Vid årsskiftet behandlades omkring 13 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet gällande följande; vandalism, ordningslagens överträdelser och annat störande beteende, personer som ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 13 200 nödsamtal under tiden 31.12.2023 kl. 18 - 1.1.2024 kl. 24. Hela 98 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder. Under motsvarande tid året innan var siffrorna 15 800 nödsamtal och 96 procent.
På basen av nödmeddelandena förmedlades 6 600 utryckningsuppdrag till myndigheterna (7 600 året innan). Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvården 45 %, polisen 38 %, räddningstjänsten 8 % och socialjouren 8 %.
De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var vandalism, ordningslagens överträdelser och annat störande beteende, anmälan om en person som ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvården:
1. Person som ramlat omkull
2. Försämrat allmäntillstånd
3. Andningssvårighet
Polisen:
1. Vandalism, ordningslagens överträdelser och annat störande beteende
2. Slagen, sparkad, slagsmål
3. Familjevåld
Räddningstjänsten:
1. Brand i byggnad: liten
2. Brand annan: liten
3. Brand i byggnad: medelstor
Socialjouren:
1. Brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig
2. Minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika
3. Behov av omedelbar vård
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Appen 112 Suomi 10 år
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.