Ändringar i ILMO-systemet

Ändringar ska göras i företagskundernas e-kommunikationssystem (ILMO) den 1. augusti. I den nya versionen ombeds kunden att uppdatera den avtalsansvarigas uppgifter innan kunden kan fortsätta använda systemet. Dessutom har kundernas anvisningar preciserats.
Efter uppdateringen ombeds kunderna att i samband med följande inloggning uppdatera uppgifterna om den avtalsansvariga i avtalsuppgifterna. Den avtalsansvariga är en person som Nödcentralsverket kontaktar i frågor som gäller ett avtal och som verkar som Nödcentralsverkets kontaktperson.
Anvisningar om tillägg av avtalsansvarig
Efter uppdateringen uppmanar ILMO-systemet automatiskt användaren att lägga till uppgiften.
De avtalsansvarigas uppgifter kan senare kontrolleras och ändras i Avtalsansvariga under punkten Fakturerings- och kontaktuppgifter i ILMO-systemet.
Kunden kan uppdatera uppgifterna om den avtalsansvariga i ett enskilt avtal i punkten Avtal och ansökningar på avtalssidan genom att välja det avtal som ändringen gäller.
Kunden kan uppdatera uppgifterna om den avtalsansvariga i många avtal om brandlarmanläggningar i punkten Avtal och ansökningar genom att välja önskade avtal från en lista och under avtalslistan klicka på Gör ändring för valda, Ändra avtalsansvariga.
ILMO-systemet utvecklas även i fortsättningen med beaktande av och utifrån respons. Om du lägger märke till att problem uppstår i användningen i samband med versionsuppdateringen kan du ge respons med Nödcentralsverkets responsblankett eller per e-post till [email protected].
Vi tar också gärna emot annan respons om ILMO-systemet eller brandlarmanläggningarnas funktion.
Med ILMO-systemet avses Nödcentralsverkets e-kommunikationssystem för kunder som har anläggningar för brand- och brottslarm. Genom systemet kan kunderna skicka en anslutningsansökan, granska och upprätthålla avtal samt säga upp ett avtal. ILMO-systemet introducerades för företags- och samfundskunder i december 2021.
Suomalainen hätäkeskustoiminta herättää kansainvälistä kiinnostusta
Suomen ainutlaatuinen malli tuottaa hätäkeskuspalveluita houkuttelee vuosittain useita kansainvälisiä vieraita seuraamaan hätäkeskustoiminnan arkea. Kustannustehokkaasta ja avun nopean hälyttämisen mahdollistavasta mallista halutaan ottaa mallia maailmalla.
Hätänumeron esteettömyyteen tulossa parannuksia
Hätätekstiviestipalvelun käyttäjiltä vaadittu rekisteröitymisvelvoite päättyy kesäkuussa 2025. EU:n esteettömyysdirektiivin mukainen reaaliaikainen teksti (RTT) otetaan käyttöön hätäilmoituksen yhteydessä kahden vuoden kuluttua.
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.