Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
ILMO-järjestelmä uudistui
Palo- ja rikosilmoitinlaitteiden yritysasiakkaille suunnattu ILMO-asiointipalvelu uudistui tammikuussa. Uudet ominaisuudet parantavat järjestelmän käytettävyyttä.
ILMO-järjestelmä on yritysasiakkaille luotu asiointipalvelu, jossa käyttäjän on helppo tarkastella ja ylläpitää organisaation sopimus- ja laskutustietoja. Järjestelmän kautta voi lähettää ilmoitinlaitteen liittymishakemuksen, irtisanoa sopimuksen sekä päivittää yhteyshenkilöiden tietoja.
Nyt ILMO-järjestelmän käytettävyyttä on parannettu entisestään.
− Järjestelmään tehtiin tammikuussa pieniä parannuksia, jotta asiointi olisi entistä mutkattomampaa, kertoo asiantuntija Sanna Kemppainen.
Järjestelmään tehdyt keskeisimmät muutokset:
- Navigointia ja palvelujen kuvausta on muutettu käytettävämmäksi.
- Huomiota vaativat ja käyttöönottoa odottavat kohteet näkyvät suoraan etusivulla.
- Sopimusvastaaville lähetetään automaattisesti sähköpostia asioinnin vaiheista.
- Asiointitunnuksella oikea sopimus löytyy helposti.
- Sopimukseen on nopeampi liittää liitteitä. Liite luokitellaan ja nimetään järjestelmässä, joka helpottaa asiointia.
- Hylätyt hakemukset poistuvat järjestelmästä automaattisesti, mikäli asiakas ei täydennä hakemusta ja lähetä sitä uudelleen 30 vuorokauden kuluessa.
- Henkilötiedot, joita ei sidota sopimuksiin, poistetaan automaattisesti 30 vuorokauden kuluttua.
- Lisätty järjestelmän yleiset ehdot.
- Omistajanvaihdon yhteydessä laskutetaan uuden asiakkaan liittymismaksu.
Ota ILMO viimeistään nyt käyttöön
ILMO-asiointipalvelun käyttö tulee korostumaan entisestään. Ensi vuodesta alkaen ILMO-järjestelmän kautta voidaan valtuuttaa yhteyshenkilöitä testaamaan itsenäisesti omia paloilmoitinlaitteita erillisessä ILTA-palvelussa. Testauksen voi tehdä silloin, kun se itselle on mielekkäintä ja helpointa.
− ILMOn tavoitteena on helpottaa sopimusasiakkaiden asiointia, ja uudet ominaisuudet tekevät sen käyttämisestä entistä sujuvampaa. Alkuvuodesta 2025 avautuva ILTA-palvelu vaatii rinnalle ILMO-asiointipalvelun, joten viimeistään nyt se kannattaa ottaa käyttöön, Kemppainen kannustaa.