Muutoksia ILMO-järjestelmässä asiointiin

ILMO-asiointipalvelussa pyydetään jatkossa avoin- ja kommandiittiyhtiöiltä y-tunnuksen lisäksi yhden vastuullisen yhtiömiehen henkilötunnus.
Palo- ja rikosilmoitinlaitteiden yritysasiakkaille suunnatussa ILMO-asiointipalvelussa kuluttaja-asiakkailta vaaditaan jatkossa henkilötunnus. Muutos koskee erityisesti avoin- ja kommandiittiyhtiöitä, jotka ovat rinnastettavissa kuluttaja-asiakkaisiin.
Nykyisten asiakkaiden tulee lisätä tieto ILMO-asiointipalveluun itse. Tieto lisätään Asiakkaan perustiedot -kohdassa. Uusilta asiakkailta henkilötunnus kysytään automaattisesti asiakastiliä luodessa.
Muutoksen taustalla on Valtiokonttorin ohjeistus asiakasrekisterin yksilöintitiedoista. Henkilötunnusta käytetään kuluttajan verkkolaskuosoitteen päivittämisessä ja e-laskujen ohjaamisessa Suomi.fi-viestit palveluun tai sähköisiin postilaatikoihin.
Henkilötunnuksen välityksessä käytetään aina suojattua yhteyttä osapuolien välillä eikä henkilötunnus tulostu laskulle.
Tilauksesta perintään hyvät käytännöt -ohje (valtiokonttori.fi).
Lisätietoja myyntilaskujen sisältövaatimuksista (valtiokonttori.fi).
Nuoret miehet 112-päivän kohderyhmänä 2026
Kampanjan avulla halutaan vahvistaa nuorten miesten rohkeutta puuttua hätätilanteisiin.
Hyvinvointia rakennetaan yhdessä
Ammattitaitoinen, sitoutunut ja hyvinvoiva henkilöstö on Hätäkeskuslaitoksen tärkein voimavara ja strateginen painopiste. Uudessa työhyvinvointiohjelmassa painotetaan aiempaa vahvemmin mm. työkykyjohtamisen osaamisen kehittämistä ja työurajohtamista.
Synnytyspuhelussa hätä voi muuttua iloksi
Hätäkeskuksesta välitetään vuosittain yli 2240 synnytykseen liittyvää tehtävää. Hätäkeskuspäivystäjälle kokemus on ainutlaatuinen, kun puhelimen päässä kuuluukin uuden elämän ääni.
Hätänumeroon kuulumattomien ilmoitusten määrä laskussa
Hätäkeskuslaitoksen puolen vuoden tilastot osoittavat, että hätänumeron virheellinen käyttö on vähentynyt. Hätäkeskusten resurssit painottuivat alkuvuonna aiempaa enemmän kiireellisten hätäilmoitusten käsittelyyn.
Hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa toimimaan onnettomuuspaikalla
Liikenneturvan kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei koe tietävänsä, miten onnettomuuspaikalla tulee toimia. Hätäkeskuspäivystäjän antamat ohjeet voivat onnettomuustilanteessa pelastaa henkiä.