ILMO-järjestelmä uudistui
![ILMO-järjestelmän logo, jossa valkoisella taustalla lukee mustalla ILMO isoilla kirjaimilla kirjoitettuna.en](/documents/25150957/26717136/2021-ILMO-tunnus.jpg/5531689a-7ccf-8b0b-9f4f-1d42cb0c23eb?t=1636374325567&width=1200)
Palo- ja rikosilmoitinlaitteiden yritysasiakkaille suunnattu ILMO-asiointipalvelu uudistui tammikuussa. Uudet ominaisuudet parantavat järjestelmän käytettävyyttä.
ILMO-järjestelmä on yritysasiakkaille luotu asiointipalvelu, jossa käyttäjän on helppo tarkastella ja ylläpitää organisaation sopimus- ja laskutustietoja. Järjestelmän kautta voi lähettää ilmoitinlaitteen liittymishakemuksen, irtisanoa sopimuksen sekä päivittää yhteyshenkilöiden tietoja.
Nyt ILMO-järjestelmän käytettävyyttä on parannettu entisestään.
− Järjestelmään tehtiin tammikuussa pieniä parannuksia, jotta asiointi olisi entistä mutkattomampaa, kertoo asiantuntija Sanna Kemppainen.
Järjestelmään tehdyt keskeisimmät muutokset:
- Navigointia ja palvelujen kuvausta on muutettu käytettävämmäksi.
- Huomiota vaativat ja käyttöönottoa odottavat kohteet näkyvät suoraan etusivulla.
- Sopimusvastaaville lähetetään automaattisesti sähköpostia asioinnin vaiheista.
- Asiointitunnuksella oikea sopimus löytyy helposti.
- Sopimukseen on nopeampi liittää liitteitä. Liite luokitellaan ja nimetään järjestelmässä, joka helpottaa asiointia.
- Hylätyt hakemukset poistuvat järjestelmästä automaattisesti, mikäli asiakas ei täydennä hakemusta ja lähetä sitä uudelleen 30 vuorokauden kuluessa.
- Henkilötiedot, joita ei sidota sopimuksiin, poistetaan automaattisesti 30 vuorokauden kuluttua.
- Lisätty järjestelmän yleiset ehdot.
- Omistajanvaihdon yhteydessä laskutetaan uuden asiakkaan liittymismaksu.
Ota ILMO viimeistään nyt käyttöön
ILMO-asiointipalvelun käyttö tulee korostumaan entisestään. Ensi vuodesta alkaen ILMO-järjestelmän kautta voidaan valtuuttaa yhteyshenkilöitä testaamaan itsenäisesti omia paloilmoitinlaitteita erillisessä ILTA-palvelussa. Testauksen voi tehdä silloin, kun se itselle on mielekkäintä ja helpointa.
− ILMOn tavoitteena on helpottaa sopimusasiakkaiden asiointia, ja uudet ominaisuudet tekevät sen käyttämisestä entistä sujuvampaa. Alkuvuodesta 2025 avautuva ILTA-palvelu vaatii rinnalle ILMO-asiointipalvelun, joten viimeistään nyt se kannattaa ottaa käyttöön, Kemppainen kannustaa.
Tutustu myös
Muutoksia ILMO-järjestelmässä asiointiin
ILTA-palvelun käyttöönotto siirtyy keväälle 2025
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
Viime aikoina on uutisoitu paljon sosiaali- ja terveyspalvelujen ruuhkautumisesta, ja se koskee myös päivystystä ja ensihoitoa. Yhä useammin ensihoidolle päätyy myös kiireettömiä tehtäviä, joiden hoitamiseen on eri puolilla maata kehitetty moniammatillisia lähestymistapoja.
Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 21.6. ja sunnuntain 23.6. välisenä aikana yhteensä noin 28 300 hätäilmoitusta (34 300 vuonna 2023), joista 14 000 välitettiin tehtäväksi viranomaisille.
Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän
Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti päihteiden aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet.
Kesän tärkeimmät puhelinnumerot ja ohjeet
Kesällä ihmiset lomailevat mökeillä ja ulkomailla, liikkuvat vesillä, luonnonhelmassa ja yleisötapahtumissa sekä matkustavat tieliikenteessä. Mitä enemmän ihmiset tekevät, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Katso uutisesta mitä numeroita ja palveluita eri ongelmatilanteisiin on tarjolla.
EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille
Hätäkeskuslaitos osallistuu EU-hankkeeseen, jossa kadonneiden lasten auttamisjärjestelmää tehdään näkyväksi. Keskeisenä teemana on hätänumeron oikean käytön opettaminen lapsille.