Kaksikielinen päivystäjäkurssi valmistui Pelastusopistolta

Kaksikielinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi 44 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 6. kesäkuuta 2025. Kurssin valmistuminen vahvistaa Hätäkeskuslaitoksen ruotsinkielistä palvelutasoa.
Kurssilta valmistui 15 uutta hätäkeskuspäivystäjää, jotka suuntaavat kaikki ensi viikolla hätäkeskuksiin ympäri Suomea. Vastavalmistuneet päivystäjät työllistyvät Vaasaan, Keravalle, Turkuun, Poriin tai Ouluun.
Valmistunut kurssi oli kaksikielinen, ja opinnot suoritettiin suomeksi ja ruotsiksi. Kurssin pääsyvaatimuksena oli suomen- ja ruotsin kielen taito. Opinnot alkoivat tammikuussa 2024. Nyt 1,5 vuotta myöhemmin uudet hätäkeskuspäivystäjät ovat valmiita siirtymään työelämään.
– Lakisääteinen tehtävämme on vastaanottaa hätäilmoituksia suomeksi ja ruotsiksi. On hienoa saada lisää ruotsinkielistä osaamista virastoon, sanoo henkilöstöpäällikkö Antti Koskela.
Kattava perehdytys
Vastavalmistuneet päivystäjät tutustuivat jo opintojensa aikana hätäkeskustyöhön käytännössä, mikä helpottaa siirtymistä työelämään. Uusien työntekijöiden perehdytys hätäkeskuksissa alkaa heti ensimmäistä päivistä.
– Ensimmäisten kuukausien aikana uusille päivystäjille tarjotaan kattava perehdytys. Työyhteisö tukee jokaista tulijaa, eikä yksin tarvitse jäädä myöhemminkään. Apua ja tukea on aina saatavilla, Koskela kertoo.
Kaksikielistä palvelua
Hätäkeskuslaitoksen velvollisuus on palvella hätänumeroon soittaneita suomeksi ja ruotsiksi. Vuonna 2024 noin 10 % hätäkeskuspäivystäjistä työskenteli molemmilla kotimaisilla kielillä. Nyt valmistuneet vahvistavat tätä joukkoa.
– Kaksikielinen kurssi on ollut pitkään tavoitteemme. Hienoa, että se nyt toteutui. Toivomme, että jatkossakin järjestetään vastaavia kursseja, Koskela kertoo.
Hallitusohjelman mukaisesti Hätäkeskuslaitos selvittää, voisiko kaksikielinen hätäkeskuspäivystäjäkurssia järjestää säännöllisesti.
Se även
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Viktiga nummer och råd för sommaren
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.