Nödlinjen belastades av alkoholrelaterade problem under första maj
Valborgsfirandet gick från Nödcentralsverkets synvinkel aningen lugnare till än ifjol. Det gjordes 12 000 nödanmälningar, varav en stor del även i år gällde alkoholrelaterade problem.
De främsta orsakerna till nödsamtal under valborgsfirandet var olika insjuknanden, någon som fallit och stött sig samt bröstsmärta. Största delev av uppdragen förmedlades till akutsvården.
Valborgsfirandet gick från nödnumrets synvinken lite lugnare till än år 2022. Under tiden 30.4. kl. 18 – 1.5. kl. 24 gjorde des 12 000 nödanmälningar (12 700 anmälningar år 2022). Av de mottagna nödanmälningarna ledde 5800 (6200 anmälningar år 2022) till ett uppdrag. De förmedlade uppdragen fördelades på följande sätt: akutvården 53%, polisen 37%, socialjouren 6% och räddningstjänsten 4%.
De tre vanligaste larmkoder som skrevs in i nödcentralsystemet gällde insjuknanden, personer som fallit och bröstsmärta.
Se även
Den mörka sidan av julen syns på 112-nödlinjen
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Intressegrupper berömmer Nödcentralsverkets verksamhet
Nödcentralsverkets verksamhet och kommunikation får mycket bra betyg av intressegrupperna. Resultaten från en intressentundersökning som genomfördes hösten 2025 visar att myndigheten fungerar pålitligt, professionellt och effektivt även i krävande situationer.
Den mörka sidan av julen syns på 112-nödlinjen
Julen är inte en glad fest för alla. Den traditionella familjehögtiden återspeglas till nödcentralen i form av sorgliga och dystra människoöden. I nödmeddelandena under julhelgen framhävs i synnerhet ensamhet, användning av rusmedel och hemlarm.
Antalet nödtextmeddelanden tredubblades
Användningen av nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning har tredubblats på tre år. Ökningen beror på slopandet av registreringsskyldigheten.
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!