Tiedotteet
-
Uudenvuoden yövuoro on yksi vuoden kiireisimmistä työvuoroista hätäkeskuksissa
Tiedote 30.12.2022Vuosi sitten hätänumeroon 112 soitettiin uudenvuodenaattona kello 18 alkaen ja uudenvuodenpäivänä yhteensä 14 846 kertaa. Eniten tehtiin ilmoituksia tehtävälajeista ilkivalta, järjestyslakirikkomus...
-
Joulun aikaan hätänumeroon 20 617 ilmoitusta
Tiedote 27.12.2022Hätäkeskukset vastasivat 24.12.2022 kello 00.00 – 26.12.2022 kello 24.00 välisenä aikana 20 617 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 19 461. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30...
-
Yksinäisyys ja kotiolojen ongelmat korostuvat jouluisin 112:ssa
Tiedote 21.12.2022Hätäkeskuspäivystäjä Marika Sahlberg Hätäkeskuslaitokselta kertoo, että liiallinen alkoholinkäyttö, yksinäisyys, ahdistus, mielenterveysongelmat ja stressi varjostavat monissa kodeissa pyhien...
hätäkeskuspalvelut -
Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu jatkuu ensi vuoden
Tiedote 13.12.2022Kokeilu on suunnattu kuulovammaisille henkilöille, joiden äidinkieli on suomalainen viittomakieli. Kokeilussa selvitetään, miten 112 Suomi -sovellus ja Kelan etäpalvelu soveltuvat hätätilanteisiin...
hätäkeskuspalvelut -
Hätäkeskuslaitoksen maine on julkishallinnon kolmanneksi paras
Tiedote 5.12.2022Hätäkeskuslaitoksen kokonaismaine sijoittui kolmanneksi arvosanalla 3,85 (asteikko 1-5). Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio pitää merkityksellisenä, että koko Eurooppaa ravistelevan kriisin...
palkitsemiset -
112 Suomi -sovellus mukana Vuoden digitaalisin teko -kilpailun finaalissa
Tiedote 4.11.2022Vuoden digitaalisin teko 2022 -kilpailun finaalissa kilpailleille kolmelle julkishallinnon ja kolmelle yrityssarjan finalistille annettiin yhteensä 2 645 ääntä kaikille avoimessa...
hätäkeskuspalvelut -
Marika Sahlberg on Vuoden hätäkeskuspäivystäjä 2022
Tiedote 27.10.2022Vajaa kuusi vuotta Kuopion hätäkeskuksessa hätäkeskuspäivystäjänä työskennellyt Marika Sahlberg lähti uuteen ammattiin avoimin mielin. Uusi urapolku oli ollut jo tovin mietinnässä ja halu...
-
PRO 112 -palkittu Lasse Matilainen: Hätäkeskus on yhteiskunnan hermokeskus
Tiedote 27.10.2022Lasse Matilaisella on kokemusta kaikista hätäkeskuksen päivystyssalin tehtävistä ja hänen koulutustaustansa osoittaa motivaatiota hätäkeskustoimintaa kohtaan. Poliisikoulun jälkeen Lasse aloitti...
-
Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvät sopimusehdot muuttuvat marraskuun alussa
Tiedote 5.10.2022Tärkeimmät sopimusehtojen muutokset koskevat yritys- ja yhteisöasiakkaiden sähköistä asiointia, yhteyshenkilöiden tavoittelemista rikosilmoitinhälytyksen yhteydessä, kohdekohtaisia sopimuksia sekä...
-
Hätäpuheluiden vikatilanteen uusiutuminen epätodennäköistä – korjaustoimet vastaavan tilanteen estämiseksi käynnissä
Tiedote 21.9.2022Valtakunnallinen hätäpuheluliikenteeseen vaikuttanut vikatilanne havaittiin 21.9.2022 kello 06.46 ja se kesti kello 07.01 saakka. Kello seitsemän jälkeen saapuneet hätäpuhelut ohjattiin hallitusti...
hätäkeskuspalvelut operatiiviset toiminnot häiriötilanne -
Viraston 20-vuotista taivalta juhlistettiin sidosryhmien kanssa
Tiedote 16.9.2022Hätäkeskuslaitoksen 20-vuotisjuhlallisuuksia jouduttiin koronakriisin vuoksi siirtämään vuodella eteenpäin. Juhlaan osallistui keskeisiä henkilöitä viraston 20-vuotisen historian varrelta sekä...
palkitsemiset -
Hätäilmoitusten määrä nousi koronakriisiä edeltävälle tasolle
Tiedote 25.8.2022Koronakriisi rajoituksineen on kahden viime vuoden aikana vaikuttanut laskevasti hätäilmoitusten määrään. Tammi-kesäkuun 2022 aikana hätäilmoitusten kokonaismäärä nousi jälleen pandemiaa...
hätäkeskuspalvelut -
Olet ulkomailla ja saat tiedon Suomessa olevasta kiireellisestä hätätilanteesta – Näin toimit
Tiedote 16.8.2022Hätäkeskuslaitos on ottanut käyttöön kansainvälisen numeron tilanteisiin, joissa henkilöllä on ulkomailla ollessaan tieto Suomessa olevasta hätätilanteesta tai muusta viranomaisten välittömiä...
hätäkeskuspalvelut -
ILMO-järjestelmän päivitys
Tiedote 2.8.2022Asiakkaita pyydetään päivittämään sopimuksien tietoihin sopimusvastaava seuraavan kirjautumisen yhteydessä. Sopimusvastaava on henkilö, jota Hätäkeskuslaitos tavoittelee kyseiseen sopimukseen...
-
Juhannus työllisti hätäkeskuksia
Tiedote 27.6.2022Kesä ja kesän juhlat ovat perinteisesti kiireistä aikaa hätänumerossa. Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput, jolloin hätäpuheluita tulee runsaasti samaan...
hätäkeskuspalvelut -
Hätäkeskuspäivystäjän vinkit juhannuksen juhlijoille
Tiedote 21.6.2022Hätäilmoitusten määrä kasvaa kesäisin ihmisten lomaillessa ja erityisesti juhannuksen vietossa. - Mökkeilijöille sattuu tapaturmia, runsas alkoholin nauttiminen aiheuttaa järjestyshäiriöitä,...
hätäkeskuspalvelut -
Henkilöstökatsaus 2021: Työhyvinvointiin panostaen
Tiedote 7.6.2022Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio on tyytyväinen siihen, että henkilöstön määrää saatiin hieman lisättyä ja näin jokaisen päivystyshenkilön työkuormaa hieman pienennettyä....
hätäkeskuspalvelut ikäryhmät koulutus -
Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu jatkuu vuoden loppuun
Tiedote 1.6.2022Kokeilu on suunnattu kuuroille ja kuulovammaisille henkilöille, joiden äidinkieli on suomalainen viittomakieli. Kokeilussa selvitetään, miten 112 Suomi -sovellus ja Kelan etäpalvelu soveltuvat...
hätäkeskuspalvelut -
Alkoholinkäyttöön liittyvät ilmoitukset korostuivat vappuna hätänumerossa
Tiedote 2.5.2022Vapun vietto oli tänä vuonna hätänumeron 112 näkökulmasta yhtä kiireinen kuin vuonna 2021. Hätänumeroon tehtiin 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 685 hätäilmoitusta (12 719 vuonna...
hätäkeskuspalvelut -
Yhteinen toimintaohje selkeyttää vastuita lastensuojelun luvattomissa poissaoloissa
Tiedote 25.3.2022Ohjeistuksen tavoitteena on selkeyttää eri toimijoiden vastuita ja käytänteitä tilanteessa, jossa lapsi on poistunut luvatta sijaishuoltopaikastaan perhekodista tai lastensuojelulaitoksesta tai...
hätäkeskuspalvelut operatiiviset toiminnot