Hätäkeskuslaitokseen luotetaan

T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.
Luottamus&Maine-tutkimuksen kärkisijoilta löytyy jälleen useita turvallisuusviranomaisia. Hätäkeskuslaitoksen kokonaismaine sijoittui kolmanneksi arvosanalla 3,84 (3,91 vuonna 2023), kun koko julkishallinnon keskiarvo oli 3.39.
Hätäkeskuslaitoksen maineen osa-alueista kaikki tulokset olivat joko hyviä tai erinomaisia. Parhaimmiksi maineen osa-alueiksi nousivat ensimmäistä kertaa vastuullisuus (4,09) ja hallinto (4,05). Lisäksi tuotteet ja palvelut (4,02) saivat yli neljän keskiarvon. Vähiten pisteitä sai innovaatiot (3,57).
Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio pitää merkityksellisenä, että koko Eurooppaa ravistelevan kriisin aikana sisäisen turvallisuuden toimijat ovat ansainneet kansalaisten luottamuksen. Luottamus tutkitusti vahvistaa ihmisten turvallisuuden tunnetta. Hätäkeskuslaitos on taho, johon kiireellisissä hätätilanteissa ollaan ensimmäisenä yhteydessä ja jonka toimenpiteillä eri viranomaisten hälytysluonteinen toiminta käynnistyy.
− Olemme hätätilanteessa lähellä, ja vastaamme hätäilmoituksiin ympäri vuorokauden keskimäärin 4 sekunnissa. Olemme pyrkineet tuottamaan palvelumme mahdollisimman yhdenmukaisesti riippumatta ihmisen kansalaisuudesta, etnisestä taustasta, asuinpaikasta tai muista apua tarvitsevan henkilökohtaisista ominaisuuksista. Olen iloinen, että työmme näkyy tutkimustuloksissa erityisesti vastuullisuuden näkökulmasta. Tavoitteena on, että kestävää kehitystä ja yhdenvertaisuutta edistävät toimet ovat luonnollinen osa toimintaamme.
Luottamuksen ylläpitäminen vaatii jatkossakin paljon työtä.
− Muutokset turvallisuussektorilla heijastuvat lähes aina 112-toimintaan. On hienoa, että toiminnassamme tapahtuneista muutoksista huolimatta luottamus on säilynyt vahvana. Kun pidämme ydintehtävämme jatkossakin kirkkaana mielessä, voimme lunastaa luottamuksen myös tulevaisuudessa. 112-ammattilaiset tekevät merkittävää työtä ja heidän ammattitaitoonsa voi luottaa hädän hetkellä. Se on meillä Hätäkeskuslaitoksessa toimintamme ydin. Olen ylpeä koko henkilöstömme osaamisesta ja sitoutumisesta ihmisten auttamiseen.
Luottamus&Maine-tutkimus on T-Median toteuttama vuosittainen tutkimus, jonka tavoitteena on selvittää julkishallinnon organisaatioiden mainetta kansalaisten keskuudessa. Tänä vuonna tutkimuksessa arvioitiin 82 julkishallinnon organisaatiota. Tutkimukseen vastasi 10 500 suomalaista. Hätäkeskuslaitos on saavuttanut mainetutkimuksessa kärkisijan vuosina 2018, 2021 ja 2023 ja kolmannen sijan vuonna 2020, 2022 ja 2024. Tutkimuksessa mainetta arvioidaan kahdeksalla eri osa-alueella: Hallinto, Talous, Johto, Innovaatiot, Vuorovaikutus, Tuotteet&Palvelut, Työpaikka ja Vastuullisuus.
Tutustu myös
Katsaus vuoteen 2024
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).