NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Joulunajan yksinäisyys kuuluu hätäpuheluissa

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar

Joulunajan yksinäisyys kuuluu hätäpuheluissa

Elina Nummi
PubliceringsdatumFör 1 År sedan - 1913 visningar

Joulunaika mielletään varmasti kaikista juhlapyhistä tärkeimmäksi perheen ja läheisten kanssa vietetyksi yhteiseksi ajaksi. Syödään hyvin, pidetään yllä omia jouluperinteitä ja nautitaan olosta – yhdessä. Kaikille joulunhenki ei näyttäydy kuitenkaan tällä tavalla, vaan joulunaika on tumma ja surumielinen, toisille jopa hyvinkin ahdistava.

Oman arjen muuttuessa osa meistä asuu tahtomattaan yksin. Tässä blogikirjoituksessa puhutaan nimenomaan yksin asuvista ja itsensä yksinäisiksi tuntevista. Niistä, joilla ei ole ketään, jolle soittaa ja kertoa kuulumisia tai niitä, joiden luona ei käy pääsääntöisesti kukaan. On yksinäisiä nuoria ja yksinäisiä aikuisia, joiden oma lähipiiri saattaa olla rikkonainen tai muutoin poissa. On yksinäisiä ikäihmisiä. Perhekeskeiset juhlapyhät saattavat nostaa pintaan surua omasta tilanteesta. Osa kokee yksin jäämisen hyvin kokonaisvaltaiseksi, pakahduttavaksikin tunnetilaksi, jossa oma koti voi tuntua ahdistavalta. Yksinäisyys on asia, josta on vaikea puhua lähiomaisille, työkavereille tai naapurille.

Osa yksinäisyydestä kuuluu joulunaikana hätäkeskuksiin tulevissa hätäpuheluissa, joko suoraan tai muiden oireiden taustalla. Osalle vanhuksista yksinäisyys saattaa ilmetä äkillisinä vaivoina ja sen myötä soittona hätänumeroon, että joku tulisi käymään, kyselemään vointia, pitämään hetken kädestä, olemaan läsnä. Yksinäisyyden aiheuttama henkinen pahoinvointi näkyy 112-soitoissa itsemurha-ajatuksina sekä niillä uhkailuina lähipiirille tai ystäville. Toisinaan yksinäisyyden kokemus ilmenee myös fyysisinä oireina, kuten esimerkiksi sydämen rytmihäiriöinä tai -kipuina sekä yleistilan laskuina. Joku haluaisi vain jutella hätäkeskuspäivystäjän kanssa, kertoa yksinäisyydestään, kaukana olevista sukulaisistaan tai, että kukaan ei käy, eikä välitä.

Meistä useimmilla on varmasti lähipiirissä se joku yksinäinen, johon yhteydenpito on jossain vaiheessa katkennut syystä tai toisesta. Ehkä kiireinen arki on vienyt mennessään, ehkä harrastukset ovat suuntautuneet ajan myötä toisaalle. Jokin sukulainen tai ystävä on vain jostain syystä jäänyt vähemmälle huomiolle, naapurin kanssa ollaan vain vaihdettu katseet vastaan tullessa ja se rollaattorilla kulkeva A-portaan vanhus ohitettu hiljaa kadulla.

Jospa siis tänä jouluna soittaisitkin sen puhelun sille unohdetulle ystävälle, perheenjäsenelle, sukulaiselle tai tuttavalle. Kysyisitkin kuulumiset vastaantulevalta naapurilta ja siltä rollaattorimummolta, jaksaisit tovin heitä kuunnella. Se yksi hetki siinä tilanteessa voi pelastaa tuon ihmisen päivän, antaa siitä voimaa, tulla näkymättömästä näkyväksi.

Joulua yksin viettävä ja muiden seuraa haluava voi tarkistaa joulunajan yhteistapahtumia netistä esimerkiksi Punaisen Ristin paikallisosastojen sivuilta. Nuorten turvataloihin on mahdollisuus mennä niiden nuorten, jotka eivät voi viettää joulua kotona. Sekasin-chat tarjoaa keskusteluapua 12-29-vuotiaille jouluna. Myös Mieli ry:n nettisivuilta löytyy keskustelutukea omien huolien purkamiseen. Oman alueen seurakunnat, mielenterveysseurat ja muut yhdistykset järjestävät jouluna erilaisia tilaisuuksia, ilmaisia jouluaterioita ja lauluiltoja.

Yksin voit olla, mutta et yksinäinen.

Rauhaisaa joulunaikaa
Anne, hätäkeskuspäivystäjä

blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) toimintaan liittyvä rooli (yso p418) asiantuntijat (p1508)

Fler blogginlägg

thumbnail

Kuoleman kohtaaminen hätälinjalla

Patrick Tiainen
20 nov
thumbnail

Throwback Thursday: Sorsa hädässä

Patrick Tiainen
22 apr
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden