Vapun hätäpuheluissa korostuivat alkoholin aiheuttamat ongelmat

Hätäkeskuslaitoksen vappu sujui hieman edellisvuotta rauhallisemmin. Hätänumeroon tehtiin 12 000 hätäilmoitusta. Alkoholin aiheuttamat ongelmat korostuivat tänäkin vuonna.
Hätänumeroon 112 tehtiin vappuna eniten ilmoituksia muusta sairastumisesta, kaatumisesta ja rintakivusta. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Vapun vietto oli tänä vuonna hätänumeron näkökulmasta hieman rauhallisempi kuin vuonna 2022. Hätänumeroon tehtiin 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 000 hätäilmoitusta (12 700 ilmoitusta vuonna 2022). Vastaanotetuista hätäilmoituksista välitettiin viranomaisille 5 800 hälytystehtävää (6 200 ilmoitusta vuonna 2022). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 53%, poliisi 37%, sosiaalipäivystys 6% ja pelastustoimi 4%.
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat: muu sairastuminen, kaatuminen, rintakipu.
Se även
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Ökningen av antalet invånare med främmande språk som modersmål syns också i antalet nödsamtal som tolkas. Till exempel har behovet av tolkning på ukrainska ökat betydligt under de senaste åren.
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.