Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Hätäilmoitus viittomakielellä
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Materiaalit ja ohjeet

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Virasto
    • Johtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Anna palautetta
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Uutishuone
  • Tiedotteet
  • Uutiset
  • Tiedotteet
  • 112 Hätäkeskus -podcast
  • Blogit
  • MEDIALLE
  • Tilauspalvelu
  • Sosiaalinen media
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • Uudenvuoden yövuoro on yksi vuoden kiireisimmistä työvuoroista hätäkeskuksissa

    Tiedote 30.12.2022

    Vuosi sitten hätänumeroon 112 soitettiin uudenvuodenaattona kello 18 alkaen ja uudenvuodenpäivänä yhteensä 14 846 kertaa. Eniten tehtiin ilmoituksia tehtävälajeista ilkivalta, järjestyslakirikkomus...

  • Joulun aikaan hätänumeroon 20 617 ilmoitusta

    Tiedote 27.12.2022

    Hätäkeskukset vastasivat 24.12.2022 kello 00.00 – 26.12.2022 kello 24.00 välisenä aikana 20 617 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 19 461. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30...

  • Yksinäisyys ja kotiolojen ongelmat korostuvat jouluisin 112:ssa

    Tiedote 21.12.2022

    Hätäkeskuspäivystäjä Marika Sahlberg Hätäkeskuslaitokselta kertoo, että liiallinen alkoholinkäyttö, yksinäisyys, ahdistus, mielenterveysongelmat ja stressi varjostavat monissa kodeissa pyhien...

    Hätäkeskuspalvelut
  • Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu jatkuu ensi vuoden

    Tiedote 13.12.2022

    Kokeilu on suunnattu kuulovammaisille henkilöille, joiden äidinkieli on suomalainen viittomakieli. Kokeilussa selvitetään, miten 112 Suomi -sovellus ja Kelan etäpalvelu soveltuvat hätätilanteisiin...

    Hätäkeskuspalvelut
  • Hätäkeskuslaitoksen maine on julkishallinnon kolmanneksi paras

    Tiedote 5.12.2022

    Hätäkeskuslaitoksen kokonaismaine sijoittui kolmanneksi arvosanalla 3,85 (asteikko 1-5). Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio pitää merkityksellisenä, että koko Eurooppaa ravistelevan kriisin...

    Palkitsemiset
  • 112 Suomi -sovellus mukana Vuoden digitaalisin teko -kilpailun finaalissa

    Tiedote 4.11.2022

    Vuoden digitaalisin teko 2022 -kilpailun finaalissa kilpailleille kolmelle julkishallinnon ja kolmelle yrityssarjan finalistille annettiin yhteensä 2 645 ääntä kaikille avoimessa...

    Hätäkeskuspalvelut
  • Marika Sahlberg on Vuoden hätäkeskuspäivystäjä 2022

    Tiedote 27.10.2022

    Vajaa kuusi vuotta Kuopion hätäkeskuksessa hätäkeskuspäivystäjänä työskennellyt Marika Sahlberg lähti uuteen ammattiin avoimin mielin. Uusi urapolku oli ollut jo tovin mietinnässä ja halu...

  • PRO 112 -palkittu Lasse Matilainen: Hätäkeskus on yhteiskunnan hermokeskus

    Tiedote 27.10.2022

    Lasse Matilaisella on kokemusta kaikista hätäkeskuksen päivystyssalin tehtävistä ja hänen koulutustaustansa osoittaa motivaatiota hätäkeskustoimintaa kohtaan. Poliisikoulun jälkeen Lasse aloitti...

  • Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvät sopimusehdot muuttuvat marraskuun alussa

    Tiedote 5.10.2022

    Tärkeimmät sopimusehtojen muutokset koskevat yritys- ja yhteisöasiakkaiden sähköistä asiointia, yhteyshenkilöiden tavoittelemista rikosilmoitinhälytyksen yhteydessä, kohdekohtaisia sopimuksia sekä...

  • Hätäpuheluiden vikatilanteen uusiutuminen epätodennäköistä – korjaustoimet vastaavan tilanteen estämiseksi käynnissä

    Tiedote 21.9.2022

    Valtakunnallinen hätäpuheluliikenteeseen vaikuttanut vikatilanne havaittiin 21.9.2022 kello 06.46 ja se kesti kello 07.01 saakka. Kello seitsemän jälkeen saapuneet hätäpuhelut ohjattiin hallitusti...

    Hätäkeskuspalvelut Operatiiviset toiminnot Häiriötilanne
  • Viraston 20-vuotista taivalta juhlistettiin sidosryhmien kanssa

    Tiedote 16.9.2022

    Hätäkeskuslaitoksen 20-vuotisjuhlallisuuksia jouduttiin koronakriisin vuoksi siirtämään vuodella eteenpäin. Juhlaan osallistui keskeisiä henkilöitä viraston 20-vuotisen historian varrelta sekä...

    Palkitsemiset
  • Hätäilmoitusten määrä nousi koronakriisiä edeltävälle tasolle

    Tiedote 25.8.2022

    Koronakriisi rajoituksineen on kahden viime vuoden aikana vaikuttanut laskevasti hätäilmoitusten määrään. Tammi-kesäkuun 2022 aikana hätäilmoitusten kokonaismäärä nousi jälleen pandemiaa...

    Hätäkeskuspalvelut
  • Olet ulkomailla ja saat tiedon Suomessa olevasta kiireellisestä hätätilanteesta – Näin toimit

    Tiedote 16.8.2022

    Hätäkeskuslaitos on ottanut käyttöön kansainvälisen numeron tilanteisiin, joissa henkilöllä on ulkomailla ollessaan tieto Suomessa olevasta hätätilanteesta tai muusta viranomaisten välittömiä...

    Hätäkeskuspalvelut
  • ILMO-järjestelmän päivitys

    Tiedote 2.8.2022

    Asiakkaita pyydetään päivittämään sopimuksien tietoihin sopimusvastaava seuraavan kirjautumisen yhteydessä. Sopimusvastaava on henkilö, jota Hätäkeskuslaitos tavoittelee kyseiseen sopimukseen...

  • Juhannus työllisti hätäkeskuksia

    Tiedote 27.6.2022

    Kesä ja kesän juhlat ovat perinteisesti kiireistä aikaa hätänumerossa. Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput, jolloin hätäpuheluita tulee runsaasti samaan...

    Hätäkeskuspalvelut
  • Hätäkeskuspäivystäjän vinkit juhannuksen juhlijoille

    Tiedote 21.6.2022

    Hätäilmoitusten määrä kasvaa kesäisin ihmisten lomaillessa ja erityisesti juhannuksen vietossa. - Mökkeilijöille sattuu tapaturmia, runsas alkoholin nauttiminen aiheuttaa järjestyshäiriöitä,...

    Hätäkeskuspalvelut
  • Henkilöstökatsaus 2021: Työhyvinvointiin panostaen

    Tiedote 7.6.2022

    Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio on tyytyväinen siihen, että henkilöstön määrää saatiin hieman lisättyä ja näin jokaisen päivystyshenkilön työkuormaa hieman pienennettyä....

    Hätäkeskuspalvelut Henkilöstö Ikäryhmät Koulutus
  • Hätäilmoitus viittomakielellä -kokeilu jatkuu vuoden loppuun

    Tiedote 1.6.2022

    Kokeilu on suunnattu kuuroille ja kuulovammaisille henkilöille, joiden äidinkieli on suomalainen viittomakieli. Kokeilussa selvitetään, miten 112 Suomi -sovellus ja Kelan etäpalvelu soveltuvat...

    Hätäkeskuspalvelut
  • Alkoholinkäyttöön liittyvät ilmoitukset korostuivat vappuna hätänumerossa

    Tiedote 2.5.2022

    Vapun vietto oli tänä vuonna hätänumeron 112 näkökulmasta yhtä kiireinen kuin vuonna 2021. Hätänumeroon tehtiin 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 685 hätäilmoitusta (12 719 vuonna...

    Hätäkeskuspalvelut
  • Yhteinen toimintaohje selkeyttää vastuita lastensuojelun luvattomissa poissaoloissa

    Tiedote 25.3.2022

    Ohjeistuksen tavoitteena on selkeyttää eri toimijoiden vastuita ja käytänteitä tilanteessa, jossa lapsi on poistunut luvatta sijaishuoltopaikastaan perhekodista tai lastensuojelulaitoksesta tai...

    Hätäkeskuspalvelut Operatiiviset toiminnot
Näytetään 1 - 20 / 25
  • Ensimmäinen
  • Nykyinen sivu, sivu 1/2 1
  • Siirry sivulle 2/2 2
  • Siirry viimeiselle sivulle 2/2 Viimeinen
Hätäkeskuslaitos
  • 112-päivä
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hallintokantelu
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Tietoa sivustosta
  • Saavutettavuusselosteet
  • Hätäkeskuslaitos selkokielellä
  • Medialle

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • LinkedIn

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Hätäilmoitus viittomakielellä
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Materiaalit ja ohjeet
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Virasto
    • Johtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Anna palautetta
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot