Finländarna litar på Nödcentralsverket

I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Flera säkerhetsmyndigheter innehar återigen topplaceringarna i Luottamus&Maine-undersökningen. Nödcentralsverkets övergripande anseende kom på tredje plats med betyget 3,84 (3,91 år 2023), jämfört med hela offentliga förvaltningens snittbetyg på 3,39.
Alla delområden inom Nödcentralsverkets anseende hade antingen goda eller utmärkta resultat. För första gången blev ansvar (4,09) och förvaltning (4,05) de bästa områdena inom anseendet. Dessutom fick produkter och tjänster ett snittbetyg över fyra (4,02). Lägst poäng fick innovation (3,57).
Nödcentralsverkets överdirektör Taito Vainio anser att det är betydelsefullt att aktörerna inom den inre säkerheten har förtjänat medborgarnas förtroende under den kris som skakat hela Europa. Enligt undersökningar stärker tillit människors känsla av trygghet I brådskande nödsituationer är Nödcentralsverket den instans som kontaktas först och som sätter igång olika myndigheters verksamhet av larmkaraktär.
− Vi finns nära i en nödsituation och vi svarar på nödmeddelanden i genomsnitt på 4 sekunder, dygnet runt. Vi har strävat efter att producera våra tjänster på ett så enhetligt sätt som möjligt oberoende av människans medborgarskap, etniska bakgrund, boendeort eller andra personliga egenskaper hos den hjälpbehövande. Jag är glad över att vårt arbete återspeglas i undersökningsresultaten, särskilt ur ett ansvarsperspektiv. Målet är att åtgärder som främjar en hållbar utveckling och jämlikhet är en naturlig del av vår verksamhet.
Det krävs mycket arbete även framöver för att upprätthålla förtroendet.
− Förändringar inom säkerhetssektorn återspeglas nästan alltid i 112-verksamheten. Det känns fint att förtroendet har förblivit starkt trots förändringarna i vår verksamhet. När vi fortsätter att ha ett tydligt fokus på vårt kärnuppdrag kan vi infria förtroendet även i framtiden. 112-proffsen utför ett betydelsefullt arbete och vi kan lita på deras yrkeskunskap i nödens stund. Det är kärnan i vår verksamhet vid Nödcentralsverket. Jag är stolt över hela vår personals kompetens och engagemang för att hjälpa människor.
Luottamus&Maine är en årlig undersökning som genomförs av T-Media och vars syfte är att utreda anseendet hos organisationer inom den offentliga förvaltningen bland medborgarna. I år deltog 82 organisationer inom den offentliga förvaltningen i undersökningen. Cirka 10 500 finländare intervjuades för undersökningen. Nödcentralsverket har nått topplaceringen i anseendeundersökningen åren 2018, 2021 och 2023 och kommit på tredje plats åren 2020, 2022 och 2024. I undersökningen bedöms anseendet rykte inom åtta olika delområden: Förvaltning, Ekonomi, Ledning, Innovationer, Interaktion, Produkter & Tjänster, Arbetsplats och Ansvar.
Tutustu myös
Katsaus vuoteen 2024
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).