ILMO-järjestelmän päivitys

Yritysasiakkaiden sähköiseen asiointijärjestelmään (ILMO) on tullut päivitys elokuun 1. päivänä. Uudessa versiossa asiakasta pyydetään päivittämään sopimusvastaavan tiedot ennen kuin asiakas voi jatkaa järjestelmän käyttöä. Lisäksi asiakkaiden ohjeistusta on tarkennettu.
Asiakkaita pyydetään päivittämään sopimuksien tietoihin sopimusvastaava seuraavan kirjautumisen yhteydessä. Sopimusvastaava on henkilö, jota Hätäkeskuslaitos tavoittelee kyseiseen sopimukseen liittyvissä kysymyksissä ja joka toimii yhteyshenkilönä Hätäkeskuslaitokseen.
Ohjeet sopimusvastaavan lisäämiseen
Ilmo-järjestelmä huomauttaa käyttäjää automaattisesti päivityksen jälkeen tiedon lisäämisestä.
Sopimusvastaavien tietoja voidaan myöhemmin tarkistaa ja muokata ILMO-järjestelmässä Laskutus- ja yhteystiedot kohdassa Sopimusvastaavat.
Asiakas voi päivittää yksittäisen sopimuksen sopimusvastaavaa sopimussivun kohdassa Sopimukset- ja hakemukset ja valitsemalla sen sopimuksen, jota muutos koskee.
Asiakas voi päivittää sopimusvastaavatiedon useaan paloilmoitinlaitesopimukseen myös massamuutoksena kohdassa Sopimukset- ja hakemukset, valitsemalla haluamansa sopimukset listauksesta ja painamalla sopimuslistauksen alapuolelta Tee muutos valituille, Muuta sopimusvastaavia.
ILMO-järjestelmää kehitetään jatkossakin huomioiden ja palautteiden perusteella. Mikäli huomaat, että versiopäivityksen yhteydessä käyttöön tulee ongelmia, voit antaa palautetta Hätäkeskuslaitoksen palautelomakkeella tai sähköpostiin [email protected].
Otamme mielellämme vastaan myös muuta palautetta ILMO-järjestelmästä tai ilmoitinlaitetoiminnasta.
ILMO-järjestelmällä tarkoitetaan Hätäkeskuslaitoksen palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaiden sähköistä asiointipalvelua, jossa asiakkaat voivat lähettää liittymishakemuksen, tarkastella ja ylläpitää sopimuksia sekä irtisanoa sopimuksen. Ilmo-järjestelmä julkaistiin joulukuussa 2021 yritys- ja yhteisöasiakkaiden käyttöön.
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Vain noin puolet suomalaisista tietää, että hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa. Soitto 112:een ohjautuu Euroopan Unionin jäsenmaissa aina kohdemaan hätäkeskukseen.
Sosiaaliset hätätilanteet vaativat auttajalta aikaa
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2024 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 4 prosenttiyksikköä, ja ne ohittivat pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Juho Karkiaisen toiminta savuhavainnon yhteydessä ja rohkeus hätäilmoituksen tekemiseen mahdollisti maastopalon rajaamisen alkuunsa. Juhon ansiosta hätäkeskus pystyi tekemään nopean hälytyksen ja välittämään tärkeät lisätiedot pelastustoimelle.
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.