-
Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin joulupyhinä apua?
Tiedote 27.12.2021Hätäkeskukset vastasivat 24.12.2021 klo 00:00 – 26.12.2021 klo 24:00 välisenä aikana 19 461 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 19 587. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30...
-
Yksinäisyys ja alkoholin aiheuttamat ongelmat korostuvat joulunaikaan hätänumerossa
Tiedote 21.12.2021Hätänumeroon 112 tulisi soittaa vain hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua eli poliisi- pelastus-, sosiaali- tai terveystoimen yksiköitä. - Hätänumeron...
Hätäkeskuspalvelut -
Hätäkeskuslaitoksella on jälleen julkishallinnon paras maine
Tiedote 17.12.2021Tehdyn analyysin mukaan kaikkien tutkittujen organisaatioiden mainekeskiarvo on 3,35 (asteikolla 1-5). Hätäkeskuslaitoksen maineen keskiarvo oli tutkimuksen mukaan 3,90 (3,84 vuonna 2020). ...
Hätäkeskuspalvelut -
Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvä sähköinen asiointipalvelu on nyt käytössä
Tiedote 1.12.2021Ilmoitinlaiteasiakas voi jatkossa tehdä asiakkuuteen ja laitteisiin liittyvät muutokset ja uudet hakemukset sähköisesti 1.12.2021 alkaen. ILMO-järjestelmään siirrytään 112.fi-sivuston kautta, ja...
Ilmoitinlaitteet -
Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvä sähköinen asiointipalvelu otetaan käyttöön joulukuussa
Tiedote 9.11.2021Ilmoitinlaiteasiakas voi tehdä asiakkuuteen ja laitteisiin liittyvät muutokset ja uudet hakemukset sähköisesti joulukuusta alkaen. ILMO-järjestelmään siirrytään 112.fi-sivuston kautta....
Ilmoitinlaitteet -
Laajoista kansalaisia koskevista tietoturvahäiriöistä ja -tilanteista tiedotetaan 112 Suomi -sovelluksen avulla
Tiedote 29.10.2021Suurin osa meistä käyttää sähköisiä palveluita ja nettiin kytkettyjä laitteita arjessaan ja siksi tietoturvahäiriöistä ja -tilanteista on tärkeää jakaa tietoa viiveettömästi ja monikanavaisesti....
-
Vuoden 2021 Hätäkeskuspäivystäjä on Roope Ojala
Tiedote 20.10.2021– Kun suunnittelin hakevani opiskelemaan hätäkeskuspäivystäjän tutkintoa Pelastusopistoon, tuttavani epäröivät koulutuksen tarpeellisuutta. Ihmiset kysyivät, että tarvitseeko siihenkin työhön...
Henkilöstö Palkitsemiset -
PRO 112 -palkittu Juha Viitaluoma: ”Hädässä olevien auttaminen on sydämenasia”
Tiedote 20.10.2021– Ei sitä ajattele, että tässä oltaisiin sankaritekoja tekemässä - kunhan parhaamme tehdään, sanoo suunnittelupäällikkö Juha Viitaluoma vaatimattomalla tavallaan työstään Suomen turvallisuuden...
Henkilöstö Palkitsemiset -
Helteinen kesä piti hätäkeskukset kiireisinä
Tiedote 26.8.2021Hätäkeskuslaitos vastaanotti tammi-kesäkuun aikana 1 324 000 hätäilmoitusta (1 347 000 vuonna 2020). Laatupäällikkö Tommi Hopearuohon mukaan koronakriisiin liittyvät rajoitukset ja alueelliset...
Hätäkeskuspalvelut -
Matkustusilmoituksen voi nyt tehdä 112 Suomi -mobiilisovelluksen kautta
Tiedote 17.8.2021112 Suomi on Hätäkeskuslaitoksen tuottama mobiilisovellus, jota on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden ja viranomaisten kanssa. Suuren käyttäjämäärän ansiosta siitä on kehittynyt...
Tekniikka -
Juhannus työllisti hätäkeskuksia
Tiedote 28.6.2021Kesäisin vastaavana ajanjaksona hätäilmoituksia vastaanotetaan keskimäärin noin 27 000. Tähän verrattuna juhannuksen hätäpuheluiden määrä oli koko Suomessa kaikkiaan 18 prosenttia suurempi. ...
Hätäkeskuspalvelut -
Hätäkeskuspäivystäjän vinkit juhannuksen viettoon
Tiedote 22.6.2021Hätäkeskuspäivystäjä Anne Mäkinen muistuttaa, että suurin osa hätätilanteista voitaisiin välttää hyvällä asenteella ja varautumisella. – Kesäisin ja erityisesti juhannuksena suuri osa...
Hätäkeskuspalvelut -
Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu käynnistyy kesäkuussa 2021
Tiedote 15.6.2021Kokeilu on suunnattu kuuroille ja kuulovammaisille henkilöille, joiden äidinkieli on suomalainen viittomakieli. Kokeilussa selvitetään, miten 112 Suomi -sovellus ja Kelan etäpalvelu soveltuvat...
Hätäkeskuspalvelut -
Kuopion kouluiskussa apu paikalle kahdeksassa minuutissa
Tiedote 2.6.2021Ensimmäiseen hätäpuheluun vastattiin kahdessa sekunnissa Keskellä koulupäivää lokakuun ensimmäisenä päivänä 2019 miekalla varustautunut oppilas hyökkäsi Savon ammattiopistoon Kuopiossa....
Hätäkeskuspalvelut Henkilöstö Palkitsemiset -
112 Suomi -sovelluksesta virallinen vaaratiedotekanava
Tiedote 20.5.2021112 Suomi on Hätäkeskuslaitoksen tuottama mobiilisovellus, jota on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa. Suuren käyttäjämäärän ansiosta siitä on kehittynyt erinomainen...
Hätäkeskuspalvelut -
Häiriötilanne ohi ilmoitinlaitetoiminnassa 12.5. klo 10.45.
Tiedote 11.5.202112.5. klo 8: ilmoitinlaitteiden testaus- ja huoltotoiminta keskeytetään kiireellisen huollon takia. Toiminnan palautumisesta normaaliksi tiedotetaan myöhemmin. Kiireellisessä tapauksessa voitte...
Ilmoitinlaitteet Häiriötilanne -
Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin vappuna apua?
Tiedote 2.5.2021Hätäkeskukset vastasivat 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 719 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 11 114. Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 6 668...
Viestintä -
Ylläpito- ja jatkokehittäminen siirtyy Instalta Cinialle
Tiedote 21.4.2021Hätäkeskuslaitos on kehittänyt Instan kanssa pitkäjänteisessä yhteistyössä ERICA-hätäkeskusjärjestelmän, joka on palvellut suomalaisia jo kahden vuoden ajan. Hätäkeskustietojärjestelmällä ja sen...
-
Henkilöstökertomus 2020: Lähtövaihtuvuus puolittui
Tiedote 25.3.2021Hätäkeskuslaitoksessa oli käytettävissä vuoden 2020 aikana 635 henkilötyövuotta. Henkilötyövuosien täyttöaste oli 92,2 %, eli 51,5 henkilötyövuotta jäi käyttämättä, valtaosin operatiivisella...
Henkilöstö -
Hätäkeskuslaitos aloitti yhteistyön Onnettomuustutkintakeskuksen kanssa
Tiedote 23.3.2021Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen kertoo, että yhteistyöllä pyritään nopeuttamaan ja tehostamaan onnettomuustutkintaa. "Toiminnan tavoitteena on onnettomuusilmoitusten...