Mahdollisuus luottokorttilaskun e-laskutilaukseen pelkän viitenumeron perusteella ei ollut tietosuojalainsäädännön mukaista
Pankin luottokorttilaskun e-laskutilaus on ollut mahdollista tehdä pelkästään laskun viitenumerotiedolla, minkä vuoksi sivullinen on voinut tilata itselleen toisen henkilön e-laskun esimerkiksi näppäilyvirheen seurauksena. Tietosuojavaltuutettu katsoo, ettei pankki ollut huolehtinut henkilötietojen riittävästä suojaamisesta e-laskutuksen yhteydessä.
Tietosuojavaltuutetun toimistolle kannellut pankin asiakas kertoi, että luottokorttilaskun tilaamiseen e-laskuna vaikuttaisi riittävän pelkkä viitenumerotieto. Luottokorttilaskusta oli mahdollista nähdä henkilötietoja, kuten osittain peitetty korttinumero sekä tiedot luottokortin luottorajasta, luoton velkasaldosta ja ostotapahtumista.
Pankin antaman selvityksen mukaan luottokorttilaskun tilaamiseen e-laskuna riittää viitenumerotieto. Pankki on ilmoittanut tietosuojavaltuutetun toimistolle lisäksi erillisestä tietoturvaloukkauksesta, jossa asiakas oli e-laskutilausta tehdessään näppäillyt oman luottolaskunsa viitenumeron väärin ja tämän seurauksena tilannut toisen henkilön e-laskun.
Tietosuojavaltuutettu ei pidä asianmukaisena sitä, että sivullinen voi näppäilyvirheen vuoksi päästä toisen henkilön henkilötietoihin. Tietosuoja-asetus muun muassa edellyttää, että rekisterinpitäjä huolehtii toimenpiteistä, joilla estetään asiattomien pääsy henkilötietoihin. Tietosuojavaltuutettu toteaa, että esimerkiksi ostotapahtumista voi käydä ilmi arkaluonteisia tietoja, kuten tietoja terveydenhuoltopalvelujen käytöstä.
Tietosuojavaltuutettu määräsi pankin muuttamaan käytäntönsä tietosuojasäännösten mukaisiksi ja antoi sille huomautuksen yleisen tietosuoja-asetuksen vastaisesta henkilötietojen käsittelystä. Pankki on kertonut ryhtyneensä toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi ja kehittävänsä esimerkiksi toista yksilöintitietoa luottolaskun e-laskutilaukseen pelkän viitenumeron lisäksi.
Tietosuojavaltuutetun päätös Finlexissä
Lisätietoja:
Tietosuojavaltuutettu Anu Talus, anu.talus(at)om.fi, puh. 029 566 6766
Suomalainen hätäkeskustoiminta herättää kansainvälistä kiinnostusta
Suomen ainutlaatuinen malli tuottaa hätäkeskuspalveluita houkuttelee vuosittain useita kansainvälisiä vieraita seuraamaan hätäkeskustoiminnan arkea. Kustannustehokkaasta ja avun nopean hälyttämisen mahdollistavasta mallista halutaan ottaa mallia maailmalla.
Hätänumeron esteettömyyteen tulossa parannuksia
Hätätekstiviestipalvelun käyttäjiltä vaadittu rekisteröitymisvelvoite päättyy kesäkuussa 2025. EU:n esteettömyysdirektiivin mukainen reaaliaikainen teksti (RTT) otetaan käyttöön hätäilmoituksen yhteydessä kahden vuoden kuluttua.
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.