Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral

Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Diplomingenjör Petteri Helisten övergår till som chef för Kuopio nödcentral från tjänsten som riskhanteringschef vid Norra Österbottens välfärdsområde, som han har innehaft sedan 2022.
Helisten har en lång historia inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamhet. Åren 2011–2022 var Helisten räddningsdirektör vid Uleåborg-Koillismaa räddningsverk. Innan Helisten blev räddningsdirektör var han med och grundade Norra Savolax nödcentral och fungerade som direktör för nödcentralen från 2002 till 2011.
Helisten tillför Nödcentralsverket en omfattande kännedom om förvaltningsområdet, lärdomar om ledning av en stor organisation, nätverksexpertis och kunnande inom projektledning och riskhantering.
– Säkerhetskulturen med dess attityder och värderingar har alltid varit självklarheter för mig. Som chef för nödcentralen har jag för avsikt att utveckla verksamheten tillsammans med personalen och samarbetspartner så att kunderna även i fortsättningen ska få de bästa möjliga nödcentralstjänsterna, säger Helisten.
Helisten har arbetat i chefs- och direktörsroller under nästan hela sin arbetskarriär. Han har en lång erfarenhet av resultatstyrningssystem inom offentlig förvaltning och strategisk planering.
Se även
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 24 900 (28 300 år 2024) nödsamtal mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni.