ILMO-järjestelmän päivitys

Yritysasiakkaiden sähköiseen asiointijärjestelmään (ILMO) on tullut päivitys elokuun 1. päivänä. Uudessa versiossa asiakasta pyydetään päivittämään sopimusvastaavan tiedot ennen kuin asiakas voi jatkaa järjestelmän käyttöä. Lisäksi asiakkaiden ohjeistusta on tarkennettu.
Asiakkaita pyydetään päivittämään sopimuksien tietoihin sopimusvastaava seuraavan kirjautumisen yhteydessä. Sopimusvastaava on henkilö, jota Hätäkeskuslaitos tavoittelee kyseiseen sopimukseen liittyvissä kysymyksissä ja joka toimii yhteyshenkilönä Hätäkeskuslaitokseen.
Ohjeet sopimusvastaavan lisäämiseen
Ilmo-järjestelmä huomauttaa käyttäjää automaattisesti päivityksen jälkeen tiedon lisäämisestä.
Sopimusvastaavien tietoja voidaan myöhemmin tarkistaa ja muokata ILMO-järjestelmässä Laskutus- ja yhteystiedot kohdassa Sopimusvastaavat.
Asiakas voi päivittää yksittäisen sopimuksen sopimusvastaavaa sopimussivun kohdassa Sopimukset- ja hakemukset ja valitsemalla sen sopimuksen, jota muutos koskee.
Asiakas voi päivittää sopimusvastaavatiedon useaan paloilmoitinlaitesopimukseen myös massamuutoksena kohdassa Sopimukset- ja hakemukset, valitsemalla haluamansa sopimukset listauksesta ja painamalla sopimuslistauksen alapuolelta Tee muutos valituille, Muuta sopimusvastaavia.
ILMO-järjestelmää kehitetään jatkossakin huomioiden ja palautteiden perusteella. Mikäli huomaat, että versiopäivityksen yhteydessä käyttöön tulee ongelmia, voit antaa palautetta Hätäkeskuslaitoksen palautelomakkeella tai sähköpostiin [email protected].
Otamme mielellämme vastaan myös muuta palautetta ILMO-järjestelmästä tai ilmoitinlaitetoiminnasta.
ILMO-järjestelmällä tarkoitetaan Hätäkeskuslaitoksen palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaiden sähköistä asiointipalvelua, jossa asiakkaat voivat lähettää liittymishakemuksen, tarkastella ja ylläpitää sopimuksia sekä irtisanoa sopimuksen. Ilmo-järjestelmä julkaistiin joulukuussa 2021 yritys- ja yhteisöasiakkaiden käyttöön.
Tutustu myös
Testaushistoria nähtävillä ILMO-järjestelmässä
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.