ILMO-järjestelmä uudistui

Palo- ja rikosilmoitinlaitteiden yritysasiakkaille suunnattu ILMO-asiointipalvelu uudistui tammikuussa. Uudet ominaisuudet parantavat järjestelmän käytettävyyttä.
ILMO-järjestelmä on yritysasiakkaille luotu asiointipalvelu, jossa käyttäjän on helppo tarkastella ja ylläpitää organisaation sopimus- ja laskutustietoja. Järjestelmän kautta voi lähettää ilmoitinlaitteen liittymishakemuksen, irtisanoa sopimuksen sekä päivittää yhteyshenkilöiden tietoja.
Nyt ILMO-järjestelmän käytettävyyttä on parannettu entisestään.
− Järjestelmään tehtiin tammikuussa pieniä parannuksia, jotta asiointi olisi entistä mutkattomampaa, kertoo asiantuntija Sanna Kemppainen.
Järjestelmään tehdyt keskeisimmät muutokset:
- Navigointia ja palvelujen kuvausta on muutettu käytettävämmäksi.
- Huomiota vaativat ja käyttöönottoa odottavat kohteet näkyvät suoraan etusivulla.
- Sopimusvastaaville lähetetään automaattisesti sähköpostia asioinnin vaiheista.
- Asiointitunnuksella oikea sopimus löytyy helposti.
- Sopimukseen on nopeampi liittää liitteitä. Liite luokitellaan ja nimetään järjestelmässä, joka helpottaa asiointia.
- Hylätyt hakemukset poistuvat järjestelmästä automaattisesti, mikäli asiakas ei täydennä hakemusta ja lähetä sitä uudelleen 30 vuorokauden kuluessa.
- Henkilötiedot, joita ei sidota sopimuksiin, poistetaan automaattisesti 30 vuorokauden kuluttua.
- Lisätty järjestelmän yleiset ehdot.
- Omistajanvaihdon yhteydessä laskutetaan uuden asiakkaan liittymismaksu.
Ota ILMO viimeistään nyt käyttöön
ILMO-asiointipalvelun käyttö tulee korostumaan entisestään. Ensi vuodesta alkaen ILMO-järjestelmän kautta voidaan valtuuttaa yhteyshenkilöitä testaamaan itsenäisesti omia paloilmoitinlaitteita erillisessä ILTA-palvelussa. Testauksen voi tehdä silloin, kun se itselle on mielekkäintä ja helpointa.
− ILMOn tavoitteena on helpottaa sopimusasiakkaiden asiointia, ja uudet ominaisuudet tekevät sen käyttämisestä entistä sujuvampaa. Alkuvuodesta 2025 avautuva ILTA-palvelu vaatii rinnalle ILMO-asiointipalvelun, joten viimeistään nyt se kannattaa ottaa käyttöön, Kemppainen kannustaa.
Kansainvälinen 112-konferenssi Helsingissä
Euroopan hätänumerojärjestö EENA järjestää konferenssin Helsingin Messukeskuksessa 9.–11. huhtikuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen turvallisuuden ja teknologian edustajia ympäri maailmaa.
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Taito Vainio aloitti maaliskuun alussa toisen viisivuotiskautensa Hätäkeskuslaitoksen ylijohtajana. Tulevien vuosien aikana hänen työtä kehystävät toimintaympäristön muutoksen myötä nousevat haasteet.
Tehtävien priorisointi mahdollistaa avun akuutissa hädässä
Hätäkeskuslaitoksen ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Muutos näkyy ensihoidon tehtävämäärässä ja kiireellisyysjakaumassa.
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.