Hätäkeskuslaitokseen luotetaan

Julkaisuajankohta 4.12.2024 8.37
Tiedote

T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.

Luottamus&Maine-tutkimuksen kärkisijoilta löytyy jälleen useita turvallisuusviranomaisia. Hätäkeskuslaitoksen kokonaismaine sijoittui kolmanneksi arvosanalla 3,84 (3,91 vuonna 2023), kun koko julkishallinnon keskiarvo oli 3.39. 

Hätäkeskuslaitoksen maineen osa-alueista kaikki tulokset olivat joko hyviä tai erinomaisia. Parhaimmiksi maineen osa-alueiksi nousivat ensimmäistä kertaa vastuullisuus (4,09) ja hallinto (4,05). Lisäksi tuotteet ja palvelut (4,02) saivat yli neljän keskiarvon. Vähiten pisteitä sai innovaatiot (3,57).

Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio pitää merkityksellisenä, että koko Eurooppaa ravistelevan kriisin aikana sisäisen turvallisuuden toimijat ovat ansainneet kansalaisten luottamuksen. Luottamus tutkitusti vahvistaa ihmisten turvallisuuden tunnetta. Hätäkeskuslaitos on taho, johon kiireellisissä hätätilanteissa ollaan ensimmäisenä yhteydessä ja jonka toimenpiteillä eri viranomaisten hälytysluonteinen toiminta käynnistyy. 

− Olemme hätätilanteessa lähellä, ja vastaamme hätäilmoituksiin ympäri vuorokauden keskimäärin 4 sekunnissa. Olemme pyrkineet tuottamaan palvelumme mahdollisimman yhdenmukaisesti riippumatta ihmisen kansalaisuudesta, etnisestä taustasta, asuinpaikasta tai muista apua tarvitsevan henkilökohtaisista ominaisuuksista. Olen iloinen, että työmme näkyy tutkimustuloksissa erityisesti vastuullisuuden näkökulmasta. Tavoitteena on, että kestävää kehitystä ja yhdenvertaisuutta edistävät toimet ovat luonnollinen osa toimintaamme. 

Luottamuksen ylläpitäminen vaatii jatkossakin paljon työtä.

− Muutokset turvallisuussektorilla heijastuvat lähes aina 112-toimintaan. On hienoa, että toiminnassamme tapahtuneista muutoksista huolimatta luottamus on säilynyt vahvana. Kun pidämme ydintehtävämme jatkossakin kirkkaana mielessä, voimme lunastaa luottamuksen myös tulevaisuudessa. 112-ammattilaiset tekevät merkittävää työtä ja heidän ammattitaitoonsa voi luottaa hädän hetkellä. Se on meillä Hätäkeskuslaitoksessa toimintamme ydin. Olen ylpeä koko henkilöstömme osaamisesta ja sitoutumisesta ihmisten auttamiseen.

Luottamus&Maine-tutkimus on T-Median toteuttama vuosittainen tutkimus, jonka tavoitteena on selvittää julkishallinnon organisaatioiden mainetta kansalaisten keskuudessa. Tänä vuonna tutkimuksessa arvioitiin 82 julkishallinnon organisaatiota. Tutkimukseen vastasi 10 500 suomalaista. Hätäkeskuslaitos on saavuttanut mainetutkimuksessa kärkisijan vuosina 2018, 2021 ja 2023 ja kolmannen sijan vuonna 2020, 2022 ja 2024. Tutkimuksessa mainetta arvioidaan kahdeksalla eri osa-alueella: Hallinto, Talous, Johto, Innovaatiot, Vuorovaikutus, Tuotteet&Palvelut, Työpaikka ja Vastuullisuus.

hätäkeskuspalvelut viestintä