PRO 112 -palkittu Virpi Meri
Oppiminen on tärkeä työelämätaito

Hätäkeskuslaitos on myöntänyt PRO 112 -palkinnon koulutussuunnittelija Virpi Merelle. Meri on ollut mukana vaikuttamassa siihen, että hätäkeskuksissa työskentelee tänä päivänä rautaisen ammattitaidon omaavia hätäkeskustoiminnan ammattilaisia.
Meri on toiminut koulutussuunnittelijana miltei viraston perustamisen alusta lähtien. Hätäkeskuslaitos perustettiin vuonna 2001 ja Meri aloitti työt koulutussuunnittelijana muutama vuosi sen jälkeen, vuonna 2006. Meri käynnisti Hätäkeskuslaitoksen valtakunnallisen työhyvinvointiryhmän toiminnan ja kehitti työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen rakenteet ja prosessit.
– Olin ensimmäinen koulutussuunnittelija, ja sain melko vapaasti lähteä luomaan omaa toimenkuvaani. Tietyt suuntaviivat olivat toki olemassa, mutta lähes tyhjästä nyhjäistiin osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittämisen tontti käyntiin. Toimin tuolloin henkilöstön edustajana johtoryhmässä ja sain vietyä läpi ajatuksen siitä, että työhyvinvointi on myös paljon muuta kuin sairauspoissaolojen seuraamista. Tästä on tultu aimo harppaus eteenpäin, kun esim. työkykyjohtamisesta on nyt tulossa arkipäivää.
Viime vuosina Meri on keskittynyt henkilöstön osaamisen kehittämiseen, koulutusjärjestelyjen organisointiin sekä hätäkeskuspäivystäjätutkintoon liittyvään oppilaitosyhteistyöhön Pelastusopiston ja Poliisiammattikorkeakoulun kanssa. Työn vaikutukset ja saavutukset ovat suuret – onhan suomalainen hätäkeskuspäivystäjien koulutus yksi maailman monipuolisimmista ja laajimmista.
– Henkilöstön hyvä ja laaja koulutus mahdollistaa osaltaan maailman yhtä edistyksellisintä hätäkeskustoimintaa, missä kaikkien hälytettävien viranomaisten riskinarvio tehdään samassa paikassa, ja apu tavoitetaan yhdestä hätänumerosta 112, Meri toteaa.
Sydämen asiana osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittäminen
Meri on koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri, ja hän on erikoistunut aikuiskoulutukseen. Hätäkeskusten päivystyshenkilöstön täydennyskoulutusta järjestetään paikan päällä hätäkeskuksissa, jolloin esihenkilöiden, vuoromestarien ja ennen kaikkea ylipäivystäjän rooli on tärkeä osaamisen kehittämisessä. Meren yksi tehtävistä on lisätä henkilöstön koulutusosaamista.
– On tiedostettava, että ihmiset oppivat eri tavoilla. Koulutuksen laatua ja opetusmenetelmien monimuotoisuutta voi aina parantaa. Psykologinen turvallisuus, innostaminen, kannustaminen, yhdessä tekeminen ja keskustelu tukevat oppimista. Hyvää oppimiskulttuuria voi aina kehittää paremmaksi.
Lisäksi Meri painottaa jokaisen omaa vastuuta omissa oppimistaidoissa, jota hän pitää erittäin tärkeänä, meille kaikille kuuluvana työelämätaitona.
– Oppiminen on 2020-luvun keskeisin työelämätaito, jota työpaikalla tulee aktiivisesti tukea. Oppimisen oppiminen on noussut tärkeäksi metataidoksi, joka erottaa parhaiten suoriutuvat yksilöt ja tiimit muista.
Meri kokee, että Hätäkeskuslaitoksessa on ollut hyvä kokeilukulttuuri; on ollut vapaus kokeilla erilaisia toimintatapoja toiminnan kehittämiseksi.
– On uskallettu kokeilla, mutta uskalletaan myös todeta, jos aika ei ole vielä kypsä uusille ajatuksille tai toimintatavoille, hän sanoo.
Osaaminen vaikuttaa työhyvinvointiin
Virpi Mereä PRO 112 -palkinnon saajaksi esittivät yhdessä kaikkien hätäkeskusten päälliköt. Perusteluissaan he toteavat, että Meri on pitkän uransa aikana ollut kehittämässä niin sisäistä kuin ulkoistakin koulutusta niin henkilöstön kuin asiakkaidenkin parhaaksi. Osaamisen hallinta ja kehittäminen sekä henkilöstön työhyvinvointi ovat nousseet keskiöön hänen pitkäjänteisen työn ansiosta. Hän on kehittänyt myös työhyvinvointia, mihin osaaminen ja työn hallinnan tunne vaikuttaa suuresti.
– Olen iloinen saamastani palkinnosta erityisesti siksi, että sen teemana on osaaminen ja työhyvinvointi. Tämä kunnianosoitus on tietysti erityisen tärkeä itselleni, mutta sitä se on myös kaikille niille, jotka työskentelevät osaamisen, oppimisen ja työhyvinvointiasioiden parissa.
PRO 112 -palkinto myönnettiin henkilöstön palkitsemistilaisuudessa Helsingissä keskiviikkona 31.5.2023. Tilaisuudessa paikalla olivat myös sisäministeri Krista Mikkonen ja pelastusylijohtaja Kimmo Kohvakka.
PRO 112 -palkinto luovutetaan vuosittain henkilölle, joka on tehnyt ammattimaista ja ansiokasta työtä hätänumeron 112 sekä hätäkeskustoiminnan kehittämisen hyväksi, tukenut yleisesti myönteisen turvallisuuskulttuurin vahvistamista sekä toiminut yleisesti PRO 112 -hengen mukaisesti.
Se även
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.