Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa noin 13 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 31.12.2023 klo 18 - 1.1.2024 klo 24 välisenä aikana noin 13 200 hätäpuheluun. Hätäpuheluista 98 prosenttiin vastattiin alle 30 sekunnissa. Vuotta aiemmin vastaavat luvut olivat noin 15 800 ja 96 %.
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin noin 6 600 hälytystehtävää (vuotta aiemmin noin 7 600 hälytystehtävää). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 45 %, poliisi 38 %, pelastus 8 %, ja sosiaalipäivystys 8%.
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen.
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito:
1. Kaatuminen
2. Muu sairastuminen
3. Hengitysvaikeus
Poliisi:
1. Ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
2. Potkiminen, hakkaaminen
3. Perheväkivalta
Pelastustoimi:
1. Rakennuspalo: pieni
2. Tulipalo, muu: pieni
3. Rakennuspalo: keskisuuri
Sosiaalipäivystys:
1. Alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi
2. Alaikäisen päihteiden ja/tai huumeiden käyttö
3. Välittömän huolenpidon tarve
Tutustu myös
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta
Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän
Itsetuhoisuudesta voi puhua turvallisesti
Hätäkeskukseen tehdään vuosittain tuhansia hätäilmoituksia, jotka koskevat itsetuhoisuutta tai itsemurhan yritystä. Itsemurhien ehkäisypäivänä muistutetaankin, että itsetuhoisuuteen voi saada apua, ja siitä voi puhua turvallisesti.
112 Suomi -sovellukseen uusia ominaisuuksia
112 Suomi- sovellukseen tehdään ohjelmistopäivitys tänään 3. syyskuuta. Päivityksessä sovellukseen tuodaan uusi widget-ominaisuus ja parannetaan muun muassa vaaratiedotteiden näyttämiseen liittyvää toiminnallisuutta.
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Hätäkeskuslaitos välitti tammi-kesäkuun 2024 aikana noin puolet hätäilmoituksista tehtäväksi auttaville viranomaisille. Puolen vuoden tilastot osoittavat, että ensihoidolle välitettyjen tehtävien määrä laski 10 prosentilla viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Yleinen ALV-kanta muuttuu – Vaikuttaa ilmoitinlaitteiden laskutukseen 1.9. alkaen
Yleinen ALV-kanta nousee 1. syyskuuta 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Liiketaloudellisesti hinnoiteltavat ilmoitinlaitteet, jotka liitetään Hätäkeskuslaitokseen 1.9. jälkeen, laskutetaan uudella verokannalla.
Hyvä, paha verkko
Poliisin päivän teemana tänä vuonna on Hyvä, paha verkko. Verkon vaarat kuuluvat toisinaan myös hätälinjalla.