Petteri Helisten Kuopion hätäkeskuksen päälliköksi

Petteri Helisten on nimetty Kuopin hätäkeskuksen päälliköksi. Hän aloittaa virassa 1. marraskuuta 2024.
Diplomi-insinööri Petteri Helisten siirtyy Kuopion hätäkeskuksen johtoon Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen riskienhallintapäällikön virasta, jota hän on hoitanut vuodesta 2022 lähtien.
Helistenillä on pitkä historia pelastustoimen ja hätäkeskustoiminnan tehtävistä. Vuosina 2011–2022 Helisten toimi Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen pelastusjohtajana. Ennen siirtymistä pelastusjohtajaksi, Helisten oli perustamassa Pohjois-Savon hätäkeskusta ja toimi hätäkeskuksen johtajana vuosina 2002–2011.
Helisten tuo Hätäkeskuslaitokselle laaja-alaista tuntemusta hallinnonalalta, oppeja suuren organisaation johtamisesta, verkosto-osaamista sekä osaamista projektijohtamisesta ja riskienhallinnasta.
− Turvallisuuskulttuuri asenteineen sekä arvoineen ovat olleet minulle aina itsestäänselvyyksiä. Hätäkeskuksen päällikkönä aion kehittää toimintaa yhdessä henkilöstön ja yhteistyötahojen kanssa, jotta asiakkaat saavat jatkossakin parhaat mahdolliset hätäkeskuspalvelut, Helisten kertoo.
Helisten on työskennellyt lähes koko työuran päällikkö- ja johtajatehtävissä. Hänellä on pitkä kokemus julkishallinnon tulosohjausjärjestelmistä sekä strategisesta suunnittelusta.
Tutustu myös
Ylijohtaja Taito Vainio: toimintavarmuutemme säilyy kaikissa oloissa
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
112 Suomi -sovellus on vuosien varrella kasvanut turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Sen palveluista on apua erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa niin normaalioloissa kuin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Sijaintitieto voi pelastaa hengen
Hätäpuhelussa tärkeintä avun saannin kannalta on tietää sijainti, jotta auttajat löytävät paikalle mahdollisimman nopeasti. Tekniikka ja erityisesti 112 Suomi -sovellus on tässä hyvä apuväline.
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 20.6. ja sunnuntain 22.6. välisenä aikana yhteensä noin 24 900 hätäilmoitusta (28 300 vuonna 2024), joista 12 400 välitettiin tehtäväksi viranomaisille (14 000 vuonna 2024).