Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral

Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Diplomingenjör Petteri Helisten övergår till som chef för Kuopio nödcentral från tjänsten som riskhanteringschef vid Norra Österbottens välfärdsområde, som han har innehaft sedan 2022.
Helisten har en lång historia inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamhet. Åren 2011–2022 var Helisten räddningsdirektör vid Uleåborg-Koillismaa räddningsverk. Innan Helisten blev räddningsdirektör var han med och grundade Norra Savolax nödcentral och fungerade som direktör för nödcentralen från 2002 till 2011.
Helisten tillför Nödcentralsverket en omfattande kännedom om förvaltningsområdet, lärdomar om ledning av en stor organisation, nätverksexpertis och kunnande inom projektledning och riskhantering.
– Säkerhetskulturen med dess attityder och värderingar har alltid varit självklarheter för mig. Som chef för nödcentralen har jag för avsikt att utveckla verksamheten tillsammans med personalen och samarbetspartner så att kunderna även i fortsättningen ska få de bästa möjliga nödcentralstjänsterna, säger Helisten.
Helisten har arbetat i chefs- och direktörsroller under nästan hela sin arbetskarriär. Han har en lång erfarenhet av resultatstyrningssystem inom offentlig förvaltning och strategisk planering.
Se även
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.
Sociala nödsituationer kräver tid av den som hjälper
Nödcentralsverket förmedlar uppdrag också till social- och krisjouren. Antalet sådana uppdrag ökade med 4 procentenheter år 2024 jämfört med året innan och överskred antalet uppdrag till räddningsväsendet.
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.