Muutoksia ILMO-järjestelmässä asiointiin

ILMO-asiointipalvelussa pyydetään jatkossa avoin- ja kommandiittiyhtiöiltä y-tunnuksen lisäksi yhden vastuullisen yhtiömiehen henkilötunnus.
Palo- ja rikosilmoitinlaitteiden yritysasiakkaille suunnatussa ILMO-asiointipalvelussa kuluttaja-asiakkailta vaaditaan jatkossa henkilötunnus. Muutos koskee erityisesti avoin- ja kommandiittiyhtiöitä, jotka ovat rinnastettavissa kuluttaja-asiakkaisiin.
Nykyisten asiakkaiden tulee lisätä tieto ILMO-asiointipalveluun itse. Tieto lisätään Asiakkaan perustiedot -kohdassa. Uusilta asiakkailta henkilötunnus kysytään automaattisesti asiakastiliä luodessa.
Muutoksen taustalla on Valtiokonttorin ohjeistus asiakasrekisterin yksilöintitiedoista. Henkilötunnusta käytetään kuluttajan verkkolaskuosoitteen päivittämisessä ja e-laskujen ohjaamisessa Suomi.fi-viestit palveluun tai sähköisiin postilaatikoihin.
Henkilötunnuksen välityksessä käytetään aina suojattua yhteyttä osapuolien välillä eikä henkilötunnus tulostu laskulle.
Tilauksesta perintään hyvät käytännöt -ohje (valtiokonttori.fi).
Lisätietoja myyntilaskujen sisältövaatimuksista (valtiokonttori.fi).
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Vain noin puolet suomalaisista tietää, että hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa. Soitto 112:een ohjautuu Euroopan Unionin jäsenmaissa aina kohdemaan hätäkeskukseen.
Sosiaaliset hätätilanteet vaativat auttajalta aikaa
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2024 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 4 prosenttiyksikköä, ja ne ohittivat pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Juho Karkiaisen toiminta savuhavainnon yhteydessä ja rohkeus hätäilmoituksen tekemiseen mahdollisti maastopalon rajaamisen alkuunsa. Juhon ansiosta hätäkeskus pystyi tekemään nopean hälytyksen ja välittämään tärkeät lisätiedot pelastustoimelle.
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.