NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Kesä ylipäivystäjän silmin

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar

Kesä ylipäivystäjän silmin

Patrick Tiainen
PubliceringsdatumFör 8 Månader sedan - 1485 visningar

Kesä alkaa olla lopuillaan ja suurin osa on kesälomansa pitänyt. Koululaiset ovat palanneet opiskelemaan ja ilmassa tuoksuu ajoittain jo syksy. Miltä kesä hätäkeskuksessa näytti ja tuntui ylipäivystäjän silmin?

Olen kesän aikana toiminut kaikissa päivystyssalin rooleissa. Olen tuurannut vuoromestaria toimien salin esihenkilönä, ollut eri toimialojen tehtävänseurantapöydissä antamassa viranomaisille tehtäviä ja tukipalveluita, vastaanottanut hätäilmoituksia sekä tuurannut ilmoitinlaitteiden päivystäjää.

Toukokuun alusta elokuun puoliväliin mennessä olen vastannut n. 2100 hätäilmoitukseen. Oma kokemukseni kuitenkin on, että tämä kesä on ollut rauhallisempi kuin edeltävät kesät. Toki tähän kokemukseen vaikuttaa paljon se, mihin vuorokauden aikaan on töissä ja mikä viikonpäivä on kyseessä, ja kuinka paljon päivystäjiä on vastaamassa hätäpuheluihin kysyntään nähden. Viikonloppuyöt sekä arki-illat ovat yleensä kesän vilkkaimpia aikoja, mutta esimerkiksi voimakkaat ukkosmyrskyt voivat ruuhkauttaa hätälinjan hetkellisesti mihin aikaan vain. Aurinkoinen ja lämmin ilma lisää hätäpuheluiden määrää merkittävästi. Sateinen ja viileähkö keli toimii perinteisesti hyvänä poliisina, ja silloin on selkeästi rauhallisempaa myös hätäkeskuksissa. 

Tässä työssä kuulee monenlaisia asioita, ja ne tietysti herättävät erilaisia tunteita ilmoittajan lisäksi myös päivystäjässä. Tänä kesänä olen mm. tuntenut ylpeyttä kollegasta, joka kannustaen antoi elvytysohjeita 45 minuuttia avun saapumiseen asti, sekä toisesta työkaverista joka omalla puheellaan sai rauhoitettua paniikissa olevan asiakkaan - tätä listaa voisin jatkaa loputtomiin! Olen tuntenut iloa ja riemua vastasyntyneestä vauvasta, jota sain itse olla auttamassa maailmaan puhelimen välityksellä. Olen tuntenut empatiaa ja hetkellistä surua rankkojen puheluiden jälkeen, väsymystä pitkän ja hektisen vuoron lopussa sekä turhautumisen tunteita asiattomista soitoista. 

Olen kuunnellut, kun minua uhkaillaan ja haukutaan, ja toisessa hetkessä saanut kiitosta antamastani avusta. Olen pyytänyt pysäyttämään junaliikenteen viime tingassa onnettomuuden välttämiseksi, ja ohjeillani vaikuttanut potilaan selviytymiseen. Olen toistanut samoja kysymyksiä ja ohjeita satoja kertoja asiakkaille. Olen valvonut aika monta yötä ja ollut useat kesän viikonloput töissä. Tätä samaa on lisäkseni tehnyt useampi sata kollega pitkin kesää.  

Työkaverit ovat olleet suurin voimavara. Olemme nauraneet yhdessä, kuunnelleet ja tukeneet toisiamme. Olemme syöneet yhdessä ja viettäneet hauskoja hetkiä myös vapaa-ajalla.

Voin jälleen todeta, että minulla on erikoinen, mutta hieno ja monipuolinen työ. Meillä hätäkeskuksissa kesälomat vielä pyörivät, ja ensi viikolla jääkin viimeinen lomaryhmä ansaitulle kesälomalle, minä mukaan lukien. Hyvää lomaa siis kollegoille, ja tietysti muillekin, joilla se vielä edessä on.
Ps. Illat ovat jo pimeitä, joten kaivakaahan heijastimet taas vaatteisiin roikkumaan!

Essi
Ylipäivystäjä

keskinäinen toiminta (yso p14) viestintä (p482) blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) toimintaan liittyvä rooli (yso p418) asiantuntijat (p1508)

Fler blogginlägg

thumbnail

Kun naapurissa soi palovaroitin

Patrick Tiainen
19 jul
thumbnail

Soita peura- ja hirvikolareista 112

Patrick Tiainen
24 sep
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden