Skolorna slutade – 15 900 nödmeddelanden till nödnumret
 
                    Läsårets slut och sommarlovets början firades på olika håll i Finland på skolavslutningsveckoslutet. På nödlinjen var skolavslutningsveckoslutet mer brådskande än normala sommarveckoslut, och mängden uppdrag som gällde unga var större än normalt.
Mellan fredag kl. 18 och söndag kl. 6 fick nödcentralerna sammanlagt 15 900 nödmeddelanden (16 700 år 2023).
Totalt 46 procent av nödmeddelandena förmedlades som uppdrag till andra myndigheter. Uppdragen fördelades på myndigheterna enligt följande: polisen 44 procent, akutvården 41 procent, social- och krisjouren 8 procent, räddningsväsendet 7 procent.
De fem vanligaste uppdragen var:
- Vandalism, brott mot ordningslagen och störande beteende
 - Person som ramlat omkull
 - Försämrat allmäntillstånd
 - Berusad person
 - Förgiftning
 
Se även
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Välbefinnande skapas tillsammans
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.