Koulut päättyvät – hätäkeskuksilla edessä kiireinen viikonloppu
Nuoret juhlivat tulevana viikonloppuna ansaitusti koulujen päättymistä ja kesäloman alkamista. Kotona on hyvä pohtia nuoren kanssa jo etukäteen, miten juhliminen sujuisi mahdollisimman turvallisesti.
Päättäjäisviikonloppuna juhlitaan koulujen päättymistä ja kesäloman alkua eri puolilla Suomea. Hätälinjalla päättäjäisviikonloppu näyttäytyy tavallisesti normaalia kesäviikonloppua vilkkaampana. Ensihoidolle, poliisille, sosiaalipäivystykselle ja pelastukselle välitettäviin tehtäviin liittyy perinteisesti päihteiden käyttöä, häiriökäyttämistä, väkivaltaa sekä alkoholin vaikutusta eriasteisina myrkytystiloina ja loukkaantumisina.
Ennakoi ja keskustele
Hätäkeskuslaitoksesta muistutetaan, että useimmat hätätilanteet olisivat vältettävissä hyvällä ennakoinnilla. Aikuisten on hyvä sopia nuorten kanssa etukäteen, missä ja kenen kanssa iltaa vietetään ja miten nuori pääsee kotiin. Huoltajien kannattaa pitää puhelimessa äänet päällä ja vastata, mikäli tuntemattomasta numerosta tavoitellaan. Soittaja voi olla viranomainen, joka soittaa lapsesi asialla.
Nuorten kannattaa varmistaa, että puhelimessa on riittävästi akkua ja mukana lämpöistä vaatetta. Kaveria ei pidä jättää yksin varsinkaan päihtyneenä. Koulukirjojen polttaminen voi levitä suureksi maasto- tai rakennuspaloksi, ja sähköpotkulaudoilla ajaminen päihtyneenä päättyy usein varsin kivuliaasti. Juhlan lomassa on myös hyvä muistaa, että väkivalta ei tee tulevaisuudesta valoisaa.
Rohkeutta on tehdä hätäilmoitus
Hätäkeskuslaitoksesta muistutetaan, että hätäilmoituksen tekeminen ei koskaan pahenna asiaa. Ilmoittamatta jättäminen sen sijaan voi niin tehdä. Pahoinpitelyn näkeminen, ystävien vaaralliset temput ja myrkytystilan saanut nuori ovat esimerkkejä tilanteista, jolloin nuoret voivat miettiä, uskaltaako tilanteeseen puuttua. Rohkeutta on auttaa ja tehdä hätäilmoitus.
Nuoret voivat myös jännittää puhelimeen puhumista vieraan ihmisen kanssa ja pohtia, osaako hän tehdä hätäilmoituksen. Hätänumeroon ei tarvitse osata soittaa ja soittaa voi, vaikka puhelimen saldo olisi loppu. Tärkeintä on tunnistaa hätätilanne, soittaa 112 ja vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin rehellisesti.
Viikonloppu on monelle koululaiselle ja opiskelijalle vuoden taitekohta. Edessä on kesäloma ja kenties kokonaan uusi elämänvaihe. Sitä pitääkin juhlistaa turvallisuusasiat huomioiden. Hätäkeskuslaitos onnittelee kaikkia koulunsa päättäviä ja valmistuvia!
Lisää aiheesta:
Kuuntele Hätäkeskuslaitoksen podcast, missä viranomaiset keskustelevat nuoriin liittyvästä yhteisestä huolesta. Keskustelijoina toimivat Patrick Tiainen Hätäkeskuslaitoksesta, Iiro Nahkamäki ”Nurse Iiro” ensihoidosta ja Sonja Kouttinen sosiaali- ja kriisipäivystyksestä. Kuuntele podcast
Katso poliisin ja hätäkeskuksen yhteinen live TikTokissa kanavalla @poliisi.suomi perjantaina 31.5. klo 17.
Tutustu myös
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
Mielenterveyskriisi näkyy myös hätäpuheluissa
Mitä on hälyttämättä jättäminen?
Autojen hätäviestijärjestelmä kehittyy
Autojen yleiseurooppalainen hätäviestijärjestelmä eCall korvataan vuonna 2027 uudella NGeCall-järjestelmällä (Next Generation eCall). Muutos tuo mukanaan entistä nopeamman, luotettavamman ja kattavamman tiedonsiirron hätäilmoituksen tekemiseen.
Hätäkeskuslaitoksen toiminta saa sidosryhmiltä kiitosta
Hätäkeskuslaitoksen toiminta ja viestintä saavat sidosryhmiltä erittäin hyvät arviot. Syksyllä 2025 toteutetun sidosryhmätyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että virasto toimii luotettavasti, ammattitaitoisesti ja tehokkaasti myös vaativissa tilanteissa.
Joulunajan varjopuoli näkyy 112:ssa
Perinteinen perhejuhla heijastuu hätäkeskukseen surullisina ja synkkinä ihmiskohtaloina. Erityisesti yksinäisyys, päihteiden käyttö ja kotihälytykset korostuvat hätäilmoituksissa pyhien aikaan.
Miten kriisissä oleva ihminen kohdataan?
112 Hätäkeskus -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan vuorovaikutustaidoista ja kriisissä olevan ihmisen kohtaamisesta hätälinjalla. Studiossa vieraana on Pelastusopiston vanhempi opettaja Titta Lindholm.
Hätätekstiviestien määrä lähes kolminkertaistui
Kuulo- ja puhevammaisille suunnatun hätätekstiviestipalvelun käyttö on lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Syy muutokselle löytyy rekisteröintivelvoitteen poistumisesta.