Tvåspråkig nödcentraloperatörkurs slutfördes på Räddningsinstitutet

Examensfesten för den tvåspråkiga nödcentraloperatörkursen 44 firades på Räddningsinstitutet fredagen den 6 juni 2025. Slutförandet av kursen stärker Nödcentralsverkets svenskspråkiga servicenivå.
Ur kursen utexaminerades 15 nya nödcentraloperatörer som alla under nästa vecka kommer att styra sin kosa mot nödcentralerna runt om i Finland. De nyutexaminerade nödcentraloperatörerna sysselsätts i Vasa, Kervo, Åbo, Björneborg eller Uleåborg.
Den slutförda kursen var tvåspråkig och studierna avlades på finska och svenska. Inträdeskravet för kursen var kunskaper i finska och svenska. Studierna inleddes i januari 2024. Nu 1,5 år senare är de nya nödcentraloperatörerna beredda att övergå till arbetslivet.
– Vår lagstadgade uppgift är att ta emot nödmeddelanden på finska och svenska. Det är fint att öka kompetensen i svenska vid ämbetsverket, säger Antti Koskela, personalchef.
Omfattande introduktion
De nyutexaminerade nödcentraloperatörerna bekantade sig redan under studietiden med nödcentralsarbetet i praktiken, vilket underlättar övergången till arbetslivet. Introduktionen av nya arbetstagare vid nödcentralerna börjar genast under de första dagarna.
– Under de första månaderna erbjuds de nya nödcentraloperatörerna en omfattande introduktion. Arbetsgemenskapen stödjer alla nya arbetare, och ingen behöver heller senare vara ensam. Hjälp och stöd finns alltid tillhands, berättar Koskela.
Tvåspråkig service
Nödcentralsverkets skyldighet är att betjäna dem som ringt nödnumret på finska och svenska. År 2024 arbetade cirka 10 procent av nödcentraloperatörerna på båda inhemska språken. De nyutexaminerade stärker denna grupp.
– En tvåspråkig kurs har länge varit vårt mål. Fint att den nu förverkligades. Vi hoppas att motsvarande kurser arrangeras även i fortsättningen, säger Koskela.
I enlighet med regeringsprogrammet utreder Nödcentralsverket om det är möjligt att kontinuerligt ordna en tvåspråkig nödcentraloperatörkurs.
Tutustu myös
Jaa vaaratiedote kaverille 112 Suomi -sovelluksen avulla
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjä Tiina Mitts: kieltenopettajasta hätäkeskuspäivystäjäksi
Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi on valittu ylipäivystäjä Tiina Mitts Vaasan hätäkeskuksesta. Tiina korostaa työssään tiimityön merkitystä, vaikka hätäilmoitus vastaanotetaan yksin.
PRO112-palkittu Mika Lamu rakentaa turvallisuutta tekniikan ja yhteistyön voimin
Hätäkeskuslaitoksen vuosittainen PRO112-palkinto on myönnetty järjestelmäpäällikkö Mika Lamulle. Palkinto on tunnustus hänen merkittävästä työstä hätäkeskustoiminnan ja hätänumeron 112 kehittämisen eteen. Mika panos on ollut erityisen merkittävä hätäkeskustietojärjestelmien kehitystyössä.