112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy

Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
Hätänumeroon 112 on ollut mahdollista lähettää tekstiviesti vuodesta 2017 alkaen vain sellaisesta puhelinnumerosta, joka on rekisteröity palveluun etukäteen. Rekisteröitymisvelvoite poistuu hätäkeskustoimintaan annetusta laista 28.6.2025.
Hätäkeskuslaitoksen kehittämispäällikkö Tommi Hopearuohon mukaan hätäilmoituksen tekeminen tekstiviestillä on suunnattu erityisesti kuulo- ja puhevammaisille ihmisille.
− Hätätekstiviestipalvelu on kehitetty ensisijaisesti erityisryhmien palvelun turvaamiseksi kiireellisissä hätätilanteissa. Rekisteröintivelvoitteen poistuminen on merkittävä 112-palvelun saavutettavuuden parannus, Hopearuoho toteaa.
Tekstiviestillä ei vain tilata apua
Hätäkeskuspäivystäjä kysyy tekstiviesteissä samat perustiedot kuin puhelussa ja tekee lain mukaisen riskinarvion avun välittämisestä. Tämän vuoksi ensimmäisessä viestissä kannattaa lähettää mahdollisimman paljon tietoa.
− Hätätilanteessa nopea avun saaminen kannattaa varmistaa lähettämällä mahdollisimman paljon tietoa jo ensimmäisessä viestissä. Hätäilmoituksen käsittelyaika kasvaa, jos viestejä vaihdetaan paljon, Hopearuoho opastaa.
Hätänumero 112 on vain kiireellisiä hätätilanteita varten, kun tarvitset poliisin, ensihoidon, pelastuksen tai sosiaali- ja kriisipäivystyksen kiireellistä apua. Hätänumeroon ei pidä lähettää vinkkejä tapahtumista tai henkilöistä.
112 RTT vuonna 2027
Vuonna 2027 Hätäkeskuslaitos ottaa käyttöön Euroopan Unionin esteettömyysdirektiiviin perustuvan palvelun, joka mahdollistaa reaaliaikaisen tekstin (Real-Time-Text, RTT) hätäilmoituksen yhteydessä.
− Kyseessä on puhelimissa oleva reaaliaikaisen tekstin ominaisuus, joka mahdollistaa tekstin kirjoittamisen puhelun aikana. 112 RTT:ssä teksti näkyy kirjain kerrallaan hätäkeskuksen ja avuntarvitsijan välillä. Myös äänet kuuluvat vastaanottajalle RTT-puhelussa, kuvailee Hopearuoho.
Hätäkeskuslaitos tulee viestimään laajasti 112 RTT:n edistymisestä ja ohjeistamaan sen käyttöä.
Vanhat alueelliset tekstiviestinumerot lakkautetaan
Ennen vuonna 2017 lanseerattua 112-hätätekstiviestipalvelua oli käytössä alueelliset gsm-numerot hätäilmoituksen tekemistä varten. Hätäkeskuslaitos poistaa numerot käytöstä 1.8.2025. Numeroiden pitkällä siirtymäajalla on haluttu varmistaa, ettei apu jää keneltäkään saamatta.
Lisätietoa hätätekstiviestipalvelusta 112.fissä
Uutisia aiheesta:
Hätäkeskuslaitoksen tiedote 29.4.2025: Hätänumeron esteettömyyteen tulossa parannuksia
Edit 27.6.2025 klo 12.23: Lisätty linkki "Lisätietoa hätätekstiviestipalvelusta"
Tutustu myös
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
Koulut päättyivät – hätänumeroon 13 800 ilmoitusta
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Vain noin puolet suomalaisista tietää, että hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa. Soitto 112:een ohjautuu Euroopan Unionin jäsenmaissa aina kohdemaan hätäkeskukseen.
Sosiaaliset hätätilanteet vaativat auttajalta aikaa
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2024 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 4 prosenttiyksikköä, ja ne ohittivat pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Juho Karkiaisen toiminta savuhavainnon yhteydessä ja rohkeus hätäilmoituksen tekemiseen mahdollisti maastopalon rajaamisen alkuunsa. Juhon ansiosta hätäkeskus pystyi tekemään nopean hälytyksen ja välittämään tärkeät lisätiedot pelastustoimelle.
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.