Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa noin 13 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 31.12.2023 klo 18 - 1.1.2024 klo 24 välisenä aikana noin 13 200 hätäpuheluun. Hätäpuheluista 98 prosenttiin vastattiin alle 30 sekunnissa. Vuotta aiemmin vastaavat luvut olivat noin 15 800 ja 96 %.
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin noin 6 600 hälytystehtävää (vuotta aiemmin noin 7 600 hälytystehtävää). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 45 %, poliisi 38 %, pelastus 8 %, ja sosiaalipäivystys 8%.
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen.
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito:
1. Kaatuminen
2. Muu sairastuminen
3. Hengitysvaikeus
Poliisi:
1. Ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
2. Potkiminen, hakkaaminen
3. Perheväkivalta
Pelastustoimi:
1. Rakennuspalo: pieni
2. Tulipalo, muu: pieni
3. Rakennuspalo: keskisuuri
Sosiaalipäivystys:
1. Alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi
2. Alaikäisen päihteiden ja/tai huumeiden käyttö
3. Välittömän huolenpidon tarve
Tutustu myös
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.
Ammattikunnan edustajana Linnan juhlissa
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniina Takala viettää itsenäisyyspäivää Presidentinlinnassa. Hän kokee kutsun olevan kunnianosoitus koko ammattikunnalle.
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.