Hätäliikenteessä häiriöitä
Tyyppi: Häiriö ohi Tila: Korjattu
Kesto: 15.10.2025 klo 15:55 - 21:17
Häiriö ohi
Hätäliikenteen häiriötilanne on korjattu ja hätänumero toimii normaalisti.
Vika saatiin korjattua kello 21:17. Vikatilanteen aikana hätäilmoitukset otettiin vastaan varajärjestelmän avulla.
---
Kello 21:00: Vika edelleen korjauksessa. Hetkellisiä ruuhkia voi esiintyä hätälinjassa.
---
Hätäliikenteessä on havaittu tänään kello 15:55 häiriö, joka vaikutti hetkellisesti hätäpuheluihin. Vikaa on selvitetty ja hätänumero toimii tällä hetkellä normaalisti.
Häiriön alkaessa numero ruuhkautui hetkellisesti, mutta puhelut tulivat läpi.
Jos joudut jonoon hätänumeroon soittaessa, älä sulje puhelinta vaan odota linjalla. Hätäpuheluihin vastataan aina soittojärjestyksessä.
Kuulet seuraavan nauhoitteen:
Älä katkaise puhelua. Olet hätäkeskuksen jonossa.
Avbryt inte samtalet. Du är i kö till nödcentralen.
Please hold the line. You are in the queue for the Emergency Response Centre.
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.