Varautuminen sähköpulaan

Sähkökatkoihin varautuessa on hyvä huomioida, miten hätäkeskuspalvelut toimivat erilaisissa häiriötilanteissa ja miten kiireellisessä hätätilanteessa saa yhteyden hätänumeroon 112. Hätänumeroon soitetaan aina hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellisesti turvallisuusviranomaisten apua. 

Hätäliikenteen häiriötiedottamisesta vastaa Hätäkeskuslaitos, joten seuraa häiriötilanteissa Hätäkeskuslaitoksen viestintäkanavia. Ennalta arvaamattomissa ja pitkäkestoisissa häiriötilanteissa Hätäkeskuslaitos voi tiedottaa vaaratiedotteella väestöä, mikäli hätäliikenne on merkittävästi estynyt.

Sähkönjakeluun liittyvissä häiriötilanteissa ei pidä tehdä tiedustelusoittoja hätänumeroon 112. Seuraa sähköverkkoyhtiön tiedotteita. 

Hätänumeroon ei pysty soittamaan, mikäli puhelimen akku on tyhjä. Huolehdithan, että puhelimeesi löytyy varavirtalähde, jotta saat tarvittaessa ladattua puhelimesi.

Mikäli et saa puhelinverkon häiriöiden vuoksi yhteyttä hätänumeroon, käynnistä puhelin uudelleen, ohita PIN-koodi ja soita 112. Tällöin puhelin hakee toimivan verkon. Jos verkkoa ei edelleenkään löydy, pyri hakeutumaan häiriöalueen ulkopuolelle (esim. läheiselle mäelle tai muuhun korkeaan paikkaan) ja yritä uudelleen.

112 Suomi -sovelluksen avulla voidaan tiedottaa kansalaisia

Alueelliset vaara- ja viranomaistiedotteet välitetään 112 Suomi -sovelluksen kautta puhelimen sijaintitietoon perustuen. Tiedotteiden sisällöstä vastaa aina tiedotteen antava viranomainen.

Sovelluksessa julkaistaan viranomaisten välittämät vaaratiedotteet, muut viranomaistiedotteet sekä liikennetiedotteet. Viranomaistiedotteella tarkoitetaan poikkeuksellisten tilanteiden ohjeistuksia, joilla opastetaan väestöä toimimaan oikein. Viranomaistiedotteita voidaan lähettää tilanteissa, joissa on tarpeen informoida tai ohjeistaa väestöä, mutta vaaratiedottamisen kynnys ei kuitenkaan ylity.