Hätäkeskuksissa varaudutaan päättäjäisviikonloppuun
Nuoret juhlivat tulevana viikonloppuna ansaitusti koulujen päättymistä ja kesäloman alkamista. Hätälinjalla päättäjäisviikonloppu näyttäytyy tavallisesti normaalia kesäviikonloppua vilkkaampana.
Päättäjäisviikonloppuna juhlitaan koulujen päättymistä ja kesäloman alkua eri puolilla Suomea. Vaikka suurin osa nuorista juhlii maltillisesti ja mallikkaasti, kuuluu lomien alku tyypillisesti myös hätälinjalla. Ensihoidolle, poliisille, sosiaalipäivystykselle ja pelastustoimelle välitettäviin tehtäviin liittyy perinteisesti päihteiden käyttöä, häiriökäyttämistä, väkivaltaa sekä alkoholin vaikutusta eriasteisina myrkytystiloina ja loukkaantumisina. Hätäkeskuksissa viikonloppuun varaudutaankin perinteisesti työvuorosuunnittelun keinoin.
− Olemme varautuneet normaalia viikonvaihdetta suurempaan kysyntään keskittämällä henkilökuntaa viikonlopulle mahdollisuuksiemme mukaan, johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen kertoo.
Ennakoi ja keskustele
Hätäkeskuslaitoksesta muistutetaan, että useimmat hätätilanteet olisivat vältettävissä hyvällä ennakoinnilla. Aikuisten on hyvä sopia nuorten kanssa etukäteen, missä ja kenen kanssa iltaa vietetään ja miten nuori pääsee kotiin. Huoltajien kannattaa pitää puhelimessa äänet päällä ja vastata, mikäli tuntemattomasta numerosta tavoitellaan. Soittaja voi olla viranomainen, joka soittaa lapsesi asialla.
− Kun hätäkeskuksesta on välitetty tehtävä viranomaiselle, he voivat tavoitella joko tehtävän kohteena olevaa henkilöä tai tehtävän aikana esimerkiksi huoltajaa puhelimitse. Numero voi silloin olla tuntematon tai salainen, Matilainen täsmentää.
Nuorten kannattaa varmistaa, että puhelimessa on riittävästi akkua ja mukana lämpöistä vaatetta. Kaveria ei pidä jättää yksin varsinkaan päihtyneenä. Koulukirjojen polttaminen voi levitä suureksi maasto- tai rakennuspaloksi, ja sähköpotkulaudoilla ajaminen päihtyneenä päättyy usein varsin kivuliaasti. Juhlan lomassa on myös hyvä muistaa, että väkivalta ei tee tulevaisuudesta valoisaa.
Rohkeutta on tehdä hätäilmoitus
Hätäkeskuslaitoksesta muistutetaan, että hätäilmoituksen tekeminen ei koskaan pahenna asiaa. Ilmoittamatta jättäminen sen sijaan voi niin tehdä. Pahoinpitelyn näkeminen, ystävien vaaralliset temput ja myrkytystilan saanut nuori ovat esimerkkejä tilanteista, jolloin nuoret voivat miettiä, uskaltaako tilanteeseen puuttua. Rohkeutta on auttaa ja tehdä hätäilmoitus.
Nuoret voivat myös jännittää puhelimeen puhumista vieraan ihmisen kanssa ja pohtia, osaako hän tehdä hätäilmoituksen. Hätänumeroon soittaessa ei tarvitse etukäteen tietää, mitä tilanteesta pitäisi osata kertoa, ja soittaa voi, vaikka puhelimen saldo olisi loppu.
− Tärkeintä on tunnistaa tai osata epäillä hätätilannetta, soittaa 112 ja vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin rehellisesti, Matilainen rohkaisee.
Viikonloppu on monelle koululaiselle ja opiskelijalle vuoden taitekohta. Edessä on kesäloma ja kenties kokonaan uusi elämänvaihe. Sitä pitääkin juhlistaa turvallisuusasiat huomioiden. Hätäkeskuslaitos onnittelee kaikkia koulunsa päättäviä ja valmistuvia!
Edit 26.5.2025 klo 11:57 Kieliversioihin lisätty kuva.
Se även
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.