Hätäkeskuslaitokseen luotetaan

T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.
Luottamus&Maine-tutkimuksen kärkisijoilta löytyy jälleen useita turvallisuusviranomaisia. Hätäkeskuslaitoksen kokonaismaine sijoittui kolmanneksi arvosanalla 3,84 (3,91 vuonna 2023), kun koko julkishallinnon keskiarvo oli 3.39.
Hätäkeskuslaitoksen maineen osa-alueista kaikki tulokset olivat joko hyviä tai erinomaisia. Parhaimmiksi maineen osa-alueiksi nousivat ensimmäistä kertaa vastuullisuus (4,09) ja hallinto (4,05). Lisäksi tuotteet ja palvelut (4,02) saivat yli neljän keskiarvon. Vähiten pisteitä sai innovaatiot (3,57).
Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio pitää merkityksellisenä, että koko Eurooppaa ravistelevan kriisin aikana sisäisen turvallisuuden toimijat ovat ansainneet kansalaisten luottamuksen. Luottamus tutkitusti vahvistaa ihmisten turvallisuuden tunnetta. Hätäkeskuslaitos on taho, johon kiireellisissä hätätilanteissa ollaan ensimmäisenä yhteydessä ja jonka toimenpiteillä eri viranomaisten hälytysluonteinen toiminta käynnistyy.
− Olemme hätätilanteessa lähellä, ja vastaamme hätäilmoituksiin ympäri vuorokauden keskimäärin 4 sekunnissa. Olemme pyrkineet tuottamaan palvelumme mahdollisimman yhdenmukaisesti riippumatta ihmisen kansalaisuudesta, etnisestä taustasta, asuinpaikasta tai muista apua tarvitsevan henkilökohtaisista ominaisuuksista. Olen iloinen, että työmme näkyy tutkimustuloksissa erityisesti vastuullisuuden näkökulmasta. Tavoitteena on, että kestävää kehitystä ja yhdenvertaisuutta edistävät toimet ovat luonnollinen osa toimintaamme.
Luottamuksen ylläpitäminen vaatii jatkossakin paljon työtä.
− Muutokset turvallisuussektorilla heijastuvat lähes aina 112-toimintaan. On hienoa, että toiminnassamme tapahtuneista muutoksista huolimatta luottamus on säilynyt vahvana. Kun pidämme ydintehtävämme jatkossakin kirkkaana mielessä, voimme lunastaa luottamuksen myös tulevaisuudessa. 112-ammattilaiset tekevät merkittävää työtä ja heidän ammattitaitoonsa voi luottaa hädän hetkellä. Se on meillä Hätäkeskuslaitoksessa toimintamme ydin. Olen ylpeä koko henkilöstömme osaamisesta ja sitoutumisesta ihmisten auttamiseen.
Luottamus&Maine-tutkimus on T-Median toteuttama vuosittainen tutkimus, jonka tavoitteena on selvittää julkishallinnon organisaatioiden mainetta kansalaisten keskuudessa. Tänä vuonna tutkimuksessa arvioitiin 82 julkishallinnon organisaatiota. Tutkimukseen vastasi 10 500 suomalaista. Hätäkeskuslaitos on saavuttanut mainetutkimuksessa kärkisijan vuosina 2018, 2021 ja 2023 ja kolmannen sijan vuonna 2020, 2022 ja 2024. Tutkimuksessa mainetta arvioidaan kahdeksalla eri osa-alueella: Hallinto, Talous, Johto, Innovaatiot, Vuorovaikutus, Tuotteet&Palvelut, Työpaikka ja Vastuullisuus.
Se även
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.