Nödlinjen belastades av alkoholrelaterade problem under första maj

Valborgsfirandet gick från Nödcentralsverkets synvinkel aningen lugnare till än ifjol. Det gjordes 12 000 nödanmälningar, varav en stor del även i år gällde alkoholrelaterade problem.
De främsta orsakerna till nödsamtal under valborgsfirandet var olika insjuknanden, någon som fallit och stött sig samt bröstsmärta. Största delev av uppdragen förmedlades till akutsvården.
Valborgsfirandet gick från nödnumrets synvinken lite lugnare till än år 2022. Under tiden 30.4. kl. 18 – 1.5. kl. 24 gjorde des 12 000 nödanmälningar (12 700 anmälningar år 2022). Av de mottagna nödanmälningarna ledde 5800 (6200 anmälningar år 2022) till ett uppdrag. De förmedlade uppdragen fördelades på följande sätt: akutvården 53%, polisen 37%, socialjouren 6% och räddningstjänsten 4%.
De tre vanligaste larmkoder som skrevs in i nödcentralsystemet gällde insjuknanden, personer som fallit och bröstsmärta.
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Koulut päättyivät – hätänumeroon 13 800 ilmoitusta
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.