ILMO-järjestelmän päivitys

Yritysasiakkaiden sähköiseen asiointijärjestelmään (ILMO) on tullut päivitys elokuun 1. päivänä. Uudessa versiossa asiakasta pyydetään päivittämään sopimusvastaavan tiedot ennen kuin asiakas voi jatkaa järjestelmän käyttöä. Lisäksi asiakkaiden ohjeistusta on tarkennettu.
Asiakkaita pyydetään päivittämään sopimuksien tietoihin sopimusvastaava seuraavan kirjautumisen yhteydessä. Sopimusvastaava on henkilö, jota Hätäkeskuslaitos tavoittelee kyseiseen sopimukseen liittyvissä kysymyksissä ja joka toimii yhteyshenkilönä Hätäkeskuslaitokseen.
Ohjeet sopimusvastaavan lisäämiseen
Ilmo-järjestelmä huomauttaa käyttäjää automaattisesti päivityksen jälkeen tiedon lisäämisestä.
Sopimusvastaavien tietoja voidaan myöhemmin tarkistaa ja muokata ILMO-järjestelmässä Laskutus- ja yhteystiedot kohdassa Sopimusvastaavat.
Asiakas voi päivittää yksittäisen sopimuksen sopimusvastaavaa sopimussivun kohdassa Sopimukset- ja hakemukset ja valitsemalla sen sopimuksen, jota muutos koskee.
Asiakas voi päivittää sopimusvastaavatiedon useaan paloilmoitinlaitesopimukseen myös massamuutoksena kohdassa Sopimukset- ja hakemukset, valitsemalla haluamansa sopimukset listauksesta ja painamalla sopimuslistauksen alapuolelta Tee muutos valituille, Muuta sopimusvastaavia.
ILMO-järjestelmää kehitetään jatkossakin huomioiden ja palautteiden perusteella. Mikäli huomaat, että versiopäivityksen yhteydessä käyttöön tulee ongelmia, voit antaa palautetta Hätäkeskuslaitoksen palautelomakkeella tai sähköpostiin [email protected].
Otamme mielellämme vastaan myös muuta palautetta ILMO-järjestelmästä tai ilmoitinlaitetoiminnasta.
ILMO-järjestelmällä tarkoitetaan Hätäkeskuslaitoksen palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaiden sähköistä asiointipalvelua, jossa asiakkaat voivat lähettää liittymishakemuksen, tarkastella ja ylläpitää sopimuksia sekä irtisanoa sopimuksen. Ilmo-järjestelmä julkaistiin joulukuussa 2021 yritys- ja yhteisöasiakkaiden käyttöön.
Suomalainen hätäkeskustoiminta herättää kansainvälistä kiinnostusta
Suomen ainutlaatuinen malli tuottaa hätäkeskuspalveluita houkuttelee vuosittain useita kansainvälisiä vieraita seuraamaan hätäkeskustoiminnan arkea. Kustannustehokkaasta ja avun nopean hälyttämisen mahdollistavasta mallista halutaan ottaa mallia maailmalla.
Hätänumeron esteettömyyteen tulossa parannuksia
Hätätekstiviestipalvelun käyttäjiltä vaadittu rekisteröitymisvelvoite päättyy kesäkuussa 2025. EU:n esteettömyysdirektiivin mukainen reaaliaikainen teksti (RTT) otetaan käyttöön hätäilmoituksen yhteydessä kahden vuoden kuluttua.
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.