Petteri Helisten Kuopion hätäkeskuksen päälliköksi

Petteri Helisten on nimetty Kuopin hätäkeskuksen päälliköksi. Hän aloittaa virassa 1. marraskuuta 2024.
Diplomi-insinööri Petteri Helisten siirtyy Kuopion hätäkeskuksen johtoon Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen riskienhallintapäällikön virasta, jota hän on hoitanut vuodesta 2022 lähtien.
Helistenillä on pitkä historia pelastustoimen ja hätäkeskustoiminnan tehtävistä. Vuosina 2011–2022 Helisten toimi Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen pelastusjohtajana. Ennen siirtymistä pelastusjohtajaksi, Helisten oli perustamassa Pohjois-Savon hätäkeskusta ja toimi hätäkeskuksen johtajana vuosina 2002–2011.
Helisten tuo Hätäkeskuslaitokselle laaja-alaista tuntemusta hallinnonalalta, oppeja suuren organisaation johtamisesta, verkosto-osaamista sekä osaamista projektijohtamisesta ja riskienhallinnasta.
− Turvallisuuskulttuuri asenteineen sekä arvoineen ovat olleet minulle aina itsestäänselvyyksiä. Hätäkeskuksen päällikkönä aion kehittää toimintaa yhdessä henkilöstön ja yhteistyötahojen kanssa, jotta asiakkaat saavat jatkossakin parhaat mahdolliset hätäkeskuspalvelut, Helisten kertoo.
Helisten on työskennellyt lähes koko työuran päällikkö- ja johtajatehtävissä. Hänellä on pitkä kokemus julkishallinnon tulosohjausjärjestelmistä sekä strategisesta suunnittelusta.
Se även
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
En fjortonårings agerande förhindrade större skador
Juho Karkiainens agerande vid rökobservationen och hans mod att göra en nödanmälan möjliggjorde att terrängbranden kunde begränsas i ett tidigt skede. Tack vare Juho kunde nödcentralen snabbt larma räddningstjänsten och förmedla viktiga tilläggsuppgifter.
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.