Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa noin 13 200 ilmoitusta

Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 31.12.2023 klo 18 - 1.1.2024 klo 24 välisenä aikana noin 13 200 hätäpuheluun. Hätäpuheluista 98 prosenttiin vastattiin alle 30 sekunnissa. Vuotta aiemmin vastaavat luvut olivat noin 15 800 ja 96 %.
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin noin 6 600 hälytystehtävää (vuotta aiemmin noin 7 600 hälytystehtävää). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 45 %, poliisi 38 %, pelastus 8 %, ja sosiaalipäivystys 8%.
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen.
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito:
1. Kaatuminen
2. Muu sairastuminen
3. Hengitysvaikeus
Poliisi:
1. Ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
2. Potkiminen, hakkaaminen
3. Perheväkivalta
Pelastustoimi:
1. Rakennuspalo: pieni
2. Tulipalo, muu: pieni
3. Rakennuspalo: keskisuuri
Sosiaalipäivystys:
1. Alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi
2. Alaikäisen päihteiden ja/tai huumeiden käyttö
3. Välittömän huolenpidon tarve
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Koulut päättyivät – hätänumeroon 13 800 ilmoitusta
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Helsingissä. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi valittiin ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta.
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Uusimmassa päivityksessä sovelluksen tiedote-ominaisuutta on paranneltu, ja vaara- ja viranomaistiedotteet on nyt mahdollista jakaa kaverille esimerkiksi viestillä tai somessa.