Syftet med kampanjen är att öka medborgarnas säkerhetskunskaper

112-dagens säkerhetskampanj fäster finländarnas uppmärksamhet vid förebyggande av olyckor och skador i hemmet, på arbetsplatsen och på fritiden. Temat för kampanjen 2022 är ”Vi skapar en känsla av säkerhet tillsammans”.
112-dagen

Nödnummer 30 år

Den 29 juli 1991 beslöt Europeiska unionen att alla medlemsstater tar i bruk 112 som gemensamt nödnummer. Finland var bland de första att införa nödnumret 112 år 1993. 
Historia
för nyhetsrummet

Material och instruktioner

I materialbanken hittar du material som du kan använda för utbildning i hur man använder nödnumret, platsinformationsformulär och annat material som handlar om Nödcentralsverkets verksamhet och den rätta användningen av nödnumret.

Jobba hos oss

Söker du information om lediga tjänster vid Nödcentralsverket? Vill du utbilda dig till nödcentraloperatör?

Kontaktinformation

Du hittar kontaktinformationen för Nödcentralsverkets förvaltning, kommunikation, registratorskontor, nödcentraler, fakturering och larmanläggningstjänst här. Nödmeddelanden kan endast göras genom att ringa till nödnumret 112 med ett nöd-sms – inte per...

När ska du ringa nödnumret 112?

Brådskande nödsituation? Ring 112. Svara på frågorna.

Nyhetsrummet

Nyhets från Nödcentralsverket.

Brandlarm- och brottsanmälningsanläggningar

Brandlarm- och brottsanmälningsanläggningar kan anslutas till Nödcentralsverket. Läs mer om tjänsten här och anslut larmanläggningen till en nödcentral.