Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän

Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti päihteiden aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet.
Suuri osa hätätilanteista voitaisiin välttää hyvällä asenteella ja varautumisella.
"Mitä enemmän ihmiset liikkuvat ja tekevät asioita, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu odottamattomia tilanteita. Päihteiden käyttö lisää huomattavasti riskiä esimerkiksi onnettomuuksille, vammoille, sairauskohtauksille, järjestyshäiriöille sekä väkivaltatilanteille", toteaa hätäkeskuspäivystäjä Anniina Takala.
Hätäkeskuksissa varaudutaan juhlapyhiin optimoimalla resursseja. Tästä huolimatta hätäilmoituksen tekijä voi joutua jonottamaan vuoroaan puhelimessa. Takala muistuttaa, että ruuhkien välttämiseksi avuntarvitsijan on tärkeää osata arvioida, minkälaiset tilanteet vaativat hätänumeroon soittamista. Hätänumeroon 112 tulee soittaa vain kiireellisessä hätätilanteessa, jolloin paikalle tarvitaan poliisi, ensihoito, sosiaalipäivystys tai pelastustoimi.
112 ei ole neuvontanumero
Koska kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista, matkapuhelimeen ladattava 112 Suomi -mobiilisovellus on verraton apu erilaisten ongelmatilanteiden varalle.
"112 Suomi -sovelluksen palveluvalikoimasta löytyy useita päivystysnumeroita erilaisiin avuntarpeisiin. Sovelluksesta löytyy myös huviveneilijöille suunnatut toimintaohjeet vesillä tapahtuviin hätä- ja ongelmatilanteisiin. Lisäksi soittajan tarkka sijaintitieto välittyy, kun soittaa sovelluksen kautta hätänumeroon, Meripelastuskeskukselle tai Tienkäyttäjän linjalle."
Hätäkeskukset vastaanottavat runsaasti erilaisia tiedustelusoittoja, jotka eivät kuulu hätänumeroon. Esimerkiksi juhannuksen alla hätänumerosta tiedustellaan avotulen teosta ja maastopalovaroitusten voimassaoloajasta. Takala muistuttaa, että juhannuskokon polttamiseen liittyviä kyselyitä ei tule tehdä hätänumeroon 112 vaan oman alueen pelastuslaitokseen, joiden yhteystiedot löytyvät osoitteesta pelastustoimi.fi.
Hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin vastaaminen on tärkeää
Mikäli kohtaat hätätilanteen, on tärkeää pysähtyä paikalle, tehdä hätäilmoitus, vastata kysymyksiin ja toimia hätäkeskuspäivystäjän ohjeiden mukaan. Vaikka hätätilanne olisi ilmeinen, hätäkeskuspäivystäjän on selvitettävä tilannetta kysymyksillä, jotta avun tarve, kiireellisyys sekä tarvittavat resurssit saadaan selville. Kysymys ei ole vain avun hälyttämisestä yhteen kohteeseen vaan kaikkien jonossa olevien hälytystehtävien priorisoinnista, sillä kentällä on rajallinen määrä yksiköitä.
"Jos huolestut nähdessäsi ihmisen makaamassa maassa liikkumattomana, pysähdy paikalle, tarkista tilanne ja soita hätänumeroon. On tärkeää selvittää, onko kyse esimerkiksi sairauskohtauksesta, ylilämpöisyydestä, päihtymyksestä vai onko henkilö muuten vain käynyt nukkumaan julkiselle paikalle. Avuntarvitsijan ennuste voi heiketä puutteellisten tietojen vuoksi, kun ensiapu viivästyy. Mikäli avuntarve taas yliarvioidaan, voi tilanne johtaa siihen, että toisen hädässä olevan henkilön apu viivästyy. Jos henkilö esimerkiksi nukkuu, viranomaisyksiköt lähetetään turhaan paikan päälle."
Hätänumeroon tulee usein myös ilmoituksia autoilijoilta, jotka ovat ajaneet onnettomuuspaikan ohi pysähtymättä. Näissä tapauksissa hätäkeskuspäivystäjän on todella hankala arvioida avuntarvetta ja onnettomuuspaikan sijaintia, sillä ilmoittaja voi soittaessaan olla jo kaukana kolaripaikalta. Juhannusliikenteessä on hyvä pitää mielessä meitä kaikkia koskeva auttamisvelvollisuus, pysähtyä kolaripaikalle ja soittaa tarvittaessa hätänumeroon.
Osaatko kertoa sijaintisi?
Tänä päivänä ihmiset eivät aina osaa kertoa, mikä kunta tai maantie on kyseessä. Oman sijainnin tietäminen voi olla erityisen vaikeaa silloin, kun ollaan vieraalla paikkakunnalla, mökillä, saaressa, vesillä, retkeilemässä tai liikenteessä. Älypuhelimista sijaintitieto välittyy automaattisesti hätäkeskukseen hätänumeroon soitettaessa. Pelkän tekniikan varaan ei voi kuitenkaan heittäytyä, ja tämän vuoksi hätäkeskuspäivystäjä varmistaa sijaintisi aina myös suullisesti.
"Koordinaatit tai osoitteen voi merkitä tulostettavaan sijaintitietolomakkeeseen, joka kiinnitetään kohteeseen näkyvälle paikalle. Lomakkeen voi laittaa näkyvälle paikalle esimerkiksi kesämökille, uimarannalle tai retkikohteisiin mahdollisten hätätilanteiden varalle. Koordinaatit voi ottaa paikan päällä esimerkiksi 112 Suomi -sovellusta apuna käyttäen", Takala ohjeistaa.
Vaikka kesä on monelle rentoutumisen ja auringosta nauttimisen aikaa, voi hätätilanne kuitenkin sattua täysin odottamatta. Suuri osa hätätilanteista voidaan välttää hyvällä asenteella ja varautumisella.
Hätäkeskuslaitos toivottaa kaikille hyvää ja turvallista keskikesän juhlaa!
Avotulen tekemiseen liittyvät ohjeet Pelastustoimen verkkosivuilla
Se även
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Läsårets slut och sommarlovets början firades på olika håll i Finland på skolavslutningsveckoslutet. På nödlinjen var skolavslutningsveckoslutet mer brådskande än normala sommarveckoslut, och mängden uppdrag som gällde unga var större än normalt.
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Under det kommande veckoslutet firar ungdomar välförtjänt att läsåret slutar och sommarlovet börjar. På nödlinjen syns skolavslutningshelgen vanligen genom större brådska än under ett vanligt sommarveckoslut.
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.