.
Sopimusvastaavien tietoja voidaan myöhemmin tarkistaa ja muokata ILMO-järjestelmässä Laskutus- ja yhteystiedot kohdassa Sopimusvastaavat.
Asiakas voi päivittää yksittäisen sopimuksen sopimusvastaavaa sopimussivun kohdassa Sopimukset- ja hakemukset ja valitsemalla sen sopimuksen, jota muutos koskee.
Asiakas voi päivittää sopimusvastaavatiedon useaan paloilmoitinlaitesopimukseen myös massamuutoksena kohdassa Sopimukset- ja hakemukset, valitsemalla haluamansa sopimukset listauksesta ja painamalla sopimuslistauksen alapuolelta Tee muutos valituille, Muuta sopimusvastaavia.
ILMO-järjestelmää kehitetään jatkossakin huomioiden ja palautteiden perusteella. Mikäli huomaat, että versiopäivityksen yhteydessä käyttöön tulee ongelmia, voit antaa palautetta Hätäkeskuslaitoksen palautelomakkeella tai sähköpostiin [email protected].
Otamme mielellämme vastaan myös muuta palautetta ILMO-järjestelmästä tai ilmoitinlaitetoiminnasta.
ILMO-järjestelmällä tarkoitetaan Hätäkeskuslaitoksen palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaiden sähköistä asiointipalvelua, jossa asiakkaat voivat lähettää liittymishakemuksen, tarkastella ja ylläpitää sopimuksia sekä irtisanoa sopimuksen. Ilmo-järjestelmä julkaistiin joulukuussa 2021 yritys- ja yhteisöasiakkaiden käyttöön.