NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Nyhetsrummet
  • Bloggen
  • Vappu hätäkeskuspäivystäjän silmin

Bloggen

  • Nyhetsrummet
  • Meddelanden
  • Nyheter
  • Bloggen
  • MEDIA
  • Prenumerationstjänst

Bloggen

  • Barn har en äkta vilja att hjälpa
    Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det möjligt att få mycket information om händelsen av barnet. Dessutom följer barn också de instruktioner som de får. 
    12.2.2025 8.05
  • Våga återuppliva
    Nödcentraloperatören möter livlöshet på nödlinjen rätt ofta, för medborgarna torde det oftast vara en unik situation. Därför är det viktigt att tala om den, för även om den är någonting främmande är det absolut nödvändigt att kunna identifiera livlöshet.
    10.10.2023 13.44
  • I kärnan av arbetet som nödcentraloperatör
    Ibland får jag frågan vad en nödcentraloperatör riktigt gör. Handlar det inte bara om telefonarbete?
    7.8.2023 14.42
  • Aktivering av könsmedveten kommunikation som en del av genomförandet av jämställdhets- och likabehandlingsplanen
    Vi väljer varje dag hur vi kommunicerar och umgås med varandra. I dag ska vi också tänka alltmer på jämställdhet och likabehandling när vi väljer ämnen, bilder och ord. Det gäller oss alla.
    30.11.2022 14.22
  • Jämställdhet och likabehandling står i centrum för vår verksamhet
    Som ett statligt ämbetsverk bygger Nödcentralsverket upp ett Finland som är jämlikt och tryggt för alla oavsett kön, identitet eller bakgrund.
    29.9.2022 10.12
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk
    Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds.
    24.8.2021 12.43
  • Den inre säkerheten skapas med tillräckliga resurser
    Statsrådet godkände en redogörelse för den inre säkerheten 20.5.2021 och lämnade den till riksdagen för behandling.
    27.5.2021 10.54
  • Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk
    Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler.
    8.4.2021 10.27
  • Nödcentralsverket firar sitt 20-årsjubileum i år
    Lagen om ett statligt Nödcentralsverk trädde i kraft 1.1.2001. Detta startade organisationen av Nödcentralsverket.
    31.3.2021 14.16
  • Ett skifte på nödcentralen
    Vi är vanliga människor. Alla olika på sitt sätt förstås, men på arbetet är vi nödcentralsoperatörer. 
    3.2.2021 14.38
  • Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 
    Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna.
    11.12.2020 15.32
Bloggar

Vappu hätäkeskuspäivystäjän silmin

Patrick Tiainen
PubliceringsdatumFör 2 År sedan - 3469 visningar

− Hätäkeskus, Nödcentralen
− Apua! Me tultiin kaverin mökille ja nyt täällä on kauhea tappelu! Mamman kristallilasikin meni jo rikki!
− Mikä on osoite?
− En tiedä, tultiin saareen ja tänne pääsee vain veneellä… Tulkaa äkkiä!

Hätäkeskuspäivystäjän työ on uniikkia monellakin tapaa. Malli, jossa sama ammattilainen käsittelee useamman viranomaisen tietoja mahdollistaen nopeat, jopa samanaikaiset hälytykset eri toimijoille, on maailmanlaajuisesti tarkasteltuna ainutlaatuinen. Työnä se on uniikki myös siksi, että hetkessä sukelletaan täysin tuntemattomien (ja ikävä kyllä myös tuttujen) ihmisten kriisien ytimeen; sairaskohtauksiin, väkivaltaan ja onnettomuuksiin. Työn moniin erityispiirteisiin kuuluu myös se, että kysymättäkin voi kuulla vuodenajan, sään ja jopa juhlapyhät vain tapahtumakuvauksen perusteella. Aivan erityisinä ajankohtina korostuu uusivuosi, vappu ja koulujen päättäjäiset.

Kevään liukkaiden ja lonkkamurtumien jälkeen alkaa hätälinjalle tulvia puheluita kaduille palaavista mopoista, joiden meluhaitasta soitellaankin seuraaviin ensilumiin saakka. Auringon haurastuttaessa kevätjäitä pelastetaan pilkkijöitä vedestä, toisaalla sammutellaan jo ruohikkopaloja. Samoihin aikoihin tulee lyhyt pyrähdys klapikoneiden ja oksasilppureiden aiheuttamia tehtäviä, kun polttopuiden lisäksi pätkittäväksi on päätynyt raaja – kaunis kevät tarkoittaa valitettavan usein myös ”käsikirurgista kevättä”, kun laitteiden turvaohjeita ei noudateta. Kevään edetessä paluunsa tekevät myös sähköskootit ja niihin liittyvät päivittäiset kaatumiset, laajemmat maastopalot ja kaupunkikeskustoissa lisääntyvä häiriökäyttäytyminen.

Kevään kruununa on vappu, työväen juhla. Hiukan vitsikkäästi siihen on joskus hätäkeskussalissa viitattu viisasten juhlana, koska vain viisaat selviävät ehjin nahoin juhlasta, jota maassamme toisinaan juhlitaan kuin fysiikan lakeja ei lainkaan olisi. Hätälinjaan vastatessa saattaa jännittää tuleeko puhelu kaukaa saaristosta, mökiltä, jonka koordinaatit tietää vain sairaskohtauksen saanut ja nyt puhekyvytön henkilö. Vai onko risujen poltto riistäytynyt käsistä? Onko jollain mökkinaapurin kanssa taas riitaa tontin rajoista? Vappu on uudenvuodenyön ja koulujen päättäjäisten ohella kiireisimpiä vuoroja hätäkeskuksessa, ja illan edetessä alkoholin vaikutukset näkyvät yhä selvemmin. Yhä useammasta hätäpuhelusta on vaikea saada selvää, ja yhä suurempi osa hätälinjalle päätyvistä asioista ovat sellaisia, että soittaja varmasti punastuisi seuraavana aamuna, jos hän kuulisi oman käytöksensä hätälinjalla. Saattaa ilmetä pakottava tarve selvittää parisuhteen tilannetta ja hätäkeskuspäivystäjää pyydetään todistajaksi kuulemaan, tai isäntäväen pyyntö poistua omaan kotiin koetaan niin loukkaavana, että paikalle lopulta tarvitaan poliisi rauhoittamaan tilannetta. Taustalla itkevät lapset poikivat tehtävän myös sosiaalipäivystykselle. 
Siinä missä turvallisuusviranomaiset varautuvat vappuun, on myös omatoiminen varautuminen suotavaa. Helppoja keinoja ovat 112Suomi-sovelluksen lataaminen ja käyttöönotto, sekä materiaalipankistamme löytyvän sijaintitietolomakkeen tulostaminen ja sijoittaminen näkyvälle paikalle mökillä.

Vaikka kupliva sima saisi uskomaan toisin, ei vappu tuo supervoimia kenellekään. Juhlitaan siis viisaasti, ja pidetään kaveristakin huolta. Hädän yllättäessä olemme vappunakin kolmen numeron päässä.

Patrick, tänä vappuna vapaalla

blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) toimintaan liittyvä rooli (yso p418) asiantuntijat (p1508)

Fler blogginlägg

thumbnail

Sisäministeri: Ylimääräinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi helpottaa Hätäkeskuslaitoksen henkilöstövajetta

Mari Ukkonen
16 dec
thumbnail

Mökkeilijän muistilista

Elina Nummi
04 jul
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden