Införandet av tjänsten ILTA senareläggs till våren 2025
Införandet av tjänsten ILTA, som utvecklas för självständig testning av larmanordningar, senareläggs. Systemet införs enligt uppskattning våren 2025.
Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Tunnustus hätänumeron 112 eteen tehdystä työstä
Hätäkeskuslaitos palkitsee hätänumeroviikolla MIELI ry:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä.
Hätäkeskuslaitos palkitsee hätänumeroviikolla organisaation/ henkilön, joka on toiminnallaan edistänyt hätänumeron tunnettavuutta ja opastanut hätänumeron oikeaa käyttöä. Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio luovuttaa palkinnon tänä vuonna MIELI ry:lle.
– Palkinto myönnetään MIELI ry:lle 112 Suomi -sovelluksen kehittämiseen osallistumisesta sekä keskusteluavun aktiivisesta viestinnästä, jonka uskomme pitkällä aikavälillä vaikuttaneen myönteisesti hätänumeron 112 oikeaan käyttöön Vaikka Suomessa on ainutlaatuinen hätäkeskustoiminta ja toimiva viranomaisyhteistyö, arjen turvallisuutta tekevät Suomessa myös lukuisat muut toimijat, joilla on merkityksellinen rooli erilaisissa turvallisuuteen ja sen tunteeseen liittyvissä kokonaisuuksissa. Hätäkeskuslaitos haluaakin hätänumeroviikolla nostaa esille näitä yhdistyksiä ja tahoja, jotka omalla toiminnallaan antavat panoksensa ihmisten turvallisuuden ja varautumisen hyväksi, sillä jokainen hätänumeroon kuulumaton puhelu viivästyttää kiireellisen avuntarvitsijan avunsaantia, korostaa Taito Vainio Eduskunnassa järjestetyssä palkitsemistilaisuudessa.
Hätäkeskuslaitoksessa tiedetään, että erityisesti juhlapyhinä ongelmat kotioloissa ja perhepiirissä korostuvat, ja keskusteluapua vaativat puhelut lisäävät hätäkeskusten jo valmiiksi isoa työkuormaa. Koska juhlapyhiin liittyy paljon odotuksia, ilmapiiri kotioloissa voi helposti kärjistyä ja toisaalta myös yksinäisyys korostua. Esimerkiksi liiallinen alkoholinkäyttö, ahdistus, mielenterveysongelmat, taloudelliset paineet ja stressi voivat vaikeuttaa omaa jaksamista, mutta eivät yleensä edellytä viranomaisavun hälyttämistä paikalle. Kriisipuhelin ja chat-palvelut tarjoavat keskusteluapua ongelmiin, jolloin opastus ja neuvonta ovat olennaisempia kuin paikalle hälytettävät auttavat viranomaiset.
– MIELI ry on jo vuosien ajan viestinyt aktiivisesti Kriisipuhelimesta ja chat-palveluista erityisesti juhlapyhien aikaan ja näin tukenut hätänumeron oikeaa käyttöä. Kriisipuhelimen numero löytyy myös Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -mobiilisovelluksesta. Haluan kiittää MIELI ry:n henkilöstöä merkittävästä turvallisuustyöstä ja toivon yhteistyön jatkuvan aktiivisena edelleen.
Palkinto luovutettiin MIELI ry:lle perjantaina 10.2. Eduskuntatalolla. Palkinnon vastaanottivat puhelin- ja verkkokriisityön päällikkö Susanna Winter ja viestintäjohtaja Liisa Partio.