Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Vapun hätäpuheluissa korostuivat alkoholin aiheuttamat ongelmat
Hätäkeskuslaitoksen vappu sujui hieman edellisvuotta rauhallisemmin. Hätänumeroon tehtiin 12 000 hätäilmoitusta. Alkoholin aiheuttamat ongelmat korostuivat tänäkin vuonna.
Hätänumeroon 112 tehtiin vappuna eniten ilmoituksia muusta sairastumisesta, kaatumisesta ja rintakivusta. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Vapun vietto oli tänä vuonna hätänumeron näkökulmasta hieman rauhallisempi kuin vuonna 2022. Hätänumeroon tehtiin 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 000 hätäilmoitusta (12 700 ilmoitusta vuonna 2022). Vastaanotetuista hätäilmoituksista välitettiin viranomaisille 5 800 hälytystehtävää (6 200 ilmoitusta vuonna 2022). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 53%, poliisi 37%, sosiaalipäivystys 6% ja pelastustoimi 4%.
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat: muu sairastuminen, kaatuminen, rintakipu.