Vid årsskiftet behandlades omkring 13 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet gällande följande; vandalism, ordningslagens överträdelser och annat störande beteende, personer som ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 13 200 nödsamtal under tiden 31.12.2023 kl. 18 - 1.1.2024 kl. 24. Hela 98 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder. Under motsvarande tid året innan var siffrorna 15 800 nödsamtal och 96 procent.
På basen av nödmeddelandena förmedlades 6 600 utryckningsuppdrag till myndigheterna (7 600 året innan). Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvården 45 %, polisen 38 %, räddningstjänsten 8 % och socialjouren 8 %.
De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var vandalism, ordningslagens överträdelser och annat störande beteende, anmälan om en person som ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvården:
1. Person som ramlat omkull
2. Försämrat allmäntillstånd
3. Andningssvårighet
Polisen:
1. Vandalism, ordningslagens överträdelser och annat störande beteende
2. Slagen, sparkad, slagsmål
3. Familjevåld
Räddningstjänsten:
1. Brand i byggnad: liten
2. Brand annan: liten
3. Brand i byggnad: medelstor
Socialjouren:
1. Brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig
2. Minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika
3. Behov av omedelbar vård
Se även
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.