Nödnumrets tillgänglighet förbättras

Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Det har varit möjligt att skicka nödtextmeddelanden till nödnumret 112 sedan 2017 endast från telefonnummer som har registrerats i tjänsten på förhand. I och med en ändring i lagen om nödcentralsverksamhet slopas registreringsskyldigheten den 28 juni 2025, varefter nödtextmeddelanden kan skickas från vilket telefonnummer som helst.
Enligt Nödcentralsverkets utvecklingschef Tommi Hopearuoho är nödtextmeddelanden i synnerhet avsedda för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
– Nödtextmeddelandetjänsten har i första hand utvecklats för att trygga servicen för specialgrupper i brådskande nödsituationer. Slopandet av registreringsskyldigheten innebär en tillfällig förbättring av nödnumrets tillgänglighet, konstaterar Hopearuoho.
112 RTT införs 2027
År 2027 tar Nödcentralsverket i bruk en tjänst som möjliggör realtidstext (Real-Time-Text, RTT) i samband med ett nödmeddelande. Tjänsten grundar sig på Europeiska Unionens tillgänglighetsdirektiv.
– Det handlar om telefoners egenskap för realtidstext som gör det möjligt att skriva text under ett telefonsamtal. I 112 RTT syns texten mellan nödcentralen och den hjälpbehövande en bokstav åt gången. I ett RTT-samtal hör mottagaren också ljudet, beskriver Hopearuoho.
Nödcentralsverket kommer att informera omfattande om hur 112 RTT framskrider och ge instruktioner om användningen av tjänsten.
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Kesälomakaudella 112-palvelua tarvitaan tavallista enemmän
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.