Tvåspråkig nödcentraloperatörkurs slutfördes på Räddningsinstitutet

Examensfesten för den tvåspråkiga nödcentraloperatörkursen 44 firades på Räddningsinstitutet fredagen den 6 juni 2025. Slutförandet av kursen stärker Nödcentralsverkets svenskspråkiga servicenivå.
Ur kursen utexaminerades 15 nya nödcentraloperatörer som alla under nästa vecka kommer att styra sin kosa mot nödcentralerna runt om i Finland. De nyutexaminerade nödcentraloperatörerna sysselsätts i Vasa, Kervo, Åbo, Björneborg eller Uleåborg.
Den slutförda kursen var tvåspråkig och studierna avlades på finska och svenska. Inträdeskravet för kursen var kunskaper i finska och svenska. Studierna inleddes i januari 2024. Nu 1,5 år senare är de nya nödcentraloperatörerna beredda att övergå till arbetslivet.
– Vår lagstadgade uppgift är att ta emot nödmeddelanden på finska och svenska. Det är fint att öka kompetensen i svenska vid ämbetsverket, säger Antti Koskela, personalchef.
Omfattande introduktion
De nyutexaminerade nödcentraloperatörerna bekantade sig redan under studietiden med nödcentralsarbetet i praktiken, vilket underlättar övergången till arbetslivet. Introduktionen av nya arbetstagare vid nödcentralerna börjar genast under de första dagarna.
– Under de första månaderna erbjuds de nya nödcentraloperatörerna en omfattande introduktion. Arbetsgemenskapen stödjer alla nya arbetare, och ingen behöver heller senare vara ensam. Hjälp och stöd finns alltid tillhands, berättar Koskela.
Tvåspråkig service
Nödcentralsverkets skyldighet är att betjäna dem som ringt nödnumret på finska och svenska. År 2024 arbetade cirka 10 procent av nödcentraloperatörerna på båda inhemska språken. De nyutexaminerade stärker denna grupp.
– En tvåspråkig kurs har länge varit vårt mål. Fint att den nu förverkligades. Vi hoppas att motsvarande kurser arrangeras även i fortsättningen, säger Koskela.
I enlighet med regeringsprogrammet utreder Nödcentralsverket om det är möjligt att kontinuerligt ordna en tvåspråkig nödcentraloperatörkurs.
Se även
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Viktiga nummer och råd för sommaren
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.