ILMO-järjestelmä uudistui
Palo- ja rikosilmoitinlaitteiden yritysasiakkaille suunnattu ILMO-asiointipalvelu uudistui tammikuussa. Uudet ominaisuudet parantavat järjestelmän käytettävyyttä.
ILMO-järjestelmä on yritysasiakkaille luotu asiointipalvelu, jossa käyttäjän on helppo tarkastella ja ylläpitää organisaation sopimus- ja laskutustietoja. Järjestelmän kautta voi lähettää ilmoitinlaitteen liittymishakemuksen, irtisanoa sopimuksen sekä päivittää yhteyshenkilöiden tietoja.
Nyt ILMO-järjestelmän käytettävyyttä on parannettu entisestään.
− Järjestelmään tehtiin tammikuussa pieniä parannuksia, jotta asiointi olisi entistä mutkattomampaa, kertoo asiantuntija Sanna Kemppainen.
Järjestelmään tehdyt keskeisimmät muutokset:
- Navigointia ja palvelujen kuvausta on muutettu käytettävämmäksi.
- Huomiota vaativat ja käyttöönottoa odottavat kohteet näkyvät suoraan etusivulla.
- Sopimusvastaaville lähetetään automaattisesti sähköpostia asioinnin vaiheista.
- Asiointitunnuksella oikea sopimus löytyy helposti.
- Sopimukseen on nopeampi liittää liitteitä. Liite luokitellaan ja nimetään järjestelmässä, joka helpottaa asiointia.
- Hylätyt hakemukset poistuvat järjestelmästä automaattisesti, mikäli asiakas ei täydennä hakemusta ja lähetä sitä uudelleen 30 vuorokauden kuluessa.
- Henkilötiedot, joita ei sidota sopimuksiin, poistetaan automaattisesti 30 vuorokauden kuluttua.
- Lisätty järjestelmän yleiset ehdot.
- Omistajanvaihdon yhteydessä laskutetaan uuden asiakkaan liittymismaksu.
Ota ILMO viimeistään nyt käyttöön
ILMO-asiointipalvelun käyttö tulee korostumaan entisestään. Ensi vuodesta alkaen ILMO-järjestelmän kautta voidaan valtuuttaa yhteyshenkilöitä testaamaan itsenäisesti omia paloilmoitinlaitteita erillisessä ILTA-palvelussa. Testauksen voi tehdä silloin, kun se itselle on mielekkäintä ja helpointa.
− ILMOn tavoitteena on helpottaa sopimusasiakkaiden asiointia, ja uudet ominaisuudet tekevät sen käyttämisestä entistä sujuvampaa. Alkuvuodesta 2025 avautuva ILTA-palvelu vaatii rinnalle ILMO-asiointipalvelun, joten viimeistään nyt se kannattaa ottaa käyttöön, Kemppainen kannustaa.
Tutustu myös
Testaushistoria nähtävillä ILMO-järjestelmässä
Yleinen ALV-kanta muuttuu – Vaikuttaa ilmoitinlaitteiden laskutukseen 1.9. alkaen
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.