Uudet hätäkeskuspäivystäjät valmistuivat Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssin valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 2.6.2023. Tutkintotodistuksen vastaanotti 21 uutta hätäkeskuspäivystäjää. He aloittavat työnsä 12.6. eri hätäkeskuksissa.
Oppiminen on tärkeä työelämätaito
Hätäkeskuslaitos on myöntänyt PRO 112 -palkinnon koulutussuunnittelija Virpi Merelle. Meri on ollut mukana vaikuttamassa siihen, että hätäkeskuksissa työskentelee tänä päivänä rautaisen ammattitaidon omaavia hätäkeskustoiminnan ammattilaisia.
ILMO-järjestelmässä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden asiointi sujuu kätevästi
Hätäkeskuslaitoksella on käytössä palo- ja rikosilmoitinlaiteasiakkaille sähköinen asiointipalvelu ILMO. Palvelu nopeuttaa yritysasiakkaiden liittymishakemusten sekä sopimusasioiden käsittelyä.
Ihminen tarvitsee kohtaamista
Vuoden 2023 hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu vuoromestari Katja Kankare Turun hätäkeskuksesta. Kankare pitää ihmisten kohtaamista auttamistyön tärkeänä osana, ja osin myös siitä syystä hän hakeutui hätäkeskuspäivystäjän työhön.
Vaasassa vastataan valtaosaan ruotsinkielisistä hätäpuheluista
Yksi Hätäkeskuslaitoksen hätäkeskuksista sijaitsee Vaasassa. Vaasan pienessä, oman henkilöstön keskuudessa "ihmisen kokoiseksikin" kutsutussa hätäkeskuksessa on kaksikielinen kulttuuri.
Vapun hätäpuheluissa korostuivat alkoholin aiheuttamat ongelmat

Hätäkeskuslaitoksen vappu sujui hieman edellisvuotta rauhallisemmin. Hätänumeroon tehtiin 12 000 hätäilmoitusta. Alkoholin aiheuttamat ongelmat korostuivat tänäkin vuonna.
Hätänumeroon 112 tehtiin vappuna eniten ilmoituksia muusta sairastumisesta, kaatumisesta ja rintakivusta. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Vapun vietto oli tänä vuonna hätänumeron näkökulmasta hieman rauhallisempi kuin vuonna 2022. Hätänumeroon tehtiin 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 000 hätäilmoitusta (12 700 ilmoitusta vuonna 2022). Vastaanotetuista hätäilmoituksista välitettiin viranomaisille 5 800 hälytystehtävää (6 200 ilmoitusta vuonna 2022). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 53%, poliisi 37%, sosiaalipäivystys 6% ja pelastustoimi 4%.
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat: muu sairastuminen, kaatuminen, rintakipu.