Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän

Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti alkoholin aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet.
Hätäkeskuspäivystäjä Markus Purdyn mukaan alkoholi ja ihmisten huoleton asenne näkyvät hätäilmoitusten taustalla kesäaikaan. Onnettomuuksia ja tapaturmia sattuu laidasta laitaan esimerkiksi mökkeilijöille, vesillä liikkujille ja marjastajille. Jos sää on helteinen, maastopalot ja sairauskohtaukset lisääntyvät, ja etenkin ikäihmiset voivat huonosti. Liikenteessä taas ruuhkat ja rattijuopot aiheuttavat vaaratilanteita. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat ihmisten lataamat kovat odotukset kesän ykkösjuhlalle.
− Suunnitelmiin on hyvä ottaa aikaa ja realismia. On ihan ok, ettei juhannuksena pitkän ajomatkan jälkeen yritetä maalata mökkiä, kitkeä perunapenkkiä ja valmistaa monen ruokalajin ateriaa ennen savusaunan laittamista käyttökuntoon vuoden tauon jälkeen. Liika stressi luo ainoastaan turhaa kitkaa, jonka seuraukset voivat olla ikäviä. Kenenkään vieraslistan kärkeen ei kuulu poliisi, mutta vielä harvempi kaipaa mökkipihaansa ruumisautoa, Purdy toteaa.
Kenenkään vieraslistan kärkeen ei kuulu poliisi, mutta vielä harvempi kaipaa mökkipihaansa ruumisautoa, Purdy toteaa.
Hätänumero 112 palvelee kellon ympäri myös kesällä, mutta vain kiireellisissä hätätilanteissa. Mikäli kohtaat hätätilanteen, on tärkeää pysähtyä paikalle, tehdä hätäilmoitus, vastata kysymyksiin ja toimia hätäkeskuspäivystäjän ohjeiden mukaan.
− Vaikka hätätilanne olisi ilmeinen, hätäkeskuspäivystäjän on selvitettävä tilannetta kysymyksillä, jotta avun tarve, kiireellisyys sekä tarvittavat resurssit saadaan selville. Kysymys ei ole vain avun hälyttämisestä yhteen kohteeseen vaan kaikkien jonossa olevien hälytystehtävien priorisoinnista, sillä kentällä on rajallinen määrä yksiköitä. Soita 112, kun tarvitset poliisin, ensihoidon, pelastuksen tai sosiaali- ja kriisipäivystyksen kiireellistä apua. Kun vastaat ytimekkäästi hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin, nopeutat häntä selvittämään, minkälaista apua paikalle välitetään ja kuinka kiireellisesti.
Kaikki ongelmat eivät ole kiireellisiä hätätilanteita
Hätäkeskuspäivystäjä Markus Purdy muistuttaa, että kaikilla auttavilla viranomaisilla kesä on lomakausi, kuten muuallakin yhteiskunnassa. Käytössä olevat resurssit on tärkeää kohdistaa kiireellisiin hätätilanteisiin.
− Meille hätäkeskukseen tulee runsaasti erilaisia tiedustelusoittoja, jotka eivät kuulu hätänumeroon. Esimerkiksi juhannuksen alla hätänumerosta tiedustellaan avotulen tekoon liittyviä asioita. Ohjeet kokkoon liittyviin asioihin löytyvät pelastuslaitosten verkkosivuilta, ei hätänumerosta.
Koska kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista, matkapuhelimeen ladattava 112 Suomi -mobiilisovellus on verraton apu erilaisten ongelmatilanteiden varalle.
− 112 Suomi -sovelluksen palveluvalikoimasta löytyy useita päivystysnumeroita ja palveluita erilaisiin avuntarpeisiin. Sovelluksesta löytyy muun muassa huviveneilijöille suunnatut toimintaohjeet vesillä sattuneisiin hätä- ja ongelmatilanteisiin. Lisäksi soittajan tarkka sijaintitieto välittyy Meripelastuskeskukselle ja Tienkäyttäjän linjalle, kun soittaa numeroon sovelluksen kautta. Sovellus kertoo sinulle myös lähimmän sydäniskurin sijainnin ja päivystysavun numeron, mistä saa neuvoa äkillisissä terveysongelmissa.
Tiedätkö missä olet?
Purdyn mukaan ihmiset eivät aina osaa kertoa, mikä kunta tai maantie on kyseessä. Oman sijainnin tietäminen voi olla erityisen vaikeaa silloin, kun ollaan vieraalla paikkakunnalla, mökillä, saaressa, vesillä, retkeilemässä tai liikenteessä.
− Harva soittaja on totaalisen hukassa siitä mistä soittaa, mutta jos sijainnin selvittämiseen vierähtää puolikin tuntia, on avun paikalle tulo usein auttamattoman myöhässä. Älypuhelimista sijaintitieto välittyy automaattisesti hätäkeskukseen hätänumeroon soitettaessa, mutta pelkän tekniikan varaan ei voi kuitenkaan hätätilanteessa heittäytyä. Sen vuoksi hätäkeskuspäivystäjä varmistaa sijainnin aina myös suullisesti.
Koordinaatit tai osoitteen voi merkitä tulostettavaan sijaintitietolomakkeeseen, joka kiinnitetään näkyvälle paikalle esimerkiksi kesämökille, uimarannalle tai retkikohteisiin mahdollisten hätätilanteiden varalle. Koordinaatit voi ottaa paikan päällä esimerkiksi 112 Suomi -sovellusta apuna käyttäen. Sijaintitietolomakkeet löytyvät eri kielillä 112.fi-sivustolta.
Vaikka kesä on monelle rentoutumisen ja auringosta nauttimisen aikaa, voi hätätilanne kuitenkin sattua täysin odottamatta. Suuri osa hätätilanteista voidaan välttää hyvällä asenteella ja varautumisella.
Hätäkeskuslaitos toivottaa kaikille hyvää ja turvallista kesää!
Hätäkeskuslaitos tiedottaa medialle juhannuksen tehtävämääristä maanantaina 23.6.2025.
Tulosta sijaintitietolomake hätätilanteiden varalle ja kiinnitä näkyvälle paikalle
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.