Vid årsskiftet behandlades omkring 13 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet gällande följande; vandalism, ordningslagens överträdelser och annat störande beteende, personer som ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 13 200 nödsamtal under tiden 31.12.2023 kl. 18 - 1.1.2024 kl. 24. Hela 98 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder. Under motsvarande tid året innan var siffrorna 15 800 nödsamtal och 96 procent.
På basen av nödmeddelandena förmedlades 6 600 utryckningsuppdrag till myndigheterna (7 600 året innan). Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvården 45 %, polisen 38 %, räddningstjänsten 8 % och socialjouren 8 %.
De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var vandalism, ordningslagens överträdelser och annat störande beteende, anmälan om en person som ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvården:
1. Person som ramlat omkull
2. Försämrat allmäntillstånd
3. Andningssvårighet
Polisen:
1. Vandalism, ordningslagens överträdelser och annat störande beteende
2. Slagen, sparkad, slagsmål
3. Familjevåld
Räddningstjänsten:
1. Brand i byggnad: liten
2. Brand annan: liten
3. Brand i byggnad: medelstor
Socialjouren:
1. Brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig
2. Minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika
3. Behov av omedelbar vård
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Juho Karkiaisen toiminta savuhavainnon yhteydessä ja rohkeus hätäilmoituksen tekemiseen mahdollisti maastopalon rajaamisen alkuunsa. Juhon ansiosta hätäkeskus pystyi tekemään nopean hälytyksen ja välittämään tärkeät lisätiedot pelastustoimelle.
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.
Huh hellettä!
Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.