Tunnustus hätänumeron 112 eteen tehdystä työstä
![](/documents/25150957/26717136/2023-ruusu-112paiva.jpg/39350131-2d45-9178-0700-ecbbe628f48b?t=1675854561143&width=1200)
Hätäkeskuslaitos palkitsee hätänumeroviikolla MIELI ry:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä.
Hätäkeskuslaitos palkitsee hätänumeroviikolla organisaation/ henkilön, joka on toiminnallaan edistänyt hätänumeron tunnettavuutta ja opastanut hätänumeron oikeaa käyttöä. Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio luovuttaa palkinnon tänä vuonna MIELI ry:lle.
– Palkinto myönnetään MIELI ry:lle 112 Suomi -sovelluksen kehittämiseen osallistumisesta sekä keskusteluavun aktiivisesta viestinnästä, jonka uskomme pitkällä aikavälillä vaikuttaneen myönteisesti hätänumeron 112 oikeaan käyttöön Vaikka Suomessa on ainutlaatuinen hätäkeskustoiminta ja toimiva viranomaisyhteistyö, arjen turvallisuutta tekevät Suomessa myös lukuisat muut toimijat, joilla on merkityksellinen rooli erilaisissa turvallisuuteen ja sen tunteeseen liittyvissä kokonaisuuksissa. Hätäkeskuslaitos haluaakin hätänumeroviikolla nostaa esille näitä yhdistyksiä ja tahoja, jotka omalla toiminnallaan antavat panoksensa ihmisten turvallisuuden ja varautumisen hyväksi, sillä jokainen hätänumeroon kuulumaton puhelu viivästyttää kiireellisen avuntarvitsijan avunsaantia, korostaa Taito Vainio Eduskunnassa järjestetyssä palkitsemistilaisuudessa.
Hätäkeskuslaitoksessa tiedetään, että erityisesti juhlapyhinä ongelmat kotioloissa ja perhepiirissä korostuvat, ja keskusteluapua vaativat puhelut lisäävät hätäkeskusten jo valmiiksi isoa työkuormaa. Koska juhlapyhiin liittyy paljon odotuksia, ilmapiiri kotioloissa voi helposti kärjistyä ja toisaalta myös yksinäisyys korostua. Esimerkiksi liiallinen alkoholinkäyttö, ahdistus, mielenterveysongelmat, taloudelliset paineet ja stressi voivat vaikeuttaa omaa jaksamista, mutta eivät yleensä edellytä viranomaisavun hälyttämistä paikalle. Kriisipuhelin ja chat-palvelut tarjoavat keskusteluapua ongelmiin, jolloin opastus ja neuvonta ovat olennaisempia kuin paikalle hälytettävät auttavat viranomaiset.
– MIELI ry on jo vuosien ajan viestinyt aktiivisesti Kriisipuhelimesta ja chat-palveluista erityisesti juhlapyhien aikaan ja näin tukenut hätänumeron oikeaa käyttöä. Kriisipuhelimen numero löytyy myös Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -mobiilisovelluksesta. Haluan kiittää MIELI ry:n henkilöstöä merkittävästä turvallisuustyöstä ja toivon yhteistyön jatkuvan aktiivisena edelleen.
Palkinto luovutettiin MIELI ry:lle perjantaina 10.2. Eduskuntatalolla. Palkinnon vastaanottivat puhelin- ja verkkokriisityön päällikkö Susanna Winter ja viestintäjohtaja Liisa Partio.
Tutustu myös
Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 112-päivänä
112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeasta käytöstä
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
Viime aikoina on uutisoitu paljon sosiaali- ja terveyspalvelujen ruuhkautumisesta, ja se koskee myös päivystystä ja ensihoitoa. Yhä useammin ensihoidolle päätyy myös kiireettömiä tehtäviä, joiden hoitamiseen on eri puolilla maata kehitetty moniammatillisia lähestymistapoja.
Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 21.6. ja sunnuntain 23.6. välisenä aikana yhteensä noin 28 300 hätäilmoitusta (34 300 vuonna 2023), joista 14 000 välitettiin tehtäväksi viranomaisille.
Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän
Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti päihteiden aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet.
Kesän tärkeimmät puhelinnumerot ja ohjeet
Kesällä ihmiset lomailevat mökeillä ja ulkomailla, liikkuvat vesillä, luonnonhelmassa ja yleisötapahtumissa sekä matkustavat tieliikenteessä. Mitä enemmän ihmiset tekevät, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Katso uutisesta mitä numeroita ja palveluita eri ongelmatilanteisiin on tarjolla.
EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille
Hätäkeskuslaitos osallistuu EU-hankkeeseen, jossa kadonneiden lasten auttamisjärjestelmää tehdään näkyväksi. Keskeisenä teemana on hätänumeron oikean käytön opettaminen lapsille.