Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral

Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Diplomingenjör Petteri Helisten övergår till som chef för Kuopio nödcentral från tjänsten som riskhanteringschef vid Norra Österbottens välfärdsområde, som han har innehaft sedan 2022.
Helisten har en lång historia inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamhet. Åren 2011–2022 var Helisten räddningsdirektör vid Uleåborg-Koillismaa räddningsverk. Innan Helisten blev räddningsdirektör var han med och grundade Norra Savolax nödcentral och fungerade som direktör för nödcentralen från 2002 till 2011.
Helisten tillför Nödcentralsverket en omfattande kännedom om förvaltningsområdet, lärdomar om ledning av en stor organisation, nätverksexpertis och kunnande inom projektledning och riskhantering.
– Säkerhetskulturen med dess attityder och värderingar har alltid varit självklarheter för mig. Som chef för nödcentralen har jag för avsikt att utveckla verksamheten tillsammans med personalen och samarbetspartner så att kunderna även i fortsättningen ska få de bästa möjliga nödcentralstjänsterna, säger Helisten.
Helisten har arbetat i chefs- och direktörsroller under nästan hela sin arbetskarriär. Han har en lång erfarenhet av resultatstyrningssystem inom offentlig förvaltning och strategisk planering.
Se även
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
112-dagens erkännande till Punainen Risti Ensiapu Oy
Nödcentralsverket belönade Punainen Risti Ensiapu Oy för det arbete som de gjort till förmån för nödnumret 112. Priset beviljades på nödnummerdagen den 11 februari 2025.
Av nödmeddelandena hörde 1 600 inte till nödcentralen
År 2024 tog Nödcentralsverket dagligen emot i genomsnitt 7 600 nödmeddelanden. Av dessa hade 1 600 inte hört till nödcentralen. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Meddelandena besvarades i genomsnitt på sju sekunder.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 11.2.
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2025 kl. 11.20.
Så här instruerar du olika målgrupper att använda nödnumret
112-dagen har utarbetat anvisningar för användning av nödnumret förutom för allmänheten även för barn och ungdomar, äldre och personer med främmande språk som modersmål. Läs anvisningarna och ta i bruk materialen.
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Beredskapsguiden, som riktar sig till hela befolkningen, innehåller anvisningar om beredskap för exceptionella situationer och om hur man ska agera under dem. Guiden finns nu under fliken Tjänster i mobilappen 112 Suomi.