Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen

Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.
Anniina Takala fick ett oväntat samtal i höstas när sekreteraren för personaladministrationen på Åbo nödcentral kontaktade henne för att meddela att det hade kommit ett brev i Anniinas namn.
−Jag kommer ihåg att jag satte mig i bilen för att öppna brevet, vars innehåll jag redan kunde gissa mig till. Det kändes overkligt. Det här är ju inte mitt liv, minns Takala med glädje.
Anniina är sjukskötare till sin bakgrund och tog examen som nödcentraloperatör våren 2020. Fyra år senare har Anniina tagit emot tiotusentals nödsamtal. De mest gripande nödsamtalen handlar om ödesdigra ögonblick i livet: när den som ringer hittat en älskad person avliden eller är på väg att begå självmord. Det krävande arbetet har lett Anniina till att satsa på sitt välbefinnande, och förutom jourarbetet sökte sig Anniina till arbetsgruppen för arbetshälsa i Åbo nödcentral och medverkar också som defusing- och kamratstödshandledare. Våren 2024 tilldelades hon utmärkelsen som årets nödcentraloperatör.
Delad ära
Förberedelserna inför festen har bland annat inkluderat att leta efter en lämplig klänning.
−En regnig dag gick jag in i en klädaffär med min hund. Där stod vi sedan helt genomblöta när försäljaren kom för att fråga om vi behövde hjälp. Jag svarade att jag behöver en klänning till Självständighetsbalen, men att jag inte hade en aning om hurdan!
Temat för självständighetsdagens mottagning i år är Tillsammans. Bland de inbjudna finns särskilt personer som har främjat gemenskap och fört samman människor med olika bakgrund.
−Även om inbjudan kom i mitt namn, känner jag att jag går dit som en representant för hela yrkeskåren. Det är bra att radoperatörernas arbete värdesätts.
Vi hjälper den nödställda tillsammans
För Anniina är nödcentraloperatörens arbete framför allt att möta och hjälpa den nödställda, men samarbetet mellan myndigheter ligger henne också varmt om hjärtat.
− Förutom att träffa den nödställda vill jag ge bästa möjliga service till de olika sektorerna. Medan jag ger livräddande instruktioner så tydligt som möjligt per telefon, vill jag via myndighetsradion förmedla så detaljerad information som möjligt till de larmade myndigheterna om vad som har hänt. Vi gör det här tillsammans, konstaterar Anniina.
Årets nödcentraloperatör bjöds in till självständighetsdagens mottagning för tredje året i rad.
Tutustu myös
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti alkoholin aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet.