Finländarna litar på Nödcentralsverket

I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Flera säkerhetsmyndigheter innehar återigen topplaceringarna i Luottamus&Maine-undersökningen. Nödcentralsverkets övergripande anseende kom på tredje plats med betyget 3,84 (3,91 år 2023), jämfört med hela offentliga förvaltningens snittbetyg på 3,39.
Alla delområden inom Nödcentralsverkets anseende hade antingen goda eller utmärkta resultat. För första gången blev ansvar (4,09) och förvaltning (4,05) de bästa områdena inom anseendet. Dessutom fick produkter och tjänster ett snittbetyg över fyra (4,02). Lägst poäng fick innovation (3,57).
Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio anser att det är betydelsefullt att aktörerna inom den inre säkerheten har förtjänat medborgarnas förtroende under den kris som skakat hela Europa. Enligt undersökningar stärker tillit människors känsla av trygghet I brådskande nödsituationer är Nödcentralsverket den instans som kontaktas först och som sätter igång olika myndigheters verksamhet av larmkaraktär.
− Vi finns nära i en nödsituation och vi svarar på nödmeddelanden i genomsnitt på 4 sekunder, dygnet runt. Vi har strävat efter att producera våra tjänster på ett så enhetligt sätt som möjligt oberoende av människans medborgarskap, etniska bakgrund, boendeort eller andra personliga egenskaper hos den hjälpbehövande. Jag är glad över att vårt arbete återspeglas i undersökningsresultaten, särskilt ur ett ansvarsperspektiv. Målet är att åtgärder som främjar en hållbar utveckling och jämlikhet är en naturlig del av vår verksamhet.
Det krävs mycket arbete även framöver för att upprätthålla förtroendet.
− Förändringar inom säkerhetssektorn återspeglas nästan alltid i 112-verksamheten. Det känns fint att förtroendet har förblivit starkt trots förändringarna i vår verksamhet. När vi fortsätter att ha ett tydligt fokus på vårt kärnuppdrag kan vi infria förtroendet även i framtiden. 112-proffsen utför ett betydelsefullt arbete och vi kan lita på deras yrkeskunskap i nödens stund. Det är kärnan i vår verksamhet vid Nödcentralsverket. Jag är stolt över hela vår personals kompetens och engagemang för att hjälpa människor.
Luottamus&Maine är en årlig undersökning som genomförs av T-Media och vars syfte är att utreda anseendet hos organisationer inom den offentliga förvaltningen bland medborgarna. I år deltog 82 organisationer inom den offentliga förvaltningen i undersökningen. Cirka 10 500 finländare intervjuades för undersökningen. Nödcentralsverket har nått topplaceringen i anseendeundersökningen åren 2018, 2021 och 2023 och kommit på tredje plats åren 2020, 2022 och 2024. I undersökningen bedöms anseendet rykte inom åtta olika delområden: Förvaltning, Ekonomi, Ledning, Innovationer, Interaktion, Produkter & Tjänster, Arbetsplats och Ansvar.
Se även
Översikt över 2024
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.