Muutoksia ILMO-järjestelmässä asiointiin

ILMO-asiointipalvelussa pyydetään jatkossa avoin- ja kommandiittiyhtiöiltä y-tunnuksen lisäksi yhden vastuullisen yhtiömiehen henkilötunnus.
Palo- ja rikosilmoitinlaitteiden yritysasiakkaille suunnatussa ILMO-asiointipalvelussa kuluttaja-asiakkailta vaaditaan jatkossa henkilötunnus. Muutos koskee erityisesti avoin- ja kommandiittiyhtiöitä, jotka ovat rinnastettavissa kuluttaja-asiakkaisiin.
Nykyisten asiakkaiden tulee lisätä tieto ILMO-asiointipalveluun itse. Tieto lisätään Asiakkaan perustiedot -kohdassa. Uusilta asiakkailta henkilötunnus kysytään automaattisesti asiakastiliä luodessa.
Muutoksen taustalla on Valtiokonttorin ohjeistus asiakasrekisterin yksilöintitiedoista. Henkilötunnusta käytetään kuluttajan verkkolaskuosoitteen päivittämisessä ja e-laskujen ohjaamisessa Suomi.fi-viestit palveluun tai sähköisiin postilaatikoihin.
Henkilötunnuksen välityksessä käytetään aina suojattua yhteyttä osapuolien välillä eikä henkilötunnus tulostu laskulle.
Tilauksesta perintään hyvät käytännöt -ohje (valtiokonttori.fi).
Lisätietoja myyntilaskujen sisältövaatimuksista (valtiokonttori.fi).
Tutustu myös
Testaushistoria nähtävillä ILMO-järjestelmässä
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.