Kaksikielinen päivystäjäkurssi valmistui Pelastusopistolta

Kaksikielinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi 44 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 6. kesäkuuta 2025. Kurssin valmistuminen vahvistaa Hätäkeskuslaitoksen ruotsinkielistä palvelutasoa.
Kurssilta valmistui 15 uutta hätäkeskuspäivystäjää, jotka suuntaavat kaikki ensi viikolla hätäkeskuksiin ympäri Suomea. Vastavalmistuneet päivystäjät työllistyvät Vaasaan, Keravalle, Turkuun, Poriin tai Ouluun.
Valmistunut kurssi oli kaksikielinen, ja opinnot suoritettiin suomeksi ja ruotsiksi. Kurssin pääsyvaatimuksena oli suomen- ja ruotsin kielen taito. Opinnot alkoivat tammikuussa 2024. Nyt 1,5 vuotta myöhemmin uudet hätäkeskuspäivystäjät ovat valmiita siirtymään työelämään.
– Lakisääteinen tehtävämme on vastaanottaa hätäilmoituksia suomeksi ja ruotsiksi. On hienoa saada lisää ruotsinkielistä osaamista virastoon, sanoo henkilöstöpäällikkö Antti Koskela.
Kattava perehdytys
Vastavalmistuneet päivystäjät tutustuivat jo opintojensa aikana hätäkeskustyöhön käytännössä, mikä helpottaa siirtymistä työelämään. Uusien työntekijöiden perehdytys hätäkeskuksissa alkaa heti ensimmäistä päivistä.
– Ensimmäisten kuukausien aikana uusille päivystäjille tarjotaan kattava perehdytys. Työyhteisö tukee jokaista tulijaa, eikä yksin tarvitse jäädä myöhemminkään. Apua ja tukea on aina saatavilla, Koskela kertoo.
Kaksikielistä palvelua
Hätäkeskuslaitoksen velvollisuus on palvella hätänumeroon soittaneita suomeksi ja ruotsiksi. Vuonna 2024 noin 10 % hätäkeskuspäivystäjistä työskenteli molemmilla kotimaisilla kielillä. Nyt valmistuneet vahvistavat tätä joukkoa.
– Kaksikielinen kurssi on ollut pitkään tavoitteemme. Hienoa, että se nyt toteutui. Toivomme, että jatkossakin järjestetään vastaavia kursseja, Koskela kertoo.
Hallitusohjelman mukaisesti Hätäkeskuslaitos selvittää, voisiko kaksikielinen hätäkeskuspäivystäjäkurssia järjestää säännöllisesti.
Se även
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Viktiga nummer och råd för sommaren
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.